Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af M@rtin
Hej.

Råd om netværkskabler
Da vi for knap 15 år siden købte vores hus, var der trukket netværkskabler cat5. til alle rum. Det blev skrottet til fordel for trådløst. Siden er der nu kommet store børn, gamer computer(er), god fornuftig hjemmebiograf og WAOO fiber.
Derfor har jeg overvejet at genopbygge mit kablet netværk og samtidig udskifte alle netværkskabler, altså helt fra Waoo modtagerboks til router og så på en eller anden måde til TV, Surround reciever, Gamer PC osv.
Er der "regler" for hvilket kable jeg kan bruge, Råd og erfaring søges.
Har overvejet noget ala dette fra AVXperten. Goobay Netværkskabel S/FTP Cat 8.1
Af JornH
Jeg købte net kabel i en radio/tv forretning for 13-14 år siden virker endnu, du kan også bare købe et feks i Føtex eller hvad butik i har nær ved har i ikke en TV butik…
Brugeravatar
Af hans123
Cat 6a ville jeg vælge

Det er total overkill at smide bedre kabler ind.
Det er der ikke meget grej der håndterer

Og om få år overtager wifi det meste til hjemmebrug De der er kæmpe udvikling der
Brugeravatar
Af Am_Di
Cat6a er rigeligt. Jeg vil anbefale at du afslutter i keystone i vægudtag eller montagebokse i loften. Sørg for at købe keystones i samme klasse som kablet. Du behøver ikke nødvendigvis at købe skærmede kabler - det kommer lidt an på hvad netværkskablerne skal ligge op af. Fordelen ved de fastmonterede keystones, er at du kan skifte patchkabler ud efter behov. Keystones kan ofte montere uden brug af værktøj - det er meget simpelt.

Hvis det skal være lidt fremtidssikret og du har planer om at køre PoE, så køb kabel med solide kobberledere (CU) - det vil sige at du ikke skal købe kabel med strandede ledere eller med kobber/aluminium-sammensætning.
Af donfrankie
6a er helt fint.
Altid vælge CU (ren kobber) frem for CAA (aluminium overtrukket med kobber).
Enig i at de kabler der er i væggene bør afsluttes i keystones. De skal desuden være solid (hvor hver leder har 1 kabel) hvor dine patch kabler bør være stranded (flere tynde snoet sammen).
Ville vælge uskærmede kabler. Der er ikke behov for skærmede kabler i 99+% af private hjem og der er større risiko for de giver dig problemer end de hjælper.
Af Axlon
Som donfrankie allerede har nævnt, så hold dig fra skærmede kabler, da det alligevel ikke giver mening i private hjem.
Hvis installationen med skærmede kabler ikke bliver lavet helt korrekt, så kan skærmen risikere at fungerer som store antenner som opfanger uønskede radiofrekvenser.
Af HrJensen1
Axlon skrev: 10 nov 2025, 17:04 ...
Hvis installationen med skærmede kabler ikke bliver lavet helt korrekt, så kan skærmen risikere at fungerer som store antenner som opfanger uønskede radiofrekvenser...
Hvis man enten selv fumler rundt, eller den "professionelle" som man bruger, ikke kan finde ud af at samle ledningerne helt korrekt, så skal personen bare ikke rode med netværkskabler - eller antennekabler for den sags skyld. Når man kabler noget, så skal det var 110% i orden, og ikke nogen halvgjort sjusk.

Og med alle de signaler som fiser rundt i luften bare nu, så kan man ligeså godt gøre det ordentligt med det samme, så man ikke skal til at skifte netværkskabler igen om 5 år. Der burde man som privatbruger være sikret i nogle år, hvis man vælger minimum CAT6