Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Thomlr
Hej alle,

nogen i forum som ved hvorfor skærme - særligt oled - ikke er matte? jeg får rigtig meget genskær i stuen fra lys og lamper, og undrer mig over at der ikke bliver produceret tv uden genskær. tænker ikke alle har et mørkt rum når der skal ses TV.

hilsen Thomas
Mat skærm påvirker sortniveau og kontrast, så det har en ret betydelig påvirkning på billedkvalitet. Med andre ord bliver det et kompromis mellem billedkvalitet og refleksioner.

Afhængigt af dit budget kan du dog kigge på Samsung S95F (test her). Det er et QD-OLED TV med mat skærmbelægning. Der er også modeller som Samsung The Frame og TCL Nxtvision. De har mat skærmbelægning, men er mere målrettet kunstværker end god billedkvalitet under film/serier.

Årets nye high-end OLED-panel fra LG har også en ny belægning, der bedre modvirker refleksioner, uden at skærmen dog er mat. Se LG 2026-oversigten her.
Af PeterD
Lysstyrken fra de nye OLED gør at det ikke er et større problem mere.

Mat skærmbelægning, giver bare ikke samme klare billed og farver.

LG er svære at komme uden om hvis prisen er fornuftig men hvis alt andet i ens hjem er Samsung. Mobil, lydanlæg osv er det måske et bedre valg.
Af PeterD
Supergris skrev: 31 jan 2026, 08:29 PeterD, hvad så med de andre producenter, der har OLED på programmet?
Er de nemme at undgå?
Jeg ville vælge LG men hvis man elsker Samsung eller Philips er til en god pris skal man vælge dem