Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af JonaS74
Hej.
Jeg har brug for noget ekspertise jeg har udset mig 3 forskellige Samsung skærme, men er i tvivl om hvilken der er bedst.
Prisen på de forskellige er ikke vigtigt, så det skal ikke være det afgørende.

God billed kvalitet
Skal bruges sammen med apple4k og ekstern lyd via Sonos.
Tv’et skal være i en stue med meget lysindfald fra vinduer, det er ikke muligt af omrokere desværre.
Hvilken er best samlet set
1: Samsung 65" The Frame Pro TQ65LS03F
2: Samsung 65" OLED TV TQ65S90F (2025)
3: Samsung 65" NeoQLED TV TQ65QN90D (2024)
Tak for svar
Senest rettet af JonaS74 17 jun 2025, 12:28, rettet i alt 1 gang.
jeg vil bare lige tilføje også generelt hvis andre læser med. For man høre det ret meget.
Det med at skrive at man har meget lys eller meget lysindfald i stue, siger ikke ret meget om valg af TV og krav til lysstyrke for os andre mere. Det er klart at hvis der er tale om meget lav lysstyrke som feks projektor har det betydning, men tv i dag også OLED har så høj lysstyrke at "meget lys" stue ikke siger ret meget om valg af TV.
For sagen er den at der er meget forskel på hvordan det lysindfald er i rummet og hvordan det lys påvirker rummet afhængig af rumform og vinkel. Man kan vælge TV'et med verdens stærkeste lysstyrke og med mat skærmoverflade og kan risikere at man stadig ikke kan se en dyt eller at det ikke ville have gjort en forskel i at vælge en blank skærm. Og man kan have en stue med "meget" lysindfald" og hvor selv en projektor ville have fungeret fint.
Det er bare min mening. Så jeg synes det er en lidt irrelevant oplysning at skrive at man har en meget lys stue for os andre. Jeg ved selvfølgelig godt at det er en slags forbehold for anbefaling af blanke skærme.
Men vi andre har ikke en jordisk chance for at vurdere hvad der skal til i din "meget" lyse stue :)
Brugeravatar
Af KlausNielsen
Hej, jeg købte et 65" 2023 udgave The Frame for 1½ år siden i og med vi også har en meget lys stue med vinduer hele vejen rundt og dermed direkte lysindfald på skærm. Med tidligere Pana Plasma kunne man kke se TV om dagen og især slet ikke sommer.

The Frame er ikke det bedste tv, men det at der stort set ikke er nogle refleksioner er for mig langt vigtigere end en del bedre specs. Jeg er dog fuld tilfreds og eftersigende skulle RPO udgaven du kigger på være noget bedre.

De 2 andre TV er super TV, og skulle også have god anti-refleks, men jeg har oftest kiggede i Elfantanten/Sower og jeg synes ikke de når The Frame når det kommer til refleksioner.

Så udover at specs af the Frame er bagefter, så er lysintensistet vist ikke helt så høj som de andre, og ved meget direkte sollys manlger der lidt nits(lysstyke).

Ialt, så ville jeg vill nok gå efter 77" Frame Pro idag såfremt man kan overtale kone :-)
/Klaus
Af Supergris
disqus_Cr1DFvT0xq skrev: 17 jun 2025, 09:48 jeg vil bare lige tilføje også generelt hvis andre læser med. For man høre det ret meget.
Det med at skrive at man har meget lys eller meget lysindfald i stue, siger ikke ret meget om valg af TV og krav til lysstyrke for os andre mere..
Det er bare min mening. Så jeg synes det er en lidt irrelevant oplysning at skrive at man har en meget lys stue for os andre
Dette har jeg selv flere gange gjort opmærksom på, så du er ikke alene, da jeg også følte (og STADIG føler) omkring hver anden tråd startede med:
"Valg af nyt TV til lys stue".

Sagen er vel blot den, at der ofte er tale om nye brugere, som ikke har fulgt med, hvad der tidligere er blevet skrevet om, hvilket vel også er for meget at forlange.

Åbenbart lever de fleste uden gardiner eller kan ikke finde ud at placere TVet mest fornuftigt i forhold til omgivelserne. Muligvis ser de ofte TV om dagen eller om sommeren.

Sagen er den, at stort set alle nye TV i dag er lysstærke nok til, at kunne fungere under de fleste forhold.
Refleksioner er en anden sag, men at vælge et TV med middelmådig billedkvalitet, fordi man ikke kan se TV midt på dagen, eller man har placeret en lampe, man insisterer på skal være tændt, når der ses TV, i en position, så lyset fra denne rammer lige ind i skærmen, har jeg svært ved at forstå...
Af PeterD
Man kan vel også spørge sig selv.

Når de nu findes hvor mange producenter af tv på verdensplan. 11-12 stykker ?

Hvordan kan det være at det KUN er 1 eller 2 mærker der reklamerer med at de har en "ANTI- GLARE" skærm ?

Hvis det var så essentielt som et blinklys på en bil, så var der nok flere skærme der havde reklameret for det ?

Men som andre skriver så har det både positive og negative elementer ved skærmene og de store spillere skal nok forstå at reklamere for det positive i sådan en skærm.
Brugeravatar
Af hans123
desværre er "ANTI- GLARE" ikke bare en løsning som du selv nævner,

for så havde alle det,

Genskin er blevet et "problem" fordi skærmene er blevet meget store.
Af JonaS74
Jeg er endt med at købe Samsung 65" OLED TV TQ65S90F 2025 så håber jeg vi bliver glade for det.
Dem der har svaret mange tak, god dag
held og lykke med dit køb.

Alt det lysindfald :). Den eneste og rigtige måde er at prøve sig frem og selv få et overblik over hvad der virker og hvad der ikke virker i rummet. For uanset hvor meget erfaring folk har herinde med lysstyrker, blanke skærme vs mat skærme, er det umuligt at sige noget om hvilket TV der er den rigtige løsning. Det er meget oftest ikke TV'et der skal løse problemet. Det er i hvertfald efter min mening ikke smart at gå på kompromis med billedekvalitet i håb om bare for at være på den sikre side, hvis man kunne have købt et markant bedre tv til en bedre pris som ville have fungeret ligeså fint i dit rum.

og undskyld det kom til at handle om lysindfald.