Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af xavis
Hejsa

Vi er på udkig efter et nyt, stort tv til stuen.
Jeg havde egentlig (næsten) lagt mig fast på et LG G5 77" (næsten, fordi Samsung S95H 77" stadig var lidt inde i varmen) - begge er 4K.
Men så var det, at jeg kom til at genoverveje, om ikke 8K var en mulighed.

Vi er flyttet til Luxembourg, og vi kan få et Samsung QN990F i 75" til 4.000 euro (~ 30.000 kr.) på Amazon.de.

Men er den teknologi 'moden' nok til, at det er noget, man skal købe nu?

Vi er ikke nogen, der går ud og køber nyt fjernsyn efter 3-4-5 år - vores gamle fjernsyn har nok 15 år på bagen - så det må gerne være ét, hvor teknologien holder i nogle år.

På forhånd tak for hjælpen!
Slet ikke moden. Ud over at der intet indhold er, så har 8K TV stadig ikke den HDMI-version eller de video-codec, der kræves for at skabe grobund for et 8K-økosystem.

Gå i en bue udenom, uanset pris. Det du køber er jo ikke et "8K TV", men et LCD TV. Det kan ikke måle sig med LGs G5 OLED, der leverer noget af markedets bedste billedkvalitet.

Jeg skrev i november 2024 denne artikel: 8 grunde til at du stadig ikke skal købe 8K TV. Det eneste der er sket sidenhen er reelt, at flere TV-producenter har droppet 8K TV. De har ikke løst nogen af de tekniske udfordringer.
G5 er en af topmodellerne indenfor OLED TV. Men uanset fabrikat/mærke, så vil OLED teknologien bidrage med den bedst mulige billedkvalitet. Og i 77 tommer er der flere gode muligheder og priser. 8K er som Rasmus skriver et regulært flop.
Jeg synes, at LG G5 er et super valg, hvis budgettet er til det. Der er jo gode priser for tiden.

De direkte alternativer er Philips OLED910 (samme panel som LG G5), Panasonic Z95B (også samme panel), Samsung S95F (QD-OLED med mat skærmbelægning, hvilket påvirker kontrast) og Sony Bravia 8 II (QD-OLED).