Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af nestla
Er Philips oled 808 et godt tv?

Det skal stå i en stue med normal lys. Jeg foretrækker at se det meste når det er mørkt, men tvet skal også bruges til nyheder og xbox om dagen og er nok tændt 10 timer af gangen nogle dage.
Nogle gange står det bare tændt med google tv uden jeg egentlig ser på det. Går sådan et oled så automatisk på screensaver, eller tager det skade af sådan brug?
Hvad med logo fra tv2 news, som også kan være tændt nogle timer med news og co.

Jeg er lidt i tvivl om oled er det rigtige til mit brug. Det er jo rimelig træls at bruge mange penge på et tv, hvis der kommer burn in, men omvendt er det jo super billedkvalitet på oled.

Jeg har også kigget på Philips pus8949, men deres nye OS er da ikke særlig smart når tv2play ikke engang virker på det. Så skal jeg have en ekstern boks. Hvad mon Philips tænker på.

Størrelsen bliver nok omkring 75-77" da jeg har 3,5 meter fra sofa til tv.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Philips OLED808 er et super TV, men vær dog opmærksom på, at det er fra 2023. 2024-udgaven hedder OLED809. OLED-paneler er efterhånden blevet ret modstandsdygtige, men TV 2 News logoet er en trykprøve. På Google TV brugerfladen går TV'et automatisk på pauseskærm, ja.

Vi bruger vores OLED TV intensivt herhjemme til tv, konsol osv. Vi har tre børn. I gennemsnit nok 6-8 timer dagligt. Der er intet burn-in at spotte efter 5 år. Vi ser dog ikke TV 2 News.

Philips PUS8949 er ikke i nærheden af OLED808 målt på billedkvalitet, men mht. apps, så kommer du nemt ud over dette ved at købe f.eks. Apple TV 4K eller Google TV Streamer og tilslutte via HDMI. De kan gemmes af vejen, tænder/slukker begge med TV'et og kan begge styres fuldt ud med TV'ets fjernbetjening. Så kan du også udskifte smart tv-delen med tiden uafhængigt af TV'et.

Hvis du er lun på OLED, så kan et alternativ være 77" LG C4, der er på tilbud for tiden: https://www.flatpanels.dk/tilbudsjagten.php
Af nestla
Nu fortsætter jeg bare min gamle tråd. Så hvilket er bedst? pus9000 eller oled759?

https://www.elgiganten.dk/product/tv-ly ... 025/914118

https://www.pricerunner.dk/pl/2-3309429 ... ign-Priser

Er farverne på oled759 helt på højde med pus9000?
Jeg så en tysk test af oled759, som de siger er sehr gut. De sammenligner den med lg b4. Så det er jo budget serien og er det så godt nok i forhold til topmodellen i LCD LED pus9000?
Af Supergris
Du efterlyser et TV mellem 75-77", så hvorfor kigge på det småtteri?
Som Rasmus påpeger, så går du ikke galt i byen med LG C4 i 77", som lige nu er nede i omkring 13 af de lange, hvilket, jeg synes, er en særdeles fair pris, set i forhold til hvad man får for pengene...
Af nestla
Nu spurgte jeg så om det andet...

Jeg kigger (MÅSKE :D ) på 65" nu, ellers havde jeg nok ikke linket til det og ellers findes de også i de større udgaver.

Jeg ønsker (MÅSKE :D ) Philips, da jeg vil have ambilight.

Jeg ændrede mening og har ændret i indlægget. Jeg skulle nok have oprettet en ny tråd O-O
Senest rettet af nestla 24 jul 2025, 02:40, rettet i alt 2 gange.
Af pipper
Der findes også ret gode mini led tv på markedet nu.

Jeg har selv den nye version af 808'eren, den nye 809 og den er ikke fejlfri.
Billedet er fint men jeg har også mine udfordringer med det.
Jeg har utroligt svært ved at indstille tv'et så billedet ikke hakker.
Rulletekster fra bund til top hakker og har et Sony lcd hvor det kører glat.

Desuden er billedet meget urolig hvis en person har en en ternet skjorte eller lign på.
Der flimrer det omkring skjorten, og det er ikke lykkedes mig at fjerne det.

ift. burn in. Hvis TV2 news kan brænde fast kan TV2 vel også, og så får jeg et problem da det er den kanal vi ser 90% af tiden.
Af henrik.yde
Du har jo allerede en tråd kørende, hvor der er flere der forsøger at hjælpe dig med dit 809. Jeg har som tidligere nævnt et TV magen til, og har ingen problemer, så enten er der noget galt med dine signalveje/udbyder/tilslutninger, eller også kan TVet være defekt. Og med hensyn til Burn-in, så er det altså noget man oplever yderst sjældent på de nyere OLED TV.
Af nestla
pipper skrev: 22 jul 2025, 17:57 Der findes også ret gode mini led tv på markedet nu.

Jeg har selv den nye version af 808'eren, den nye 809 og den er ikke fejlfri.
Billedet er fint men jeg har også mine udfordringer med det.
Jeg har utroligt svært ved at indstille tv'et så billedet ikke hakker.
Rulletekster fra bund til top hakker og har et Sony lcd hvor det kører glat.

Desuden er billedet meget urolig hvis en person har en en ternet skjorte eller lign på.
Der flimrer det omkring skjorten, og det er ikke lykkedes mig at fjerne det.

ift. burn in. Hvis TV2 news kan brænde fast kan TV2 vel også, og så får jeg et problem da det er den kanal vi ser 90% af tiden.
Hmm ok, tak for svar.

Jeg køber (måske :D ) bare normalt lcd i form af pus9000 i enten 65" eller 75". Det har sikkert super billede og godt sort niveau med ambilight på. Det gør nemlig at kontrasten ser meget bedre ud.
Nu har jeg et gammel Philips 8708 elevation 60" i 1080p, som jeg stadig synes har flot billede selvom der er lidt bleeding i et par kanter. Men super farver og sort. Men hvis jeg slår ambilight fra ser det forfærdeligt ud. Så ambilight hjælper helt klart på billedkvaliteten.
Så slipper jeg for evt burnin fra et tv logo.

Folk ser vel normalt live tv med oled, så det er forhåbentlig ikke et problem, og man skal jo ikke hele tiden tænke på at skifte billede for at slippe for burnin. Så er det teknologien jo for dårlig. Men jeg så et oled809 i Bilka. Det ser dælme godt ud.
Senest rettet af nestla 24 jul 2025, 02:42, rettet i alt 1 gang.
Af nestla
Mit gamle 8708 har ingen problemer med mange af de ting som de tester på nye mini led skærme. Der er ikke problemet med at lys er ved siden af tekster. Alt står knivskarpt. Så hvorfor overhovedet lave mini led. Det er som om det er blevet værre ved det. Det kan da godt være man kan se flere detaljer i mørke scener i film. Det ved jeg ikke, men jeg synes mit gamle tv er godt endnu. Der er dog de par fejl med bleeding i et hjørne ved hvid farve og hele vejen over øverst, samt ved grålige toner ved panorering kan jeg se banding eller hvad det hedder. Så det er ved at være lidt slidt. Så et nyt lidt større.
Af henrik.yde
nestla skrev: 22 jul 2025, 02:11 Nu fortsætter jeg bare min gamle tråd. Så hvilket er bedst? pus9000 eller oled759?

https://www.elgiganten.dk/product/tv-ly ... 025/914118

https://www.pricerunner.dk/pl/2-3309429 ... ign-Priser

Er farverne på oled759 helt på højde med pus9000?
Jeg så en tysk test af oled759, som de siger er sehr gut. De sammenligner den med lg b4. Så det er jo budget serien og er det så godt nok i forhold til topmodellen i LCD LED pus9000?
759 er et rigtig godt bud på et OLED i 65 tommer:
https://www.elgiganten.dk/product/tv-ly ... roductName
Og billedkvaliteten er bedre end på samtlige LCD/LED TV. Panelet er det samme som der sidder i LG C4, og Philips 809 (OLED EX). Dog kører TVet med Titan i stedet for Android/Google TV. Og når nu du er glad for Ambilight, så vil det være det naturlige valg, især til prisen, 7999,- kr.
Og nej, Burn-in er ikke noget du bør være nervøs for, det er stort set elimineret på de nyeste OLED TV.
Senest rettet af henrik.yde 23 jul 2025, 10:17, rettet i alt 1 gang.
Af nestla
OS er ligegyldigt for jeg bruger Nvidia Shield tv boks og desuden en Denon surround receiver, så jeg skal bare bruge en skærm med en hdmi port og lidt Ambilight :-)

Så må jeg lige overveje hvilken det bliver. Jeg kiggede lidt på Philips Play boks for Ambilight på andet tv. Men 2400 kr. og så lige en light strip til 1600 oveni til et 75"/77" tv. Så 4000 ekstra for Ambilight er lige vildt nok.

Men med et LG C4 kan man nu bruge indbygget app til Philips Hue Ambilight

Men er der ikke lidt forsinkelse på det lys, når han bruger den indbyggede app?
Måske det er løsningen. Et LG C4 og en light strip. Bruger nogle af jer det?
Er alle apps i LG OS så jeg ikke skal bruge Nvidia Shield tv boks?
fordi så kan den gamle boks komme med det gamle tv ind i soveværelset og så sparer jeg en ny boks som så kan bruges på den light strip. Så er det da "kun" 13K for 77 LG C4.

I Elgiganten kan man købe 5 års udvidet reklamationsret, som også dækker burn in, og ja de kommer og reparerer onsite hvis det fejler. Det er jo ikke til at fragte et stort tv til rep.
Har nogle herinde betalt for sådan noget?

Edit:
Man kan vel ikke installere 3. parts apps på LG web OS?
for ang. youtube så kan man bruge smarttubenext på nvidia shield ;-)
Senest rettet af nestla 24 jul 2025, 02:20, rettet i alt 1 gang.
Af henrik.yde
Hvis jeg var dig ville jeg glemme alt om de eftermonterede bokse og lign. Der er altså ikke noget der slår "ægte" Ambilight. Og m.h.t faren for Burn-in, så er der vist svaret rigeligt på det. De sidste 5 af mine TV har været OLED, det første jeg fik i 2016 blev ombyttet u/b pga Burn-in, og siden har der ingen problemer været. Men køb en forsikring, hvis det hjælper på din nattesøvn, det er dog de færreste herinde der har gjort brug af det, såvidt jeg ved. Nej, man kan ikke installere 3. parts Apps på LG TV. Jeg kender flere der har forsøgt.