Debat af Smart TV, herunder platforme, apps, forbundne hjem og tjenester.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af firstmover
Hej,

Jeg har indtil i sidste uge stædigt holdt fast i kabel-tv og min gamle plasma skærm, da jeg ser en masse fodbold og ikke mener, at kvaliteten af live sport streamet på et smart tv kan måle sig med signalet og kvaliteten på kabel-tv (DVB-C).

Jeg har haft en Chromecast til at streame on demand-udsendelser ved siden af.

Nu til sagen: Den gamle plasma-skærm vil ikke mere, så jeg har købt mig en 55" Philips OLED 708, som der pt. er et godt tilbud på. Nu jagter jeg det setup, som giver med det bedste billede til at se fodbold og sport.

Her i weekenden har jeg gå givet streaming en chance for at se, om jeg kan leve uden kabel-tv - og det har jeg tænkt mig at gøre i den kommende uger.

Mit nuværende setup:
- Philips OLED 708 med indbygget Google TV.
- 500 Mbit internet (opgraderes de kommende dage til 1000 Mbit, da det faktisk er billigere for mig).
- Internet er pt. Wi-Fi, men jeg kan nemt ændre til kablet net. Speedtest-app på tv'et melder dog cirka om 250 Mbit, hvilket jo burde være mere end rigeligt.
- Streamer tv-kanaler via Norlys-appen, TV 2 Play, DRs app, Disney+ og Youtube.

Jeg har efter råd herinde (og på andre fora) ændret på billedeindstillingerne på tv'et, så jeg nu kører i Filmmaker mode og har fjernet de funktioner, som udjævner billedet. De

Jeg er positivt overrasket over kvaliteten, men oplever alligevel, at billedet hakker, når jeg ser fodbold. Ikke hele tiden, men cirka hvert minut. Og det er pisse irriterende, at så dyr en skærm ikke kan levere et produkt, som er bedre end det, jeg kan få på min mobil og tablet. Her fremstår der både skarpere og mere glidende.

Spørgsmål:
1) Hvordan undgår jeg hakkende billeder ved sport streamet gennem ovenstående apps?
2) Skifter det indbyggede Google TV selv mellem 100 Hz og 120 Hz afhængig af, hvilken app jeg bruger - eller ligger fejlen heri? Jeg kan ikke ændre den indstilling manuelt. Har i hvert fald ikke fundet den endnu...
3) Er eneste løsning Apple TV? Og hvis ja, burde jeg så ikke "bare" returnere mit OLED708 og købe en billigere skærm, som også har 120 Hz?

Håber I kan og vil hjælpe mig.

Hilsen en kræsen fodboldseer
Motion Judder kommer fra Chromecast, den i TVet er sikkert som de externe hvor man kan vælge mellem 50 eller 60 Hz, det er 50 Hz der skal vælges her i Europa og de fleste steder i verden. 60 Hz er Nordamerika, Japan og få andre steder.
60Hz bruges i lande med 110V og 50 Hz i lande med 220V.
Af jkn789
du vil ikke få samme kvalitet via streaming som via kabel tv, jeg har waoo fibernet tv og Apple tv. Og har sammenlignet. Og kabel tv er bedre.
jkn789 skrev: 28 okt 2024, 11:53 du vil ikke få samme kvalitet via streaming som via kabel tv, jeg har waoo fibernet tv og Apple tv. Og har sammenlignet. Og kabel tv er bedre.
Nok er det lidt bedre, men det koster også væsentligt mere.
Af jkn789
ja det er dyrere, men trådstarteren er kræsen skriver han
Radiomanden skrev: 28 okt 2024, 10:39 Motion Judder kommer fra Chromecast, den i TVet er sikkert som de externe hvor man kan vælge mellem 50 eller 60 Hz, det er 50 Hz der skal vælges her i Europa og de fleste steder i verden. 60 Hz er Nordamerika, Japan og få andre steder.
Ja, det er jeg med på.

Jeg kan dog ikke få lov til at indstille mit fjernsyn til en ønsket Hz-indstilling.

Hverken på selve tv'et eller i Google Home-appen. Måske det bare er mig, der ikke kan finde indstillingen.

Har nogen erfaringer med at ændre disse indstillinger på et Philips OLED 708? Eller sker det bare automatisk?
Radiomanden skrev: 28 okt 2024, 12:06
jkn789 skrev: 28 okt 2024, 11:53 du vil ikke få samme kvalitet via streaming som via kabel tv, jeg har waoo fibernet tv og Apple tv. Og har sammenlignet. Og kabel tv er bedre.
Nok er det lidt bedre, men det koster også væsentligt mere.
Så er det heller ikke dyrere, hvis man vil have adgang til Superliga, Premier League, Serie A, La Liga og Bundesligaen.

Jeg giver 789 for den store pakke i måneden, hvor jeg har det hele. Og endda også TV 2 Play, Viaplay (Film og serier), Max og Nordisk Film+.

Hvis jeg skal have de samme (få kanaler) via straming skal jeg op med 498,-

Med al det fodbold, jeg ser, er jeg villig til at give små 300,- ekstra i måneden for ikke at blive irriteret hvert minut over, at mit dyre tv og mine dyre streaming-tjenester ikke kan levere et signal, der ikke hakker.
Jeg er med på, at kvaliteten aldrig bliver helt den samme. Det kan jeg i og for sig godt leve med, tror jeg.

Jeg kan dog ikke leve med, at billedet hakker.

Gør den det ved dig, når du streamer over Apple TV, som selv indstiller Hz?
firstmover skrev: 28 okt 2024, 13:59
Radiomanden skrev: 28 okt 2024, 10:39 Motion Judder kommer fra Chromecast, den i TVet er sikkert som de externe hvor man kan vælge mellem 50 eller 60 Hz, det er 50 Hz der skal vælges her i Europa og de fleste steder i verden. 60 Hz er Nordamerika, Japan og få andre steder.
Ja, det er jeg med på.

Jeg kan dog ikke få lov til at indstille mit fjernsyn til en ønsket Hz-indstilling.

Hverken på selve tv'et eller i Google Home-appen. Måske det bare er mig, der ikke kan finde indstillingen.

Har nogen erfaringer med at ændre disse indstillinger på et Philips OLED 708? Eller sker det bare automatisk?
Android gør det ikke automatisk, bruger en Google TV streamer, og der ændrer man billedfrekvens i indstillinger, om det skal være 24, 50 eller 60 Fps. Der er dog også en indstilling (Beta) der hedder Match indhold frekvens, som gør det lidt mere flydende, men ikke 100%.
Radiomanden skrev: 28 okt 2024, 14:16
firstmover skrev: 28 okt 2024, 13:59
Ja, det er jeg med på.

Android gør det ikke automatisk, bruger en Google TV streamer, og der ændrer man billedfrekvens i indstillinger, om det skal være 24, 50 eller 60 Fps. Der er dog også en indstilling (Beta) der hedder Match indhold frekvens, som gør det lidt mere flydende, men ikke 100%.
Okay. Mange tak for svar, men bare lige for at forstå det helt korrekt så:

Mit indbyggede Google TV skifter ikke automatisk til den bedste frekvens ift. den streaming-tjeneste, jeg streamer fra? Og jeg kan ikke selv bede det indbyggede Google TV om at gøre det eller ændre indstillingen?

Eneste mulighed for mig er at købe et eksternt produkt (Google TV streamer eller Apple TV), som kan gøre det automatisk.

PS. Oplever du slet ikke hakkende billede på din Google TV-streamer, når du ser sport med den korrekte frekvens-indstilling?

PPS. Hvad er den forudindstillede frekvens på mit tv så? 50 Hz eller 60 Hz?

Jeg streamer primært fodbold via Norlys og TV 2 Play, som vel begge skal ses med 50 Hz.
Udover hvad der er på DR, så haves der ikke en eneste kanal der sender sport, alt der haves streames, TV i Europa og andre lande med 220V sendes/streames med 25/50 Fps da netfrekvens jo er 50Hz. TVet viser automatisk den frekvens det modtager i 24, 50 eller 60 Hz. Film der streames, hvis de skal vises korrekt er med 24 Fps.
Bruger du You Tube, så er der indhold både i 30/60 og 50 Fps.
Af jkn789
jeg har ingen problemer med hakkede billede på Apple tv, jeg ser sport via viaplay, tv2 play og waoo Web tv, og har købt sports pakken til Max. Så jeg slipper for reklamer. men bruger waoo boksen når jeg kan. Det er lige en tand bedre kvalitet.
jeg har waoo store tv pakke inklusive viaplay total og tv2 play største pakke uden reklamer og 64 tv kanaler inklusive eurosport 1 og 2 og alle discovery kanaler for 799 om måneden, skulle jeg have viaplay total og tv2 play største pakke uden reklamer, koster de to alene 449 + 249 = 698, så jeg betaler faktisk kun 101 kr. For 64 kanaler.

det er dyrt når man er vild med sport, men i mange tilfælde kan det ikke betale sig, ikke at have en tv pakke.
jkn789 skrev: 28 okt 2024, 16:50 jeg har ingen problemer med hakkede billede på Apple tv,
På ATV skulle Match indhold frekvens virke som tiltænkt. Det kommer det sikkert også til at gøre på Android/Google TV bokse.