Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af BAH
Jeg vil gerne købe et Samsung TV 85" og har kig på to.
Det er Samsung 85" Q70D 4K QLED og Samsung 85" Q60D 4K QLED, udover at 70D er 11.000 kr dyrere så er den store forskel vist at det ene er 60 Hz og det andet er 120 hZ.
Jeg modtager TV signal enten via internet, Apple TV, Denon forstærker eller internet direkte til TV, normalt streamer jeg fra DRTV eller TV2 play, Allente.
Med de input jeg har af TV signal til fjernsynet, vil jeg så overhovedet kunne se forskel på billedkvalitet om det er 60 Hz eller 120 Hz?
Vh Bo
Brugeravatar
Af hans123
Ja det C4 banker påtænkte TV med flere længder

og fedt at de store OLED kommer ned i priser
Af henrik.yde
Ja, men nu er prisen så steget til ca 32000kr. Til gengæld kan et 77 tommer G4 fåes til 19000, det er vel nok markedets bedste TV. Det tror jeg også at Kim er enig med mig i.
Brugeravatar
Af KimKaos
I morges kostede det 19.999 og nu er det pludseligt steget til lille zillion hos den samme forhandler

Men efter et min. fandt jeg et C4 størrelse 83 hos ElGig til den samme pris 19.990

https://www.elgiganten.dk/product/tv-ly ... 024/757600

Plus de har to til 14.993

ELsalg tilbyder også et C4 / 83" til samme pris - 19.999

https://elsalg.dk/lg-oled83c44la-aeu-ol ... ricerunner

... og nej jeg ville aldrig købe et Q70 - en af mine venner gjorde det og han fortryder det

Man skal bare bruge et par min. på nettet så dukker de rette tilbud op :)
Af Supergris
Om et TV har 60 Hz eller 120 Hz har egentlig ikke så meget med billedkvalitet at gøre, men noget materiale vil muligvis gengives med bedre bevægelser til følge.
Har du til gengæld en gamer-PC eller en moderne konsol, vil du kunne udnytte den højere opdateringsfrekvens til at opnå et mere flydende billede.

Alt dette er egentlig heller ikke noget, du behøver tænke nærmere over, da den højere opdateringsfrekvens sammen med en bedre billedkvalitet er noget, der automatisk følger med, vælger du at ofre lidt mere på dit TV, end hvad entry-modellerne kan tilbyde...
Af hopgreve
Et tv med 60hz kan vel ikke vise 24hz korrekt , der skal da laves pull-down. Spørgsmålet er om man kan se det...
MVH
Brugeravatar
Af Radiomanden
Det er opdaterings frekvensen.
Af Supergris
hopgreve skrev: 07 jul 2025, 21:01 Et tv med 60hz kan vel ikke vise 24hz korrekt , der skal da laves pull-down. Spørgsmålet er om man kan se det...
MVH
Som netop har med bevægelse at gøre, men som er meget afhængig af frekvensen af videomaterialet, samt hvor god billedmotoren er på det enkelte TV.
Som du skriver, er det dog ikke alle, der bemærker det...
Senest rettet af Supergris 08 jul 2025, 09:30, rettet i alt 1 gang.
Af JornH
Nu spørger han til 2 Samsungs, så hvorfor lokke ham til at vælge et LG som imo er noget man skal holde sig langt fra…
Brugeravatar
Af KimKaos
Fordi nogle af os syntes at det giver mere mening at købe et TV som C4 frem for et Q70 - begge 83" og til samme pris - forskellen er at et C4 er et langt bedre TV end et Q70.

Det er ikke et spørgsmål om Samsung kontra LG - blot at i dette tilfælde så er der så store kvalitetsforskelle at det vil være småtosset at give 20.000 for et mellemklasse TV fremfor at bruge samme beløb på et kvalitets TV som C4

Så derfor rådgiver jeg som jeg gør - i andre tilfælde så kan det være at folk ønsker en af LGs mellemklassemodeller eller et eller andet kinesisk og Samsung tilfældigvis sælger et S90 til samme pris - så vil jeg uden at blinke foreslå de køber S90

Det er alt sammen et spørgsmål om kvalitet og pris og jeg, plus mange andre her på FP, vil forsøge at dreje folk opmærksomhed mod de TV med de bedste skærme hvis priserne er de samme
Af Supergris
JornH skrev: 08 jul 2025, 08:18 Nu spørger han til 2 Samsungs, så hvorfor lokke ham til at vælge et LG som imo er noget man skal holde sig langt fra…
Det er på ingen måde et spørgsmål om at lokke nogen som helst, det er et forsøg på at rådgive så godt som muligt, og styre købet mod det bedre produkt.

I tilfældet, hvor valget står mellem et LG C4 og et Samsung S90 (D eller F), er den generelle holdning også umiddelbart, at LG er det bedre valg, så længe der er tale om andre størrelser end 65", hvor Samsung benytter deres egne QD OLED-paneler, men personligt vil jeg mene, de er ret jævnbyrdige, så prisen og præferencen for hvilket mærke, der tiltaler en bedst, vil nok være afgørende...