Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Lbn84
Jeg er SÅ meget i tvivl om hvad jeg skal købe.

Pris på de forskellige:
TCL c7k: 12.999
LG c5: 14990
Samsung S90F: 14999

Min stue er vildt lys og jeg har OLED i dag, og jeg synes nogle gange det er generende når vi skal se film om aftenen (i de lyse måneder), og så går solen lige på vinduerne bagved tv’et og det gør det svært at se hvad der sker i de mørke scener i en film.

Vi bruger mest fjernsynet til sport.

Det jeg selv har tænkt er at TCL jo er billigst, men mangler hdmi arc.
Jeg har tilsluttet en sonos arc, men jeg ved ikke helt hvad jeg går glip af, og om jeg kan mærke forskel på det, når det ikke er en arc tilslutning.

Hvad ville i vælge?
Hvorfor er du af den mening, at TCL C7K ikke har ARC. Faktisk er det udstyret med eARC på lige fod med de andre!
Der er ingen TV, der fungerer specielt godt med direkte sollys ind på skærmen, men nogle vil selvfølgelig fungere bedre end andre.

Jeg ville lige klappe hesten og følge med i priserne de næste par uger.
Jeg er overbevist om, der kommer nogle gode prisnedslag i forbindelse med black week og friday...
Af Lbn84
Hejsa.
Tak for svaret.
Jeg synes jeg har læst at TCL c7k er uden ARC. men jeg har nok læst forkert. :-)

Priserne er skam black week priser. Synes også det er ret gode priser, når vi snakker 77" :-)
Solen står ikke direkte på skærmen, for som jeg skriver er det vinduerne bagved tv'et, så det er rummet, der er meget lyst.
Af G80
ingen i et forum kan fortælle dig om et TV der har mere lysstyrke kan løse dit "problem" i dit rum.
Forskellen i lysstyrke på C7K og de OLED du nævner er jo ikke så meget at man kan udelukke alle videnskabelige forhold i dit rum og være helt sikker at det vil løse dit problem.
Medmindre du har nogle videnskabelige data som man kan putte ind i en matematisk formel.
Hvis du har haft erfaring med den samme lokation og de samme forhold med et TV der har haft mere lysstyrke som ikke havde det problem du påpeger, har du noget reference du kan forholde dig til.
Hvis ikke, er det eneste du kan gøre er ved at prøve dig frem. Du kan nemt risikere at et TV med mere lysstyrke vil blive en smule bedre når det er værst, men ikke løse problemet. Og hvis det så ender med at du skal afskærme dine vinduer lidt mere end hidtil alligevel, kan det jo være lige meget om et TV har lidt mere lysstyrke hvis det ikke løser problemet helt.
Det kan godt være at C7K kan gøre det, men ingen kan være sikre. Kun ved at du prøver. Og det er selvfølgelig fordi at alle rum og graden af sollys, vinkel og 1000 andre videnskabelige faktorer gør at rum vil blive påvirket forskelligt.
Når det kommer til samligning mellem C7K og OLED er det den samme sang som det generelle OLED vs LCD. OLED har fantastiske mikrokontraster og nogle LCD har mere lysstyrke. (ikke alle LCD :)). C7K kan være et godt tv afhænigig af størrelse og pris i forhold til OLED. Men hvis det ikke er meget billigere vinder C7K ikke over OLED.
Nu har du ikke skrevet hvilket OLED du i forvejen har og hvilket årstal, men OLED har også fået mere lys og kan være er nok til at løse dit problem.
Der er en del samligninger mellem C7K og feks LG C5 men du skal være opmærksom på at der er prisen også markant lavere for C7K, kun det halve i pris og derfor tages det med i betragtning. Men de priser du henviser til er der ikke den store forskel.
TV og sollys har bare aldrig rigtig været gode venner uanset om det er en projektor eller et TV med 10.000 nits. Men det har mørklægningsgardiner.