Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej.

Jeg har købt et Philips OLED 809 tv da jeg havde hørt og læst godt om dette.
Der er super billede på skærmen men jeg har problemer med at skærmen "hakker" lidt i det især ved film.
Jeg har forsøgt mig med at se om jeg kan justerer mig ud af det uden held.
Tv'et bruges udelukkende med DVB-C antenne signal.

Når en film er færdig og rulleteksterne vises glider disse ikke helt jævnt og står heller ikke kniv skarpt.
Har et andet tv som står ved siden af og her er der ikke problemer med de samme film. Dette er et LCD tv (billedet er dog ikke i nærheden af OLED'et) :-)

Så "KLOVN THE FINAL" igår og det var næsten ulideligt at se på pga af billedet. Det var som om at der ikke var billeder nok og det derfor hakkede. Der var intet at se på mit LCD.

Jeg har stadigvæk 1 uges returret på Philips'et men håber på at der er noget der kan justeres på, da jeg er rigtig godt tilfreds med billedet.

Har i forslag og er OLED mere til bedre siganler end DVB-C?
Hmm.
Det tog sin tid at finde ud af hvad "billedforbedring" teknologierne hedder på Phillips, men prøv følgende.... Deaktiver "Perfect natural motion og perfect digital motion eller sæt dem til lavest mulige værdi. Som udgangspunkt bør al form for motion grading slås fra på smart tv, da det blot giver en sæbe effekt der gør billedet mere roligt at se på, men som du selv er inde på så mangler der billeder/frames pr sekund.
Det kræver at du finder menuen der hedder avancerede billedindstillinger.

Mvh Provinsen
Jeg har samme TV, og modtager kabelTV (DVB-C) via Yousee. Jeg oplever ingen problemer. Jeg bruger den billedprofil der hedder "Filmmaker Mode". Hvis det er et antennesignal du modtager, så hedder det DVB-T.
Jeg har disse indstillinger inde i "bevægelse"
Bevægelsestyper - Film.
Jævnhed 4
Reduktion af sløring 4.

Har forsøgt alt derinde i denne menu men kan ikke se forskel.

Det er kabeltv fra Norlys jeg har :-)

PS. Jeg synes ikke "filmaker mode" har et ret godt billede til alm tv udsendelser. Alt forgrumset og utydeligt. Jeg har valgt "personligt" hvilket giver et ret klarer billede for mig.
Cinema, True Cinema, Filmmaker og hvad de enkelte fabrikater kalder det, der en indstilling der kan anbefales, da den giver det bedste billede at gå ud fra, der kan foretages ændringer i profilen.
Radiomanden skrev: 20 jul 2025, 11:50 Cinema, True Cinema, Filmmaker og hvad de enkelte fabrikater kalder det, der en indstilling der kan anbefales, da den giver det bedste billede at gå ud fra, der kan foretages ændringer i profilen.
Har fulgt indstillingerne herinde fra siden, men det er ikke en billede profil der passer os.
Jeg tror måske mere den er til dem der ser mange film.
Her kan du læse en test af TVet, hvor der også anbefales "filmmaker mode":
https://www.flatpanels.dk/test.php?suba ... 1725351328
Personlig smag og præferencer har selvfølgelig også noget at sige. Prøv iøvrigt at fjerne strømmen fra TV et minuts tid, tilslut igen, og genstart derefter. Det skal typisk gøres i ny og næ med Android. Det er da et forsøg værd.
Det er som udgangspunkt den profil der giver det bedste billede, og har du gået ud fra de anbefalinger her på forummet til det TV, så er du ikke galt på den, der vil givet være nogle indstillinger der skal ændres lidt. Det kan tage lidt til at få det korrekt.
Panasonic har også en rigtig god Out of the Box indstilling på Biografindstilling, måtte dog på mit ændre på farvetemperatur da det var for rødt. Samt ændre på Backlight og kontrast.
Men jeg kunne ikke finde på at købe en Philips, LG TLC hisense eller lign. Så vil da anbefale at købe et andet mærke…