Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg var ude for at købe to nye TV i går - det ene på 48" og det andet på 55" eller 65".

Jeg havde kig på LG C4, da jeg gerne vil have at de to TV er ens i udseende, men sælger (Power) frarådede at købe det grundet burn-in på dem - han sagde, at det sker super nemt, og at det var sikker og vist, at der efter et par år ville være sorte mærker her, der og allevegne på skærmen.

Så hvad køber man i stedet - er det overhovedet muligt at få noget godt, der ikke er OLED eller andet der nemt laver burn-in?

Det skal siges, at jeg har det med at falde i søvn til TV 🙈, og hvis jeg ser noget der er optaget på e.g. YouSee, så vil det samme billede stå på skærmen længe, da de ikke som f.eks. Netflix vælger at flippe rundt ved stilstand.

Jeg er igang med at måle om det på nogen måde er muligt at komme over 48" med det ene TV, for at kunne have et større udvalg. Så alle anbefalinger er velkomne!

Prisniveau 15-20.000 samlet for begge TV, som gerne må holde min. 5 år (7-9-13, knock on wood) :)
TVer har en timer der vil slukke det efter en given tid uden nogen kommando fra Remoten.
Yes, det har mine gamle også, men på 4 timer (måske man selv kan indstille det på nye?).

Hvor hurtigt vil burn-in ske på C4? Er klar over at der også er et renseprogram, der kører på det.

Har prøvet at læse lidt op på QNED, QLED og mini-Led, men synes at det er svært.

Sælgeren sagde at alle andre skærme en OLED var dårlige, men at jeg ikke skulle købe OLED pga. burn-in. Så ingen hjælp eller henvisning til andet…
Bell Bruun skrev: 08 jan 2025, 16:15 Jeg var ude for at købe to nye TV i går - det ene på 48" og det andet på 55" eller 65".

Jeg havde kig på LG C4, da jeg gerne vil have at de to TV er ens i udseende, men sælger (Power) frarådede at købe det grundet burn-in på dem - han sagde, at det sker super nemt, og at det var sikker og vist, at der efter et par år ville være sorte mærker her, der og allevegne på skærmen.

Så hvad køber man i stedet - er det overhovedet muligt at få noget godt, der ikke er OLED eller andet der nemt laver burn-in?

Det skal siges, at jeg har det med at falde i søvn til TV 🙈, og hvis jeg ser noget der er optaget på e.g. YouSee, så vil det samme billede stå på skærmen længe, da de ikke som f.eks. Netflix vælger at flippe rundt ved stilstand.

Jeg er igang med at måle om det på nogen måde er muligt at komme over 48" med det ene TV, for at kunne have et større udvalg. Så alle anbefalinger er velkomne!

Prisniveau 15-20.000 samlet for begge TV, som gerne må holde min. 5 år (7-9-13, knock on wood) :)
Sælgerne fra Power vrøvler, de vil helst sælge det de tjener mest på, bonus/avance. Og da de ikke tjener ret meget på OLED bliver det ikke anbefalet.
Derfor jeg syntes, at det var sjovt, at han ikke prøvede at sælge mig noget andet eller guide mig ift det bedste af en “dårligere” skærm. Intet overhovedet. Han var sød nok, men var helt ligeglad med at få solgt mig noget…det var bare sådan “ærgerligt for dig”. Anyways, nok om ham :)
Man skal gerne vide hvad man vil have, og ikke lade sig aflede af en sælger, som jo helst vil sælge hvad han får mere ud af end fra andet.
Derfor holder jeg mig til Primært Panasonic eller alternativt Sony, de bliver ikke solgt i de store varehuse.
Den sælger var fuld af lort. Han får større kommission på LCD...
Desværre ja, det burde ikke være sådan, derfor er det bedre at handle hvor der ikke er en nikkedukke sælger.
Kig på Sony, TCL og Panasonic, de laver fremragende non-OLED skærme.
W95 fra Panasonic ville være mit valg, men den serie er desværre slet ikke faldet i pris (endnu).
Tror W95 modellerne snart sættes ned i pris, da de skal ud inden 2025 modellerne skal på hylderne i løbet af foråret. Panasonic har fra 2024 valgt FireTV som OS, som er langt fra så krævende som feks Google TV.

TCL er teknisk gode tv, men jeg har ikke den store fidus til softwaren og den 'svage' chip der med tiden kan gøre hele UI mere sløvt. Generelt er jeg slet ikke tilhænger af Google's OS der oftest synes at blive langsommere med tiden fordi OS opdateringer og nye funktioner/features kræver flere CPU kræfter end hvad tv'et blev lanceret med. Nyere versioner af Google's ecosystem kræver desværre mere regnekraft hele tiden. Men sådan er det når Google gerne vil indsamle meta-data overalt hvor de kan....og det kræver kraftigere chipsæt at behandle så meget unødigt data.

Faktisk er det med for svage chipsæt udbredt også i f.eks el-biler. Ærgerligt at producenterne ikke betaler de få hundrede kroner mere og sikrer brugerne regnekraft i chip-sættene mange flere år frem. Et trægt og mindre responsivt styresytem kan virkeligt ødelægge oplevelsen af et ellers godt produkt.

Vil om muligt gå helt helt udenom tv med Google som styresystem.
Det er vel nok det bedste OS i det hele taget ikke alene på et TV men også Telefon/Tablet og andet.