Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Kammersgaard
Hej

Jeg har prøvet at gennemgå de forskellige guides der er på siden her, og tjekket brugeranmeldelser af LCD-tvs og meget mere, men jeg kan alligevel ikke finde ud af hvad der helt præcist opfylder mine behov?

Mit TV skal kunne opfylde følgende:
32", det skal bruges til min PlayStation 3 og til DVD-film.
Jeg flytter snart i lejlighed hvor der nok vil blive bestilt Stofa eller Canal Digital til at komme med ekstra kanaler, så jeg ikke kun har DR1, DR2 og TV2 - men jeg er ikke helt med på det med tunere, om jeg har brug for DVB-T, DVB-S, DVB-C osv., eller hvad jeg har brug for.

Hvilke tuners er det godt at have i sit TV? Har læst siden fra Forbrugerstyrelsen, men skal man stadig have en DVB-S boks i TV'et hvis man har en parabolmodtager fra f.eks. Canal Digital, og så tilslutter den TVet?

Lige nu har jeg to forskellige TVs i sigte..
Samsung LE32R86BD med Samsung DVD-HD870 DVD-afspiller til 6600 kr.
Eller et Samsung LE32M87 til 6800 kr, da denne side siger i købsguiden at M87-serien er et godt køb til spilkonsoller, film og til stuen..

Kan jeg få nogle sidste-øjebliks bemærkninger og hjælp til hvad jeg skal vælge?
Jeg hælder mest til LE32R86-tv'et, da jeg syntes at det har det pæneste design, men det store minus er altså at .. Ja, jeg tror ikke jeg helt forstår det, men at jeg ikke kan se flere kanaler udover DR1, DR2 og TV2??

På forhånd tak,
Kasper.

PS. Det skal lige siges at jeg har 6000- max 8000 kr at lege med, og jeg vil gerne have et TV der lever i mange mange år, og som jeg ikke vil fortryde jeg har købt, fordi den ikke kan modtage de kanaler jeg skulle vælge at bestille, eller hvad der nu kunne ske.
Af Kammersgaard
Glemte lige at tilføje en ting - jeg skal have surround-lyd til, hvor jeg har tænkt mig at bruge et par tusinde også - havde tænkt på et eller andet 5.1-systems, men ville gerne have at tingene var nogenlunde i samme mærke eller design - men Samsung laver jo ikke hifi, vel?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er en god idé at supplere Samsungs TV med et ekstern lydsystem. De har elendige højttalere.

Til kabel-TV bruges DVB-C for at dekode digitale kanaler. Til satellit benyttes DVB-S og til alm. stueantenne benyttes DVB-T. De fleste TV, inklusive de to du har kig på fra Samsung, har kun DVB-T, så du kan ikke se digitalt TV med mindre du kun vil se det der sendes over DVB-T - og det er pt. kun DR1, DR2 og TV2. Du kan dog godt sætte et alm. antennestik til og se TV via kabel-TV eller sætte en parabol til scart-stikket (eller HDMI stikket) og se TV den vej, men det vil ikke være digitalt.
Husk på at TV'et ikke kan dekode DVB-S, så hvis du vil se digitale kanaler over parabolen så skal du have en ekstern DVB-S dekoder og dermed også en ekstra fjernbetjening for at skifte kanal.

M87 er den bedste model af de to, men der findes bedre TV i 8000 kr. klassen, såsom Panasonic PX70 eller PV70 (hvis du ikke vil betale for DVB-T tuneren). Om du så kan lide designet er en anden sag. Samsung har også et plasma TV, der dog er lidt dyrere, nemlig Q96 /Q97 som også kan anbefales.
Af Kammersgaard
Som jeg forstår det du siger, så kan jeg sagtens se f.eks. Zulu, Discovery, MTV, osv osv osv, så længe at jeg bare har en ekstern reciever med en fjernbetjening for sig selv? Fordi det betyder intet for mig, så længe jeg kan se det.
Om det så er igennem TVet eller en ekstern reciever der er tilsluttet TVet er for mig lige meget.

Jeg havde bare forstået det sådan at man ikke kunne se digital TV på et sådan TV .. Nå, begynderfejl ;)

Tak for hjælpen, tror dog jeg holder mig til LE32R86 :)
Af Kammersgaard
Jeg må sige, at jeg - også her - er lidt i vildrede mht. lydsystem.
Jeg har tænkt mig at bruge ca 2000 ,- på et lydsystem, gerne et der matcher designmæssigt med LE32R86-tvet.. Nogle der lige kender et godt tilbud eller en god side?
Af Muntjac
Kammersgaard skrev:Glemte lige at tilføje en ting - jeg skal have surround-lyd til, hvor jeg har tænkt mig at bruge et par tusinde også - havde tænkt på et eller andet 5.1-systems, men ville gerne have at tingene var nogenlunde i samme mærke eller design - men Samsung laver jo ikke hifi, vel?
Samsung laver masser af lyd-systemer - prøv evt. at kigge lidt omkring på hifipriser.dk
Af Kammersgaard
Muntjac skrev:
Kammersgaard skrev:Glemte lige at tilføje en ting - jeg skal have surround-lyd til, hvor jeg har tænkt mig at bruge et par tusinde også - havde tænkt på et eller andet 5.1-systems, men ville gerne have at tingene var nogenlunde i samme mærke eller design - men Samsung laver jo ikke hifi, vel?
Samsung laver masser af lyd-systemer - prøv evt. at kigge lidt omkring på hifipriser.dk
Jeg tror jeg må være tabt som barn.. Hvor kender I alle de sider fra??
Tusinde tak for henvisningen.

Jeg tror sgu bare jeg bliver nødt til at købe et eller andet bras fra Bilka eller noget (nej selvfølgelig ikke)- syntes ikke det er så mange forskellige samlede systemer, og jeg er heller ikke sikker på hvilke forskellige dele jeg skal købe.

Ville gerne have en forstærker, CD-afspiller og så et eller andet smart, så både CD-afspilleren og TVet kan sættes til den, så man kan høre lyden fra TVet og CD-afspilleren på surroundanlægget. Nå men kampen fortsætter :)
Af Kammersgaard
Nogen der kender noget til disse højttalere?
Teksten til dem hedder: "To søjlehøjttalere, 2 baghøjttalere og en centerhøjttaler".. Det hjælper mig jo ikke meget. Men de står til 375 kr.

[img]http://images.dba.dk/images/3/33/531996 ... 2300_3.jpg[/img]
[img]http://images.dba.dk/images/3/33/531996 ... 3579_3.jpg[/img]

De er angiveligt fra producenten Dantax, men jeg kan ikke finde nogle specifikationer. Ville høre om der var nogle der havde erfaringer med disse, eller kendte produktnavnet?
Af IvRak
Dantax er et gammelt kendt dansk højttalermærke der vel har lavet højttalere de sidste 30-40 år eller mere?

I mine øjne (ører) er de fleste af deres produkter noget bras, men det kommer helt an på hvilke krav du stiller, og hvilke forventninger du har.

Det er sådan med højttalere som med alt andet at du generelt får hvad du betaler for.

375,- er ikke mange penge, men så vidt jeg kan se er det et brugtkøb.

Kan nævne at mit højttaler setup står i mere end 9.000, og det er uden forstærker og alt det andet der skal til. Og jeg overvejer seriøst opgraderinger af flere komponenter.

For de fleste kan mindre gøre det.

Hvis du vil lytte til et råd, så tag ned i en Hifi-klub, og kig på deres billige Argon højttalere. Her for du megen god lyd for pengene (ikke referenceklasse), du kommer dog nok ikke langt for 375,-, eller 1500,- for den sags skyld.
Af Kammersgaard
Nej men altså det jeg er ude efter er en reciever? Hvad enten den bruges til, og så 5.1-højttalersystem.. Eventuelt senere en CD-afspiller til..
Alt i alt har jeg tænkt mig at bruge 2000-3000 kr på reciever og højttalere nu.. Det er ikke meget, men jeg er stadig studerende.

Men du har ret, jeg prøver HIFI-klubben, og tager en snak med dem. Godt jeg ikk fik købt de der højttalere :)
Af Thomas.N
Hvis du absolut vil ha en hurtig (men go') alt-i-en løsning så tag et kig på dette sæt Logitech 5.1

Det er nok det alt i et sæt der gir mest lyd for pengene, og når du senere får råd til "rigtig" forstærker/højttalere så kan du jo bruge det til din pc.

Sættet har 1 x coax / 1 x spdif/optisk / og så mener jeg det er 3 x 3.5mm minijack beeregnet til 5.1 fra pc (analogt?)
Og link til sættet på logitechs side
Af tarok
Kammersgaard skrev:Nogen der kender noget til disse højttalere?
Teksten til dem hedder: "To søjlehøjttalere, 2 baghøjttalere og en centerhøjttaler".. Det hjælper mig jo ikke meget. Men de står til 375 kr.

[img]http://images.dba.dk/images/3/33/531996 ... 2300_3.jpg[/img]
[img]http://images.dba.dk/images/3/33/531996 ... 3579_3.jpg[/img]

De er angiveligt fra producenten Dantax, men jeg kan ikke finde nogle specifikationer. Ville høre om der var nogle der havde erfaringer med disse, eller kendte produktnavnet?
Mit bedste velmenende gode råd er: Brug ca 8-10000 kr på tv og køb nogle af de tv, som er allerede forstlået i tråden i denne prisklasse.(selvom det overskrider budgettet lidt) Du får det mere kvalitet.
Med hensyn til lydanlæg. Vent og spar op og få dig noget ordentligt fra 5000,- og opefter. Alt andet vil efter min menign være noget bras og rent spild af penge. Du kan vel godt udsætte et behov, når du ved at du bliver belønnet med bedre kvalitet. For du er vel ikke ligesom børnene, der skal have absolut behovstilfredstillelse her og nu.?
Af Kammersgaard
tarok skrev:Mit bedste velmenende gode råd er: Brug ca 8-10000 kr på tv og køb nogle af de tv, som er allerede forstlået i tråden i denne prisklasse.(selvom det overskrider budgettet lidt) Du får det mere kvalitet.
Med hensyn til lydanlæg. Vent og spar op og få dig noget ordentligt fra 5000,- og opefter. Alt andet vil efter min menign være noget bras og rent spild af penge. Du kan vel godt udsætte et behov, når du ved at du bliver belønnet med bedre kvalitet. For du er vel ikke ligesom børnene, der skal have absolut behovstilfredstillelse her og nu.?
Jeg synes bare ikke hverken M87 eller Panasonics tv som er nævnt her i tråden er særlig kønne, designmæssigt, i forhold til R86eren. Men det er jo smag og behag.
Med hensyn til lyden tager jeg nok ned og snakker med HIFI-klubben og ser på hvilke løsninger de kan give mig.. Og det er ikke så meget fordi jeg ikke har pengene, det er mere hvor meget jeg synes jeg vil ofre på et lydanlæg.. Synes næsten at 5000 er lige i overkanten.
Af Hippo_dk
Jeg tror ikke HifiKlubben har noget i den prisklasse du efterspørger.

For de penge du vil ofre vil et surround sæt til PC nok være den bedste midlertidige løsning som foreslået af en anden bruger.

Mht til et "rigtigt" surround sæt må du lige vende tilbage til den virkelige verden. Du skal som minimum bruge en forstærker med indbygget decoder (din DVD kan osse ha' denne decoder) og 5 effekttrin samt udgang til subwoofer. Dernæst skal du bruge 5 højtalere samt en subwoofer med indbygget forstærker. Det får du altså ikke for 2k.