Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Af jkn789
Jeg et traditionelt 5.1 setup og læst diverse fora uden at få en konkret vurdering om man får noget ud af Dolby atmos med et 5.1 setup.
Min forstærker understøtter Dolby atmos og jeg kan sætte den til objekt mode, og virtual back speakers, mine rigtige bag højttalere er dipol typen.

mit spørgsmål er om jeg vil få noget ud af sætte forstærker i objekt mode?
Af Supergris
Hvis du vil opleve egentlig Atmos kræver det jo minimum 2 yderligere kanaler, som enten kan monteres i loftet eller være højttalere, der skyder op i loftet, hvor lyden bliver reflekteret tilbage.
Om du oplever noget positivt ved at sætte indstillingen til "Oblekt mode" med virtuelle kanaler, er vel nemt at få et svar på.
Det er bare om at prøve det!
Af jkn789
Helt korrekt, at jeg bare kan afprøve det.
men påstanden fra andre fora er at det vil bliver downmixet til dolby true hd, så er bare nysgerrig om hvad der er rigtig.
og selvfølgelig vil rigtig atoms først virke med 2 ekstra højde højtalere.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Hvis kilden har Dolby Atmos og receiveren kan håndtere Dolby Atmos, så downmixes det ikke til TrueHD.

Dolby Atmos kræver ideelt set ekstra højttalere, men mindre kan også gøre det. Sådan helt overordnet, så er Atmos mindre komprimeret end et klassisk surround-signal. Ikke målt i bitrate, men komprimering i den forstand, at de mange lyde ikke er komprimeret ned i faste kanaler. Et kanalmiks reducerer dynamik. Det er receiverens opgave at fordele de mange lydobjekter i Dolby Atmos til de højttalere, som man har i sin konfiguration, uanset hvor mange og hvilke det måtte være. Det gøres vha. et Dolby-kontrolleret system, der er indbygget.
Af jkn789
Tak for svar Rasmus.
Så i princippet vil man få mindre komprimeret lyd, og derfor bedre lyd.?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Ja i teorien skalerer Atmos automatisk fra stereo-opsætninger op til biograf-opsætninger. Det er muligt fordi hvert lyobjekt er placeret i et 3D-rum, som receiveren så prøver at gengive. Ét objekt sendes måske til højre front og et andet til venstre baghøjttaler, og så kan deres bane gennem 3D-rummet gengives kontinuerligt.

Men i praksis er der naturligvis mange faktorer; er det et godt Atmos-miks eller bare et surroundmiks der er proppet ind i Atmos. Noget af Atmos-mikset er også en "bed", som sikrer bagudkompatibilitet. Dette er stadig et kanalmiks. De vigtigste lyde placeres her. Dolby anbefaler selv 7.1.2-kanaler og opefter for optimal Atmos.