Debat af Smart TV, herunder platforme, apps, forbundne hjem og tjenester.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej!

Jeg er brændt inde med et problem, som jeg simpelthen ikke kan løse, og det er ikke så enkelt at spørge om i en butik da det handler om hvordan enheder arbejder sammen.

Jeg har et setup med et Samsung QE65Q8DNA, et Apple TV4 A1842 (32GB) og en Sonos Arc. Apple TV kører på HDMI2, Sonos via HDMI4. 2160p UHD 50hz HDR10 4:2:2.

Typisk bruger jeg Samsung standard fjernbetjeningen.
Jeg bruger Norlys App på Apple TV til at se TV.

Det har kørt fint længe, men pludselig oplever jeg at når jeg tænder for TV, så kommer der en Samsung besked på skærmen "Apple TV HDMI 2 - No Signal (check cable connections osv osv) - SOURCE" - Typisk går der 5-10 sekunder så kommer billedet frem (Norlys app TV), nogle gange må jeg trykke på "SOURCE" for at der sker noget.

Jeg mistænker en Apple TV update, men har været igennem et hav af kombinationer på Samsung og Apple, men uden held. Har også skiftet HDMI porte, gået på 4:2:0, HDR->SDR->1080p osv osv.

Jeg kan få det helt væk hvis jeg slår HDMI-CEC fra, så kommer billedet prompte, men så er der ikke lyd via Sonos og jeg kan ikke bruge fjernbetjeningen i appen ;-)

Andre der har oplevet dette? Og løst det?

Overvejer at købe en ny Apple TV 4K boks, også for at få en bedre fjernbetjening...

Håber dette forum kan hjælpe :-)

Mvh
Helge Tengstedt
Det er et problem med mere også på mit nye tv, som det var med mit Samsung, der er ingen forbindelse til nettet før efter nogle sekunder ved brug af Medie boks især, men det samme på mit Google TV, men det er bare at vente nogle sekunder inden forbindelsen er oprettet…
For at gøre en lang historie kort så gå ind på dit Apple Tv under Video og lyd, vælg format og sæt hak i 4K SDR. Du bør også køre 4.2.2 for et bedre billede. HDMI-CEC skal være slået til.
Du mister ikke en bedre opløsning da ATV selv opskaler til bedste understøttet format, så du forsat få 4k når det afspilles.

Jeg har mit ATV sat i HDMI 1 og SONOS Arc Ultra i eARC (HDMI 3) Bruger KUN min Apple Tv fjernbetjening til alt.

Hvis det ikke virker så prøv at opdater dit Tv, du kan også opdater dit ATV til beta tvOS , pt. har jeg ikke haft nogle udfordringer selv.
Tv firmware : https://www.samsung.com/dk/support/mode ... #downloads
For mig lyder det som et problem med TV'et, der ikke vågner med det samme på HDMI-input.

Prøv først at træk strømmen til alle dine enheder, som der bliver foreslået her i tråden.

Når jeg er løbet ind i denne udfordring på andre mærker af TV, så har det til tider relateret sig til 'HDMI Enhanced', altså muligheden for at sætte HDMI-portene til at forvente videosignaler i HDR. Hvis du ikke ser HDR – eller blot for at fejlfinde – så prøv i menuerne på dit Samsung TV at slå HDMI enhanced, udvidet eller lignende fra på den HDMI-port, hvor Apple TV 4K er tilsluttet. Jeg kan ikke huske, hvad Samsung præcis kalder menupunktet på Q8DN.

Det betyder dog, at du ikke kan se indhold i HDR-format. Q8DN er heller ikke så egnet til dette.
P.With skrev: 10 mar 2025, 06:15 For at gøre en lang historie kort så gå ind på dit Apple Tv under Video og lyd, vælg format og sæt hak i 4K SDR. Du bør også køre 4.2.2 for et bedre billede. HDMI-CEC skal være slået til.
Du mister ikke en bedre opløsning da ATV selv opskaler til bedste understøttet format, så du forsat få 4k når det afspilles.

Jeg har mit ATV sat i HDMI 1 og SONOS Arc Ultra i eARC (HDMI 3) Bruger KUN min Apple Tv fjernbetjening til alt.

Hvis det ikke virker så prøv at opdater dit Tv, du kan også opdater dit ATV til beta tvOS , pt. har jeg ikke haft nogle udfordringer selv.
Tv firmware : https://www.samsung.com/dk/support/mode ... #downloads
Hej P.

Dine råd vil jeg forsøge, kører allerede 4.2.2.

Jeg kører allerede 1341.2, som er den seneste opdatering fra Samsung.

Jeg ser på beta (v18) af tvOS.

Jeg fandt også et link som fortæller at man skal bruge præcis samme kabel-spec til både Sonos og ATV, så enten 2.0+2.0 eller 2.1+2.1 - det vil jeg også forsøge.

Jeg kommer retur med mine fund her.

Tak for gode input :)
Rasmus Larsen skrev: 10 mar 2025, 07:00 For mig lyder det som et problem med TV'et, der ikke vågner med det samme på HDMI-input.

Prøv først at træk strømmen til alle dine enheder, som der bliver foreslået her i tråden.

Når jeg er løbet ind i denne udfordring på andre mærker af TV, så har det til tider relateret sig til 'HDMI Enhanced', altså muligheden for at sætte HDMI-portene til at forvente videosignaler i HDR. Hvis du ikke ser HDR – eller blot for at fejlfinde – så prøv i menuerne på dit Samsung TV at slå HDMI enhanced, udvidet eller lignende fra på den HDMI-port, hvor Apple TV 4K er tilsluttet. Jeg kan ikke huske, hvad Samsung præcis kalder menupunktet på Q8DN.

Det betyder dog, at du ikke kan se indhold i HDR-format. Q8DN er heller ikke så egnet til dette.
Hej Rasmus

Ja, jeg har ledt længe efter "Image Signal Plus" eller "Input Signal Plus" på mit TV, men den indstilling er der bare ikke!!! Så hvis nogen kender dette på et Q8DN, så sig frem (måske hedder det noget helt andet) :-)

Tak for godt input!
Jeg forstår ikke problemet, har du prøvet kun at koble ATV boksen til om du får samme fejl som jeg med mine Medie bokse, med der går nogle sekunder inden der er forbindelse? Feks, holder jeg mig langt fra a bruge CEC til noget…
Når jeg tænder min Google TV, så tænder TVet i samme sekund, og Homescreen på Streameren vises inden for 5 sekunder. Det samme skete med det Samsung jeg havde før, hvor der blev brugt en Shield TV.
Det er en af de der "simple" løsning problemer, hvor man tror man har prøvet det, som man ikke har prøvet og derfor ikke får det prøvet før efter 1000 andre ting :)
og så ved man ikke til sidst, hvad der egentlig hjalp og derfor ikke får nogen som helst erfaring ud af al den tid man har brugt.
Eller er jeg den eneste der har prøvet sådan noget ?
og nogen gange skal man slet ikke gøre noget fordi det løser sig selv.
JornH skrev: 10 mar 2025, 12:09 Jeg forstår ikke problemet, har du prøvet kun at koble ATV boksen til om du får samme fejl som jeg med mine Medie bokse, med der går nogle sekunder inden der er forbindelse? Feks, holder jeg mig langt fra a bruge CEC til noget…
Ja, "problemet" er at det tager vilkårligt mange sekunder mellem at tænde TV og få et billede. Jeg skal bruge HDMI-CEC (som jeg forstår det) for at få Sonos Arc til at fungere med TV'et.
Sol skrev: 10 mar 2025, 14:38
Jeg skal bruge HDMI-CEC (som jeg forstår det) for at få Sonos Arc til at fungere med TV'et.
[/quote]

Ja det skal man, det virker ikke uden.
Nå kiggede lige på mit Tv´s indstillinger. Aner ikke om det hjælper men tænker det kan have noget med dette at gøre.

Valgmuligheder af startskærm: Slå alt fra.
Eksterne enhedstyring Anynet+: Tændt
Udvidet inputsignal: Har tændt den HDMI mit ATV er tilsluttet og kun den.

I sidste ende så kan du jo prøve at nulstille dit Tv, der jo ikke så mange indstillinger du skal rode med efter en nulstilling.