Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej alle,

Tak for et spændende forum! Det er værdsat at kunne læse med, og følge diverse andre indlæg.

Jeg er ved at kigge efter et nyt TV, og regner med at det skal være 55 tommer, til et budget på cirka 7.000.
Jeg har kigget på LG B4, som pt. er på tilbud til cirka 6.500,-kr, samt LG C4 til 8.800 men er faldet over et Samsung S90D til knap 7.300, hos Computersalg.dk (se link nedenfor) som får meget ros af Rtings, og sammenlignes med C4.

Jeg er dog ganske meget i tvivl om hvad jeg skal vælge, da det er længe siden jeg har interesseret mig for TV.
TV´et skal erstattet et Panasonic ST50 plasma, og det siger nok noget om hvor længe siden det er jeg sidst købte et nyt TV til stuen :D

Mit forbrug er relativt lige til, netflix, viaplay osv.
Der skal ikke games på TV´et.

Så det helt store spørgsmål;
Er S90D et OK køb, eller ville I vælge andet, i det prisleje? :)
Og et tillægsspørgsmål; Jeg kan se S90D flere steder nævnes som QE55S90DAE samt TQ55S90DA - Jeg kan dog ikke blive klog på forskellen, da flere sider skriver at det er samme skærm, blot 2 forskellige modelbetegnelser fra Samsung, hvorimod andre skriver at TQ55S90DA er en nyere model?

https://www.computersalg.dk/i/21157467/ ... _bwe&fwd=1
Køb LG.

Der er simpelthen for mange irriterende småfejl ved S90D trods, en til prisen, flot billedkvalitet.

https://www.facebook.com/groups/samsung ... 981361024/

https://eu.community.samsung.com/t5/tv/ ... p/11383849

Så ST60 kunne ikke mere, *Snøft!*

Dets billedkvalitet og "value for money" for forud for dets tid. Ærgeligt de ikke kan kæmpe med OLED til de lave priser de ligger på pt...
PeterD skrev: 24 jun 2025, 15:33 Køb LG.

Der er simpelthen for mange irriterende småfejl ved S90D trods, en til prisen, flot billedkvalitet.

Så ST60 kunne ikke mere, *Snøft!*

Dets billedkvalitet og "value for money" for forud for dets tid. Ærgeligt de ikke kan kæmpe med OLED til de lave priser de ligger på pt...
Ja, leder man længe nok, så skal man nok kunne finde noget negativt at pege på, men det samme gør sig gældende for andre mærker og modeller!

Det første link drejer sig i øvrigt hovedsageligt om 77"-modellen, hvor der menes at være en fejl i strømforsyningen, men det er jo fra det amerikanske marked, som er anderledes end her hjemme.

Det andet link er en fejl på selve panelet, som sjovt nok stammer fra LG, men kunne stamme fra transporten.

Det er ikke på prisen, de gamle plasma ikke kan konkurrere, men billedkvaliteten, strømforbrug mm., så absolut ingen grund til at være ærgeRlig.
I stedet burde du glæde dig over over, at udviklingen ikke står stille...

I øvrigt så har S90D ikke blot en god billedkvalitet til prisen, men en af markedets bedste uanset pris, specielt i 65" hvor de benytter deres eget QD OLED-panel...
Det haster på ingen måde med at købe en ekstra boks, såsom en Apple TV på nuværende tidspunkt, da TVet ( LG B4) bliver opdateret i 4-5 år:
https://www.flatpanels.dk/nyhed.php?sub ... 1703739654
Brug hellere pengene på en større skærm, evt 65 tommer der fåes fra ca 8000,. og opefter.
Supergris skrev: 28 jun 2025, 15:26 PeterD, jeg synes det kunne være mere spændende, hvis du selv snart investerede i en ny skærm, som du kunne lege med og få indstillet, som du gerne vil have det... :)
He+He.

Det er utroligt at du er så meget efter mig, Supergris, når man linker til noget Rasmus har skrevet herinde. Og hvis den IKKE er aktuel mere her i 2025, snart 2026, så få den dog fjernet..

Det er som om at du direkte er nød til at nedgøre mit valg af tv, fordi det ikke er QD- OLED årgang 2025 og samtidig kommentere med en lettere negativ holdning hver eneste gang jeg laver et indlæg.

Sådan er det.

For at stille din, åbenbart, kolossal store nysgerrighed, så venter jeg til alle 8 forskellige producenter laver QD OLED skærme eller noget der er bedre til den tid :)

Konkurrence er godt i alle brancher og holder producenterne skarpe.
Hvad er det, Rasmus har skrevet herinde, og hvad er det, der ikke længere er aktuelt i 2025?

Det er sjældent, jeg anbefaler den nyeste årgang, da jeg personligt går efter et best buy, altså forsøger jeg at få bedst mulig billedkvalitet for pengene, og i de perioder hvor Samsung dumper priserne, er de meget svære at slå, går man efter bedst billedkvalitet pr. krone, dermed ikke sagt, de laver verdens bedste TV, eller de er bedst i alle discipliner, men de har nogle fantastisk flotte og mættede farver, som jeg virkelig godt kan lide!

Du ved, den man elsker, tugter man!

Jeg er ikke ude efter dig personligt, men jeg er enig i, jeg ofte nævner dit navn, med det er fordi du ofte skriver noget, der enten ikke er korrekt, eller du prøver at skjule dit had til et bestemt mærke uden nogen som helst erfaring med produkterne, og hvad der ellers følger med disse af ny teknologi, andet end noget du kan trevle dig frem til et eller andet sted på nettet.

Jeg kan ikke forstå, du synes, det er så spændende, hvad andre folk køber. Det ville da være meget mere spændende og interessant, hvis du undede dig selv at investere i et nyt TV, så ville du også få noget erfaring omkring, hvad et moderne TV kan, som du så kan give videre her eller andre steder, hvor der er folk, der spørger ind til noget, du reelt kender til...

Hvorfor er det nu QD OLED, du absolut ønsker?
Hvis du vil vente, til alle producenter er nået frem til at fremstille deres produkter med den samme teknologi, så er jeg ganske sikker på, du aldrig når at opleve et nyt TV!
Du kan jo læse længere oppe hvad jeg linker til. Det er vel ikke så svært at finde ud af ?

Det er jo fint kan lide 'flotte og mættede farver" men spørgsmålet er om alle kan det ?

Det er et spørgsmål om smag og behag men igen. Når man kalibrere skærene så skrues der jo typisk NED for farver ( og lys).

Jeg medgiver at Samsung ikke står mit hjerte tæt fordi det vil være bedst på alle parametre (tv, mobiler, soundbar) osv.

At de VIL være størst. Koste hvad det vil

..og så lige den hale med deres "finder lige på nye bogstavs kombinationer, for så tror folk vi har opfundet en ny teknologi". SUHD og ja bevares QLED, som nu også kineserne også har kastet sig over.

Og det er ganske enkelt umuligt for et firma at være førende på alle parametre
Ja. De laver gode ting MEN deres dominans er kedelig, da konkurrencen indenfor mobil, tv og lyd holder priserne nede og ingeniører presses til.at blive bedre.

Jeg medgiver at jeg ikke har sp meget erfaring indenfor alle af de 5-6 store mærker, men når det jeg har holder, hvorfor så skifre nu når priserne har fået et nøk opad.
Og skifte tv hvert 2 år, vil selvfølgelig være spændende og jeg er sikker på kvaliteten øges men det må vente til der kommer Laser tv.

Men ja. Ligesom med elbiler hvor der nu er mange spillere på markedet, kommer det måske også til OLED og QD-OLED en dag.
PeterD skrev: 29 jun 2025, 21:58 Du kan jo læse længere oppe hvad jeg linker til. Det er vel ikke så svært at finde ud af ?

Det er jo fint kan lide 'flotte og mættede farver" men spørgsmålet er om alle kan det ?

Det er et spørgsmål om smag og behag men igen. Når man kalibrere skærene så skrues der jo typisk NED for farver ( og lys).
Jo, faktisk var det svært, da, hvis du hentyder til det link, der vedrører kalibrering, men som egentlig drejer som om indstilling af TV, så har dette absolut ingen relevans i forhold til, hvad jeg skrev, uanset hvem der har skrevet det!

Så vidt jeg husker, er det ikke andet end få dage siden, du fik en forklaring på, hvad "mættede farver" dækkede over, men det har du åbenbart glemt igen?

Jeg kan garantere dig for, det er noget alle kan lide, i hvert fald har jeg endnu til gode at møde nogle, der ikke ønsker realistiske og flotte farver, med mindre selvfølgelig man søger noget abstrakt med pastelfarver eller lign.
Det lyder som om, du forveksler det med overskruede farver.

Mættede farver betyder ikke, at der for meget knald på farverne, så det er ikke meningen, du skal justere dig ud af det ved at skrue ned for farvestyrken, hvilket vist også blev forklaret sidst...