Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Af xavis
Hej med jer

Jeg havde tænkt mig i morgen at hente et (stort!) fjernsyn - LG G5 på 77 tommer. Jeg har købt den 'officielle' fod fra LG, som vejer og fylder godt.

Jeg havde tænkt mig samtidig at nuppe Sonos Arc Ultra og Sub 4 med.

Men nu er spørgsmålet, om jeg kan få plads til både Arc Ultra og foden til fjernsynet?

Prøv at se på billedet. Kan Arc Ultra ligge oven på foden? For der er jo ikke rigtig plads foran foden (jeg har læst mig til, at den vist er 11 cm dyb). Ellers kan jeg måske rykke møblementet lidt ud fra væggen - med fare for, at fjernsynet så tipper bagover.

Nogen gode forslag til løsninger??

På forhånd tak for hjælpen!
Vedhæftede filer
PXL_20260311_193005030.jpg
PXL_20260311_193005030.jpg (1.36 MiB) Vist 496 gange
Brugeravatar
Af Radiomanden
Såfremt at der er plads nok i højden, så kan det da ikke være et problem at den ligger på foden, det vil også give den mere stabilitet.
Af xavis
Jeg tænker, der er plads nok i højden - Arc Ultra er 7,5 cm høj.

Man kan selvfølgelig ikke rigtig se det ud fra billedet, men foden skråner en smule foran.

Og jeg tænkte også på, om soundbaren, hvis den ligger på foden, kan skabe resonans i foden og fjernsynet, når det kommer op.
Af P.With
Arc Ultra har nogle gummifødder som den bør placeres på (75cm fra hinanden)
Der ud over har Ultra en indbygget mini sub den er dog ikke så kraftig når der tilkobles en Sub til den. Vil ikke mene det giver problemer med resonans.
Til sidst bør Ultra placeres foran Tvet så dens Atmos højtaler ikke bliver forhindret i at sende lyden op i loftet (som minimum skal lidt over handelen af Ultra være fri fra Tvet.

Ellers en fantastisk soundbar, elsker min system :)
Brugeravatar
Af Radiomanden
xavis skrev: 12 mar 2026, 00:27
Og jeg tænkte også på, om soundbaren, hvis den ligger på foden, kan skabe resonans i foden og fjernsynet, når det kommer op.
Det kan nemt løses med noget dæmpende materiale om nødvendigt.
Af xavis
Huh, den kan lige ligge på kanten. Hvis ikke, den ryster så meget, som det nævnes her, så håber jeg på, den kan blive liggende! 8-)
Vedhæftede filer
PXL_20260312_230849418.jpg
PXL_20260312_230849418.jpg (1.4 MiB) Vist 289 gange
Af Tabula Rasa
Potentielt mere betryggende (og måske pænere): såfremt bunden på soundbar tillader det, kan du eventuelt finde to sorte vibrationsdæmpere på et par centimeter eller lignende og placere dem yderligt under soundbaren. På den måde hæve soundbar et par centimeter op, for derved at give mulighed for også at den rykke lidt ind og op over tv-fod, men uden at røre foden. (Men da jeg ikke kan se hvor langt nede tv’et er/vil være, er det selvfølgelig muligt soundbar vil ‘skygge’ for den nederste del af tv’et),