Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Paddie
Hejsa alle sammen, jeg har lige tilmeldt mig :), har lige købt ny computer, rigtig god en til omkring 7000-8000, med de nyeste ting, derfor skulle jeg også have en ny skærm :) så har fået fat i en Samsung 27T ( TROR JEG ) der omkring Hvertfald, mit spørgsmål er om jeg kan køre med den som computer skærm, kommer det til at virke optimalt? der er plads til skærm stik ( computer ) bag i, og den er full HD Ready, kommer mest til at spille COD4 ( Call of duty 4 ) og world of warcraft, WC3 ( warcraft 3) og CS ( Counter strike )det bliver med fuld resolution i alle spil, kommer det til at virke ordenligt? bag på skærmen står der Model code, og model name, model name er " LE26m61B S ", Vis nogle ved noget om det her ville det være fedt vis i kunne skrive tilbage, er nemlig lidt lost med hensyn til det her, ved hvertfald for at køre med største resulution med sådan en skærm skal du have et godt grafik kort, men har fåret fat i et Geforce 8800 et af de nyeste, Med venlig hilsen Paddie :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hmmm... så vidt jeg er orienteret så er LE26m61B et 26" TV og ikke en monitor. Tager jeg fejl?

Ser den således ud:
Billede

Jeg har ikke nogen specs på den skærm, men den kan ikke have fuld HD hvis det er et TV på 26" og den har nok heller ikke så mange muligheder for at du kan få 1:1 pixelmapping fra din PC.

Du vil nok kunne køre 1360x768 på skærmen via et VGA kabel.
Af Paddie
altså der er plads til computer stik bag den skærm?? " PC IN " og det ligner præcis det samme stik man propper i mit 19T Nu :) og der står på selve skærmen ved den sorte rame " HD READY " Kan ikke helt se om det er lige præcis den skærm du har vist på billedet det for langt væk, men på min skærm er tænd og sluk knappen Pænt stor
Af muttleydk
Nu er jeg ikke ekspert, men jeg begriber ikke at HD ready ikke er en og samme ting..

Når man ser skærme med logo'et HD Ready, så tror man det betyder at den understøtter en ny fast standart..

Men HD Ready kan f.eks. være både 1366x768 og 1920x1080..

Det er sgu at tage røven på folk at kalde 2 ting en og samme ting.. Det er efterhånden tilladt at gøre alt, bare for at sælge..

Full HD Ready kan så altså ikke være 1366x768 O-O

Jeg er godt klar over at 720p er "High Definition" i forhold til det gamle TV signel, og at 1080p så er "High Definition" i forhold til 720p - Men at kalde flere ting det samme, er for mig salgsgas, det er at tage røven på folk..

kommer det så en opløsning på 3200x1800, så er det "High Definition" i forhold til 1920x1080, og der er pludselig 3 forskellige ting under samme navn..

De kunne for fanden da skrive HD720 og HD1080 osv..

Sorry, er bare irriteret over den måde folk snyder hinanden idag, bare for at sælge..

Med andre ord, som PC skærm, så er 1366x768 meget lidt når vi snakker 26" ..

/muttleydk
Af Paddie
Hejsa, synes stadig ikke jeg har fåret et svar rigtig, jeg er slet slet ikke expert på det her område så du glemme alt om det der expert sprog :P, mit eneste spørgsmål er Kan jeg køre world of warcraft, call of duty CS Wc3 og normal internet brug på den skærm? Uden det bliver for dårlig kvalitet, og så videre? med venlig hilsen paddie!
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ok, så tager vi den mere konkret:
1. Dit TV kan ikke vise fuld HD. Dvs. 1920x1080 er fuldstændigt udelukket.
2. Dit TV har en opløsning på 1366x768 punkter, men denne opløsning kan ikke genereres fra en computer. Dvs. du bliver nødt til at benytte opløsningen 1360x768 i alle dine spil - HVIS dine spil tillader det!
3. Når du benytter en opløsning der ikke passer med skærmens fysiske antal pixels, så får du naturligvis forvredet billedet lidt, fordi du forsøger at brede 1360 kolonner ud på skærmens 1366 fysiske kolonner af pixels. Det vil give dig uskarp tekst mv. og kan ikke anbefales til andet end at spille på.
4. Idet du benytter så lav en opløsning så spilder du en ret stor del af din maskines potentiale (1360x768 er en ret lav opløsning)
5. Hvis du alligevel vil tilslutte din skærm til PC'en, så skal du benytte en DVI-VGA omformer, som nok fulgte med til dit grafikkort og herefter tilslutte skærmen med et VGA kabel. På denne side kan du se hvilke tilslutningsmuligheder en skærm ofte har:
http://www.flatpanels.dk/tvbegreber.php
Hvilke har din skærm?

Bottom line: Ja, skærmen kan godt benyttes til din PC, men i min mening er det lidt spild af computerkræfter når opløsningen er så lav som den er. Det lyder meget flot med en 26" skærm, men når vi snakker om TV, så er opløsningen så lav at du ikke vinder noget ved at bruge den som PC-skærm, med mindre du får fat i et fuld HD TV. Det er desværre ikke nok at det bare er HD-Ready.
Af Paddie
yakken skrev:
http://www.flatpanels.dk/tvbegreber.php
Hvilke har din skærm?
Den har HDMI/DVI. DVI ? altså bagpå står der HDMi/DVI. DVI ved ikke om jeg har kabelt men det får jeg vel men altså man kan stikke kabel ind i noget der hedder " HDMI/DVI, og DVI håber det hjælper dig til at hjælpe mig :P

PS, 1280x1024 er nok den opløsning jeg kommer til at spille med i de fleste spil !
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du kan købe et kabel der har DVI i den ene ende og HDMI i den anden, som kan sættes til dit TV.

Som jeg skriver så har dit TV opløsningen 1366x768 så du kan ikke benytte 1280x1024 punkters opløsning på skærmen. Du kan maksimalt benytte 1360x768. En fladskærm fungerer ikke på samme måde som en af de gamle katoderørsskærme, så du kan kun benytte opløsninger der passer til skærmen (eller lavere - ikke højere).
Dvs. når din skærm er 1366x768, så kan du kun benytte opløsninger der har op til 1366 pixels på det ene led og 768 på det andet. Alt hvad der ligger derover dur ikke.