Debat om digitale tv-kanaler, HDTV, tv-distributører og alt hvad der vedrører modtagelse af tv-signal

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej Flatpanels

Jeg sad i går og så BIF vs. RFC på TV3+ via Flow TV (DVB-C), og jeg lagde mærke til en ting, som jeg synes kunne være interessant at høre jeres vurdering af.

TV3+ sender kampen i Dolby Digital 5.1, men jeg oplever en ret stor forskel mellem kommentatorernes stemmer og stadionlyden. Kommentatorerne virker meget lave i forhold til atmosfæren fra stadion, som fylder en del i de øvrige højttalere.

Jeg bruger en Marantz SR7010 med surroundhøjttalere, så jeg er nysgerrig på, om det kan skyldes selve TV3+’s lydmix – eksempelvis niveauet i centerkanalen – eller om der kan være noget i distributionen eller dekodningen, der påvirker balancen.

Det interessante er, at jeg ikke oplever det samme problem, når jeg ser kampe på TV 2 Sport eller TV 2 Sport X, som også sender i Dolby Digital 5.1. Her oplever jeg en langt bedre balance mellem kommentatorerne og stadionlyden med præcis samme anlæg.

Derfor tænker jeg, at forskellen måske ligger i selve produktionen eller lydmixet hos TV3+. :)

Mvh.
Andreas