Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hey flatpanels.dk

Jeg har brug for jeres viden. Jeg skal nemlig til at købe mig en ny fladskærm, men først har jeg nogle spørgsmål til jer. Håber på at i har tid til at svare på dem

1. Jeg er lidt i tvivl om nogle af de udtryk der bliver brugt. Når der fx bliver snakked om Tv-tuner. analog og/eller digital, hvordan ved jeg at mit kable (det som jeg har derhjemme) er et digital eller analogt?

(Der skal lige siges at vi har kable derhjemme, som der er forbundet med antenne. Håber i ved hvad jeg mener)

2. Hva er jeres mening om denne fladskærm?

http://www.pixmania.com/dk/dk/553043/ar ... etechnique

3. Er der noget specielt jeg skal passe på når jeg køber nyt TV?
fx om jeg ikke kan tage alle kanale end som jeg kunne med mit gammel fjernsyn (Billedrørsfjernsyn)

Håber i kan finde tid til at hjælpe mig
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
1. Hvis du har en antenne på taget, så har du ikke det der kaldes "kabel-TV". Kabel-TV sendes via jordbaserede ledninger. Der findes både analoge og digitale signaler i både det luftbårne signal og i det reelle kabel-TV og dit TV vil under alle omstændigheder kunne modtage de analoge. De digitale kan godt modtages, men hvis ikke dit TV har en dekoder til den rette type digitalsignal, så kan det ikke vises. Med en antenne på taget kan du kun modtage de digitale DVB-T signaler, dvs. DR1, DR2 og TV2, og samtidigt alle de andre kanaler du ser på dit CRT TV.
Uanset hvilken type TV du vælger, så vil du kunne tage de samme kanaler som du kan med dit CRT TV.

2. Du må ikke handle hos Pixmania. De har været fremme i nyhederne flere gange pga. deres elendige kundeservice og på trods af at linket er et .dk domæne, så ligger firmaet i Frankrig.