Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej. Jeg havde efter anbefaling bestilt et Sharp LC-42XD1E hos laptops.dk for 11.000 kr.
TV'et var en demomodel, der blot skulle have været sat til i et par dage og i øvrigt være uden fejl og ridser, men da jeg fik det, var skærmen desværre slået i stykker. Jeg har dog fået mine penge tilbage uden noget brok og bøvl, så ingen klager der. Det, mit spørgsmål derfor egentlig går på er, at de ikke havde nogen nye modeller af skærmen på lager, men at jeg til gengæld er blevet tilbudt et nyt LC-42X20E til 12.000 kr. (ca. 800,- under deres normale pris på sitet). Men er dette et godt køb?

Hvad der forvirrer mig lidt er, om jeg her reelt får et dårligere tv til flere penge (selvom jeg godt ved, at det til gengæld selvfølgelig er ubrugt). I varebeskrivelsen af tv'et her http://www.laptops.dk/product_info.php? ... ts_id=1759 står der, at det skulle være efterfølgeren til netop LC-42XD1E, som jeg jo tidligere havde bestilt og modtaget, og derfor burde det vel være et bedre tv? Dog kan jeg efter lidt research på nettet ud fra min sparsomme viden om fladskærme se, at der bl.a. ikke skulle være en DVB-C tuner indbygget i X20E modellen, mens der er det i XD1E'eren (og jeg forstår det således, at jeg skal bruge en DVB-C tuner hvis jeg vil se digitalt tv, når mit tv-signal kommer igennem et kabel fra mit kollegiums antenneforening). Søger jeg på priser på pricerunner virker det desuden til, at XD1E er en dyrere model end X20E (selvom det nu er begrænset hvor mange hits man får på de to skærme.

Jeg er kort sagt forvirret, ikke mindst på grund af min meget begrænsede tekniske viden om tv. Hvilke af disse tv er bedst? Og er 12.000 en fornuftig pris for X20E modellen (som jeg i øvrigt nok har mulighed for selv at afhente, så fragt spares trods alt også)?
Eller er der et andet hurtigt tilbud til allerhøjest omkring 11-12.000, der kan rystes ud af ærmet til mit forbrug, der går på lidt tv og en PS3 (og dermed også mulighed for at udnytte fuld HD)?

På forhånd mange tak.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
XD1E har ikke DVB-C tuner, kun DVB-T. X20E burde være mindst ligeså godt som XD1E, og understøtter ydermere 1080p24 gengivelse.
Af Krans.K
Nå okay, så til 12.000 burde det måske alligevel være et rimelig fornuftigt køb?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det kommer vel an på hvad dit forbrug er, lidt mere konkret. Ser du TV over din antenne, kabel-TV eller parabol?
Hvor tæt sidder du på dit TV?
Hvor meget lys har du i din stue?
Af Krans.K
Tv'et må være kabel-tv, det er i hvert fald ikke min egen private antenne, hvis det er det, du mener. Det er fra en eller anden antenneforening.

Min "stue" (hvis du vil kalde den det, bor på et lille kollegieværelse =)) har en enkelt loftslampe, som hænger nogenlunde lige over hvor tv'et står, og derudover en enkelt bordlampe på et skrivebord ved siden af sofaen jeg ser tv fra.
Afstanden til mit tv er ikke så lang grundet værelsets størrelse, jeg har også tænkt på, om det mon kan blive et problem. Men med en fladskærm vil jeg vel komme til at sidde på omkring 2½ meters afstand, jeg ved ikke, om det mon også bliver lidt for meget som at sidde nede på cowboyrækkerne i biffen?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
For at få udbytte af fuld HD, så skal du sidde meget tæt på skærmen (se hvor tæt her: http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... tart_from=& ).

Din PS3 vil kunne udnytte 1080p opløsningen, men med et analogt TV signal, så er er intet at hente med så høj en opløsning. Du bør forberede dig på at billede kan komme til at virke noget grynet uanset hvilken model du får fat i, idet et TV-signal er på 576 liniers opløsning og din skærm er temmelig stor til fremvisning af dette. Dette resultat vil være det samme uanset hvilken opløsning du får på TV'et.

Der findes TV der gengiver analogt TV bedre end Sharp, men for at få det bedste resultat, så kræver det at du skifter til eksempelvis Panasonic eller Pioneer (sidstnænvte er udenfor dit budget). Plasma-TV har pt. en bedre TV gengivelse end LCD hvis man ser helt generelt på det, så du kan overveje hvordan du prioriterer dine inputkilder.

X20E er dog et udmærket bud på et fuld HD LCD TV og prisen lyder ikke ufornuftig. Forhør dig dog lige hvordan garantien er på TV'et og om Sharp i Danmark vil tage sig af eventuelle reperationer - for til den pris er det næsten med garanti importeret fra udlandet.
Af Krans.K
Ok, jamen i så fald er min siddeafstand måske alligevel ikke helt ufornuftig.

Angående analaogt tv overfor HD signalet ser jeg nu alligevel ikke så meget tv igen, det meste er nu nok alligevel dvd'er, spil osv. (og i fremtiden jo nok også blu-ray), så jeg tror alligevel jeg vil priotere et godt signal der over et godt tv-signal.

Jeg vil også lige forhøre forhandleren om det med garantien. Hvori kan problemet ved at varen er importeret fra udlandet ligge, hvis jeg skal have tv'et sendt til reparation? At de sender det til et uautoriseret værksted herhjemme? Eller at det skal helt til udlandet, og dermed vil give større ventetid for mig?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det skal helt til udlandet.
Af Muntjac
Hey
jeg kan se det koster 11k på nettet:

Sharp

så det virker da lidt mystisk at de tilbyder dig det for en højere pris...?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Han købte jo XD1E for 11.000 kr. men det var defekt. Derfor tilbyder de ham X20E til 12.000 kr.
Af Krans.K
Hm, ja og det er også underligt, du stadig kan se tv'et på deres site, men jeg tror bare, det er en fejl. Hvis du går ind på siden på almindelig vis, kan man ikke finde frem til den annonce der. Jeg kan i hvert fald ikke =)

Men er der i øvrigt nogen fare ved at tv'et skal til udlandet ved evt. reperation? Eller er det bare det ekstra besvær?
Af Alfeboy
Krans.K skrev:Hm, ja og det er også underligt, du stadig kan se tv'et på deres site, men jeg tror bare, det er en fejl. Hvis du går ind på siden på almindelig vis, kan man ikke finde frem til den annonce der. Jeg kan i hvert fald ikke =)

Men er der i øvrigt nogen fare ved at tv'et skal til udlandet ved evt. reperation? Eller er det bare det ekstra besvær?
hejsa

Geco har den til 13 K og den er ikke importeret fra udlandet. og så er det den skandinaviske model. Den sidste tudse er godt givet ud hvis det går i stykker.

Geco 42X20S