Hejsa
Puha, jeg tror det er meget smag og behag - og ikke mindst tilvænning. Mit eget tv hænger ret lavt: 44 cm fra nederste kant til gulv (65” tv) - så mit tv har sin bund, hvor din bund på soundbar er…hehe. Men min sofa er også ret lav, og jeg ligger rigtig meget ned, når jeg ser film og serier. Så jeg har faktisk været enorm glad for den lave højde. Men jeg skal faktisk til at have det højere op - dog udelukkende pga. soundbar, som lige nu sidder for lavt ift. optimal/bedre lyd.
Uagtet af mit eget setup, synes jeg dog ikke nødvendigvis dine 67 cm lyder super højt. Men afhænger jo også lidt af hvordan du sidder (højde) - og hvor langt du sidder væk. Jeg ville måske selv synes, at hvis øjenhøjde er for meget
under midten af tv, er tv’et placeret for højt. Men jeg sidder også relativt tæt på mit tv.
Ift. anbefaling, der har jeg en forståelse af (har jeg tidligere læst mig til) at ‘optimal viewing height’ er når ca. 2/3 højde på/af skærmen er i øjenhøjde (altså skæringspunktet mellem den øverste og midterste tredjedel) - ikke midten af tv’et. Men er godt klar over, at det er LANGT de færreste, der har det. Tværtimod er det min oplevelse, af de fleste har tv’et ret højt - også ofte af praktiske eller æstetiske årsager..hehe.
Og er godt klar over, at ikke alle anbefalinger er ens heller.

Men det er min oplevelse (i tråd med læst anbefaling), at det er mere afslappende/roligt at kigge på et tv, der ikke hænger for højt. Det er iøvrigt også kommentaren fra samtlige gæster…at det er mere rart og afslappende at se film, når det har den højde.
Omvendt har jeg en kammi med projektor, hvor vi sidder længere væk, og øjenhøjde er nok ca. 1/3 højde på billedet. Det giver en fed oplevelse. Men ikke specielt afslappende i længden (bla. for nakken)…haha. Samme kammi har et tv i hans stue, hvor man sidder HELT tæt på, og det hænger lige så højt (relativt til sidde- og øjenhøjde) - og det er rædderligt for nakken at se tv i længere tid af gangen på.
M.a.o.: ingen facitliste, det er virkelig hvad man kan lide, synes er behageligt og/eller fedt, og synes giver mening i det lange løb, til det brug man har.