Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Brianshark
Hej alle

Ville høre om dette er et godt valg :::

Samsung 65" 4K QLED TV TQ65Q70DATXXC (Pris : 6999kr)og Samsung HW-B540/XE soundbar (Pris 1666kr)

eller der er andet i samme prisklasse som er bedre
Brugeravatar
Af IT-Bruger
Lidt unfair at anbefale at droppe soundbaren og samtidigt anbefale en væsentlig højere pris på tv'et 👎

Er du villig til, at spendere ca 365 kr mere kan du tage dette 2024 tv med dine overvejelser og få et meget bedre billede end det du selv havde i kikkerten: https://www.compumail.dk/da/search?q=QE65Q80DAT

Vil slet ikke anbefale en LG B-model....den billigste indgangsmodel i OLED segmentet. Du får laveste kvalitet med dårligste komponenter og måske også korteste levetid med den model. Du skal op i C-modellen før kvaliteten er nogenlunde acceptabel....men så findes der pludselig også andre alternativer i samme prisniveau fra bl.a. Samsung med OLED/Q-LED.
Senest rettet af IT-Bruger 12 apr 2025, 03:12, rettet i alt 2 gange.
Af PeterD
Kvalitet og og tvmærker kan man altid diskutere for og imod.

Samsung komponenter har ikke bedre levetid end LG.

Så der er ligemeget om du vælger OLED eller LCD/"QLED".

Der har været mange sager om "dårlige strømforsyninger" selv helt oppe på nationalt tv.

https://www.dr.dk/nyheder/indland/ankla ... ssepladsen.

viewtopic.php?t=54558

"The LG B4 OLED isn't cheap, but it's the closest thing to the best budget OLED TV on the market. It's a great TV with high-end features and is an excellent entry point into the OLED market."

Rtings kan man så slet ikke stole på og det er heller ikke min kop te, da deres tests ikke virker grundige og dybtegående nok. De tester blandt andet Roku og Vizio som sælgere i Power og Elgiganten aldrig har hørt om, så det er ikke holdbart.

"The 4 Best OLED TVs of 2025"

https://www.rtings.com/tv/reviews/best/by-type/oled
Brugeravatar
Af hans123
IT-Bruger skrev: 10 apr 2025, 03:06
Vil slet ikke anbefale en LG B-model....den billigste indgangsmodel i OLED segmentet. Du får laveste kvalitet med dårligste komponenter og måske også korteste levetid med den model. Du skal op i C-modellen før kvaliteten er nogenlunde acceptabel....men så findes der pludselig også andre alternativer i samme prisniveau fra bl.a. Samsung med OLED/Q-LED.
Så du mener at de vælger dårligere indmad i B modelen

Har du mere information om den påstand ?

Det er vist kun Samsung der blev taget med bukserne ned og monterede dårlige komponenter.

OLED Tv er bare klaser bedre end LCD uanset hvad de kalder dem.
Af Tabula Rasa
PeterD skrev: 10 apr 2025, 06:00 Kvalitet og og tvmærker kan man altid diskutere for og imod.

Samsung komponenter har ikke bedre levetid end LG.

Så der er ligemeget om du vælger OLED eller LCD/"QLED".

Der har været mange sager om "dårlige strømforsyninger" selv helt oppe på nationalt tv.

https://www.dr.dk/nyheder/indland/ankla ... ssepladsen.

viewtopic.php?t=54558

"The LG B4 OLED isn't cheap, but it's the closest thing to the best budget OLED TV on the market. It's a great TV with high-end features and is an excellent entry point into the OLED market."

Rtings kan man så slet ikke stole på og det er heller ikke min kop te, da deres tests ikke virker grundige og dybtegående nok. De tester blandt andet Roku og Vizio som sælgere i Power og Elgiganten aldrig har hørt om, så det er ikke holdbart.

"The 4 Best OLED TVs of 2025"

https://www.rtings.com/tv/reviews/best/by-type/oled
Haha! Sælgere i Elgiganten og/eller Power er aldrig, og har aldrig været, garant for særlig meget :D Jo, at de prioriterer egne valg over køberens…og at deres vidensgrundlag ofte udgør ‘tilstrækkelig’ meget til at de bliver kørt over af enhver der laver research før de tager i butikken :) :)

Roku og Vizio er relativt store og kendte mærker i specielt Nordamerika og Canada. Igen, at El G / Power ikke fører mærkerne (ligesom de ikke fører mange andre mærker) er ikke fortællende for helt vildt meget…hehe. I hvert fald slet ikke om en uafhængig tredje-part, som Rtings - som vist oprindeligt startede op i Canada. Det er en fejlslagen deduktion, at Rtings tester noget som de ikke kender i Elgiganten/Power, og at Rtings derfor skulle være uholdbart. The latter can’t be deduced from the former.

That said, Rting er ikke altid helt super i deres tests. :) Er stødt på en god sjat tests, hvor deres resultater ikke altid matcher andres. Siden bør måske bedst benyttes som research/info-supplement.
Af JornH
Jeg ville aldrig købe et LG TV, jeg har haft Samsung TV i over 30 år uden nogen af dem har været itu, men
Jeg har en LG soundbar som er ret gammel men virker ok endnu…

Men spørger en til TV med soundbar, syntes jeg man skulle svare på det og ikke noget helt andet…
Brugeravatar
Af hans123
Hvorfor svarer du selv på andet ?

Ville aldrig købe Samsung

De skærme jeg har haft endte livet efter få år ( PC )

Mit råd er baseret på bedste billede oplevelse
Trådstarter må på banen igen så vi kan vejlede på bedste vis

Paralleltråden på recordere skriver nu at der kun er interesseret i samsung.
intet om krav og ønsker
Af PeterD
Hvis trådstarter @Brianshark kun ønsker et bestemt mærke skal det gøres tydeligere, feks i overskriften .

Der er jo fem - seks gode mærker at vælge imellem, mens at prisen også kan få stor ibdflydelse fra måned til.måned
Brugeravatar
Af IT-Bruger
hans123 skrev: 10 apr 2025, 07:14
IT-Bruger skrev: 10 apr 2025, 03:06
Så du mener at de vælger dårligere indmad i B modelen

Har du mere information om den påstand ?

Det er vist kun Samsung der blev taget med bukserne ned og monterede dårlige komponenter.

OLED Tv er bare klaser bedre end LCD uanset hvad de kalder dem.
Vi alle ved at LG har anvendt samme panel i alle deres OLED tv gennem flere år mens prisforskellen mellem modellerne har været radikalt store. Ofte taler mange herinde om at billedforskellen på alle OLED fra de forskellige fabrikanter er minimal fordi de alle anvender samme paneler fra LG.
Hvis der på LG OLED tv er en prisforskel på 20.000 mellem en A/B model og en G model må der vel været sparet på andet end billedchippen og fjernbetjeningen?
Der er vel også forskel på pålideligheden, stabiliteten og materialerne mellem et Rolex ur og en billig kopi af samme ur til 600 kr? Kopien vil krakelere og falde fra hinanden indenfor 6-12 mdr hvis det bruges dagligt....bare for at perspektivere tingene endnu grovere.

Fakta er, at jo billigere et tv der købes, uanset om der er tale om et OLED eller non-OLED, desto kortere levetid skal man forvente.
Indenfor elektronik hører man ofte om "military grade components" som betyder at komponenterne er bedre og mere driftsikre under høj belastning, længerevarende ibrugtagning og ved højere/lavere temperaturer.

Indenfor LCD segmentet findes der langt flere og billigere tv på feks 65" der kan købes for få tusinde kroner. Der er netop sparet på alt fra mainboardet, komponenterne der udgør det elektriske kredsløb, ramme/kabinet, fod/sokkel, fjernbetjening osv osv. På præcis samme måde er de billigste OLED tv fra LG bestykket med komponenter der koster absolut mindst muligt og er testet til at være funktionsdygtige som minimum i garantiperioden som er på et elle to år alt afhængigt af hvilke mindstekrav der er gældende i de pågældende lande eller regioner - fungerer det derefter fejlfrit nogle år mere er det kun en bonus.

Blandt de store producenter som vi kender til på disse breddegrader, er især Samsung, LG og Philips kendt for at sælge ultrabillige LCD tv. Hvis du derimod mener at "indmaden' er den samme i alle tv fra samme producent, kan jeg ikke forhindre dig i at have den antagelse og heller ikke noget jeg ønsker at bruge for meget tid på at diskutere med dig. Men der er vel noget der hedder logik og fornuft.....og sammenhæng mellem pris og kvalitet, som igen påvirker pålidelighed og driftsikkerhed samt performance.

Jeg mener til gengæld at LG har oppet kvaliteten på deres OLED C-modeller fordi de nu konkurrerer med og sammenlignes direkte med specifikke OLED modeller fra fra Sony, Philips og Panasonic og naturligvis især med modeller fra Samsungs QD-OLED tv. ...hvilket jo i sig selv er positivt og en gevinst for brugerne.
Af Supergris
Problemet er vel, at du ikke har belæg for dine antagelser, udover din egen logik, som muligvis er korrekt til en vis grad.

En prisforskel på 20000 kr. er vist også sat på en spids.
Yderligere er der ikke tale om forskellen mellem topmodellen, som bruger sidste nye teknologi, men B og C som er meget ens udover nogle punkter, hvor der er sparet lidt.
Umiddelbart vil jeg tro kvaliteten på de anvendte komponenter er i samme klasse, dog uden andet belæg end min intuition og erfaring med tidligere modeller...