Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af bullerfnis
Hej Flatpanels

Min far er begyndt at brokke sig over deres tv (et GAMMEL sony top end tv jeg gav dem da jeg skiftede til OLED for 5-6 år siden)

https://www.whathifi.com/sony/kdl-55w905a/review

Det er det her de har, så kan se det nok er 12 år gammel ca

Det skal være 55-65" og have nem betjening og GOD lyd

OG være til en fornuftig pris, de går mere op i lyden end billede kvalitetenm og nem betjening.

De har lys ind fra siden af så det skal efter min mening ikke være et OLED tv.

Jeg har ikke kigget efter tv siden jeg selv købte nyt for ca 4 år siden.

Vigtigt, de har NORLYS app til deres TV, så det ville være fedt hvis det kunne være direkte på tv'et, lige nu har de en boks ved siden af (som giver endnu en fjernbetjening de skal holde styr på)

Så hvis vi kan få droppet deres soundbar og deres ekstern boks så ville det være super fedt.

Skal have det købt i denne uge her, så hvis det var noget som var muligt at hente i Bilka, Power eller Elgiganten ville det være super! (bor i randers, så randers, ålborg / århus)

Tænker selv noget i retningen af et LG tv da jeg syntes deres magic remote fjernbetjening er ret simpel med få knapper osv.
Af Beckham
De nyeste generationer af OLED leverer rigeligt med lys. Leverer ofte mere lys end de gamle lcd tv, så den del burde ikke være en bekymring.

I forhold til lyd har jeg ikke lige den store indsigt i hvilke tv som leverer bedste på den front. Har selv et Sony OLED som jeg synes leverer fornuftigt på den front. Lyden leveres via vibrationer i skærmen.
Af Provinsen
Hej.
Norlys Appen er tilsyneladende ikke udviklet til LG fjernsyn.
Hvis lyden er mere vigtigt end billedet er der andre muligheder for lyd end soundbar. F.eks disse.https://www.hifiklubben.dk/argon-audio- ... enrisa4bk/ de fylder mindre og giver en god lyd endda i stereo, Bemærk at skærmens lyd indstilling skal sættes til PCM for at det virker. Jeg tror desværre godt at du kan skyde en hvid pil efter at finde en fladskærm med anstændig lyd indbygget, eftersom skærmene i dag er næsten papirstynde så der ikke er plads til højtalere.

Held og lykke med det.
Mvh Provinsen.
Ja som skrevet.
Det vigtigste er billedet, god lyd kan externe enheder forbedre. Største udbud af App's Det er et med Google TV eller et LG.
Extern boks, 2 Remotes, nej en er nok. Bruger kun en til TV + en Google TV boks.
#beckham, ja det har jeg godt læst om tidligere med vibration (tænker kun det er Sony som har det på deres dyreste modeller)

#provinsen, Og hvad forståes der så ved PCM ? Kan de nemt sættes til så de kun styres via fjernbetjeningen fra TV'et, og tænder og slukker med tv'et? Skal gerne være så simpelt som muligt, men ja det ville da kunne fungere

Ellers har de en JBL soundbar lige pt, men med det gamle tv de har nu, virker det altså ikke optimalt (dog virker det perfekt til vores nyere tv så vi bruger kun 1 fjernbetjening til alt nu)

SÅ det kan jo godt være det bare er begrænsningen fra deres gamle tv. Dog ville en "alt-i-en" løsning være at foretrække, hvis det kan fåes.

Lyd kvaliteten er jo heller ikke til actien film osv, men mere bare god lyd til tale samt anstændig lyd til 2 ældre nisser med en smule nedsat hørelse så de kan følge med i hvad de ser (nyheder, diverse naturprogrammer, gold rush osv osv) det er ikke til de store film osv.
Af Provinsen
@Bullerfnis.
Lydindstilling skal sættes til PCM fordi der så vidt jeg kan se ikke er surround dekoder i højtalerne. De styres nemt via enten optisk eller HDMI tilslutning der tænder de af sig selv når du tænder for tv. Du kan sågar styre volumen fra tv fjernbetjening. De skulle også gerne slukke af sig selv når tv afbrydes. Lydindstilling foretages inde i tv opsætning under fanen lyd. Der er det nemt at ændre.

Mvh Provinsen.
PCM Pulse Code Modulation (stereo) indstilles en gang for alle på TVet. TV + Soundbar + e.v.t extern TV boks styres via CEC så kun en Remote nødvendig.
Bruges der høre apperat.? De kan tilsluttes TVet, det bruger mine forældre.
De bruger ikke høreapperat :) Dog er min far gammel smed, så lidt hørelse har han mistet, men høre fornuftigt :)

Har i en mening om det tv jeg linker?

https://www.elgiganten.dk/product/tv-ly ... 024/769395

Tror i det kunne bruges til noget ? I første omgang som stand alone (de har en JBL soundbar 5.1 mener jeg hedder) men tror jeg vil prøve uden i første omgang (eller, hvis jeg kan få det til at virke optimalt kun med den ene fjernbetjening)
Ja et Google TV har de fleste App's, TVet har ARC og CEC og hvis soundbaren har HDMI CEC så skal der ikke bruges andet end TV Remoten.
Hvis Soundbaren er 5.1, så skal der bruges Surround fra TVet og ikke PCM.
Ja det er en fuld 5.1 med HDMI ARC, så sættes den op med SUB og Rear, så skal TV lyd være Surround.
Nu er de begge i den lave pris ende, så hvilket der er bedst ved jeg ikke.