Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af BRabjerg
Hej alle

Jeg håber ikke, at jeg har overset en tråd om dette i forumet.

Jeg overvejer at købe nyt fjernsyn (har et gammelt LG), og jeg har i længere tid kigget i retning af Sony A95L. Nu er LGs G5 så kommet, og jeg har læst testen af det her på flatpanels. Jeg ved ikke helt, hvad jeg skal tænke om den anmeldelse, for den virker på mange måder ret kritisk - især til brugerfladen og den slags, imens den selvfølgelig er meget positiv omkring lysniveau osv.

Vi har en ret lys stue, så det skal tænkes med ind i et køb. Jeg skal lige nævne, at det er 55''-modellerne, vi kigger efter, og at fjernsynet kun skal bruges til at se film/TV/sport - ikke til gaming eller i forbindelse med musikafspilning. Lyd klarer vi via optisk kabel til aktive højttalere, så det er heller ikke afgørende.

Så, hvis valget står imellem Sony A95L og LG G5, hvad taler så for og imod?

På forhånd tak for inputs!

Med venlig hilsen
Bjørn
Hvis du benytter en ekstern boks såsom Apple TV kan du jo ignorere kritik af styresystem. Det ville give en ting mindre at vægte.

A95L har bedre billedhåndtering, dvs ting som gradienter og bevægelse. Den har også et bredere farverum. På negativ siden er QD-OLED følsom overfor lys i rummet og pixelstrukturen kan distrahere - især hvis du sidder meget tæt på TVet.

G5 har en del højere lysstyrke og næsten samme billedkvalitet - men ikke helt. Dårligere gradienthåndtering og mindre farverum.

Personligt havde jeg nappet A95L, men det er bestemt ikke et sort/hvidt valg.
Brugeravatar
Af Radiomanden
Hvad angår OS så har Sony jo Google TV som er meget omfattende med hensyn til App's, LG Web OS er ikke så lang efter, vil mene det er på en god 2. plads.
Brugeravatar
Af Radiomanden
IMO er LG foran Samsung på App's, og Chromecast kan da være godt at have.
Derudover hvad angår Samsung, så har de ikke Dolby Vision, måske mindre betydende, men det er også en mangel.
Af Supergris
Torben Rasmussen skrev: 04 jun 2025, 17:15 Personligt havde jeg nappet A95L, men det er bestemt ikke et sort/hvidt valg.
Specielt ikke hvis prisen tages med i overvejelserne.
Sonyen koster vel omkring 50 % mere, som de er lige nu.
Sonyen har aldrig været under de 20 af de lange (med mindre man regner en flad tier for noget), hvilket for mig er alt for dyrt for et TV i denne størrelse...
Af BRabjerg
Hej alle

Tak for jeres gode svar! Det er jo rigtigt, at prisen er ret forskellig, og at der derfor nok er mere værdi pr. krone på LG G5. Min tanke var, at Sony måske falder i pris snart, men det er selvfølgelig svært at vide. Derudover, at hvis fjernsynet skal bruges i en del år (hvad jeg regner med), så er 6-7000 mere for et bedre fjernsyn måske godt givet ud. Spørgsmålet er så bare, om forskellen på de to er stor nok, til at det er den højere pris værd.

Det er også en god observation, at brugen af Apple TV jo gør styresystemet mindre vigtigt - og jeg bruger Apple TV nu.

Tak for budene, jeg tænker lidt videre!

Med venlig hilsen
Bjørn
Brugeravatar
Af KimKaos
Hvis du kikker på Sonys prisudvikling så vil du se at de ikke falder så meget i pris

Jeg har været Samsung kunde i årevis med da de begyndte med deres panellotteri og var meget modvillige til at informere deres kunder om hvilke 90er-model der var WOLED og hvilke der QD-OLED og folk skulle ty til alternative kilder for at finde de rette info kom jeg til den konklusion at det var på tide at Samsung og jeg skiltes

Jeg kikkede både på Sonys topmodel og LG og valget faldt på G4 da jeg ikke ville betale en bondegård plus spidsen af en jetjager for et Sony TV der når det kom til stykket ikke var så meget bedre end et LG at det kunne retfærdiggøre den lede overpris

Selvfølgelig har du råd så køb endelig et Sony men jeg vil tro at et G5 sammen med en Apple boks vil betyde at du spare mange penge og ikke et sekund vil fortryde dit valg
Jeg udtaler mig i øvrigt kun på baggrund af hvad jeg helst ville have hængende og ikke hvad det kan handles til - Sonys priser er høje, så værdi per krone er bedre hos LG. Det hævede sortniveau er bestemt også noget man kan have i baghovedet, men klart værst hvis man har lyskilder, der skinner direkte på TV’et, hvilket i forvejen er ret ødelæggende for billedkvaliteten.
Af Supergris
BRabjerg skrev: 05 jun 2025, 08:09 hvis fjernsynet skal bruges i en del år (hvad jeg regner med), så er 6-7000 mere for et bedre fjernsyn måske godt givet ud. Spørgsmålet er så bare, om forskellen på de to er stor nok, til at det er den højere pris værd.
For de penge, kan du faktisk købe et rigtigt fint TV i samme størrelse; lægger du en smule oveni kan du få et RIGTIGT fint TV og skifte det 3 gange i løbet af de kommende år, uden det har kostet dig ekstra.
Hvis der var tale om et større TV, var det muligvis en anden snak...
Af BRabjerg
KimKaos skrev: 05 jun 2025, 08:34 Jeg kikkede både på Sonys topmodel og LG og valget faldt på G4 da jeg ikke ville betale en bondegård plus spidsen af en jetjager for et Sony TV der når det kom til stykket ikke var så meget bedre end et LG at det kunne retfærdiggøre den lede overpris

Selvfølgelig har du råd så køb endelig et Sony men jeg vil tro at et G5 sammen med en Apple boks vil betyde at du spare mange penge og ikke et sekund vil fortryde dit valg
Tak for dit svar, det er rigtig nyttigt!
Af BRabjerg
Torben Rasmussen skrev: 05 jun 2025, 10:57 Det hævede sortniveau er bestemt også noget man kan have i baghovedet, men klart værst hvis man har lyskilder, der skinner direkte på TV’et, hvilket i forvejen er ret ødelæggende for billedkvaliteten.
Tak for dit svar. Kan du lige uddybe det? Jeg har som nævnt en ret lys stue med store vinduer, der kaster lys på skærmen.
Af BRabjerg
Supergris skrev: 05 jun 2025, 17:46 For de penge, kan du faktisk købe et rigtigt fint TV i samme størrelse; lægger du en smule oveni kan du få et RIGTIGT fint TV og skifte det 3 gange i løbet af de kommende år, uden det har kostet dig ekstra.
Hvis der var tale om et større TV, var det muligvis en anden snak...
Kan du sige mere om, hvad du har i tankerne?