Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg havde udset mig Samsung (55" Q60D 4K QLED Smart TV (2024), da den giver et godt billede selv i lyse rum, men og den flinke mand i Elgiganten foreslog et TCL (55" QLED780 4K QLED TV (2024), til næsten samme pris, bare med bedre billede, lyd og Google TV som styresystem.

Det kan opdateres, det kan Samsung ikke (er hans argumentation) Så jeg er gået i tænkeboks, men ville lige spørge her.

Samsung: https://www.elgiganten.dk/product/tv-ly ... 024/763297

TCL: https://www.elgiganten.dk/product/tv-ly ... 024/769398

Lige nu har jeg Philips 49pfs5301/12 som jeg har været glad for, bortset fra at næsten
halvdelen af skærmen er dækket af "White Spots".
Min søn og datter har Philips magen til, hans er helt fyldt og hendes er 3/4 fyldt!
Hej Marianne. TCL QLED780 er Elgigantens version af TCL C655 (så det er sværere at prissammenligne). C655 er ofte billigere i tilbudsperioder.

Jeg er som sådan enig med sælgeren i at TCL C655 / QLED780 er et bedre valg end Samsung Q60D. Lysdioderne på TCL'en sidder bagved LCD-panelet, mens det på Samsung'en sidder langs kanten, hvilket kan have negative konsekvenser for både billede og holdbarhed. Det gør dog TCL'en lidt dybere.

Google TV i TCL'en er efter vores mening en bedre TV-platform end Tizen i Samsung'en. Samsung begynder dog at opdatere Tizen, men hvad det præcis indebærer ved vi ikke. Se denne artikel: https://www.flatpanels.dk/nyhed.php?sub ... 1724667656

I budgettet 5000 kroner synes jeg det er fornuftige bud. Det store skridt på billedkvalitetstrappen vil være OLED-teknologi, der pt. starter på 6.666 kroner i 55" for et 55 Philips OLED708, men jeg ved ikke om I er indstillet på Philips efter oplevelsen.

Black Friday nærmer sig jo også, hvis det ikke haster. Det plejer at starte før selve dagen og Flatpanels.dk samler alle de bedste tilbud i en oversigt, og besvarer spørgsmål.
Rasmus Larsen skrev: 25 sep 2024, 06:51 Hej Marianne. TCL QLED780 er Elgigantens version af TCL C655 (så det er sværere at prissammenligne). C655 er ofte billigere i tilbudsperioder.

Jeg er som sådan enig med sælgeren i at TCL C655 / QLED780 er et bedre valg end Samsung Q60D. Lysdioderne på TCL'en sidder bagved LCD-panelet, mens det på Samsung'en sidder langs kanten, hvilket kan have negative konsekvenser for både billede og holdbarhed. Det gør dog TCL'en lidt dybere.

Google TV i TCL'en er efter vores mening en bedre TV-platform end Tizen i Samsung'en. Samsung begynder dog at opdatere Tizen, men hvad det præcis indebærer ved vi ikke. Se denne artikel: https://www.flatpanels.dk/nyhed.php?sub ... 1724667656

I budgettet 5000 kroner synes jeg det er fornuftige bud. Det store skridt på billedkvalitetstrappen vil være OLED-teknologi, der pt. starter på 6.666 kroner i 55" for et 55 Philips OLED708, men jeg ved ikke om I er indstillet på Philips efter oplevelsen.

Black Friday nærmer sig jo også, hvis det ikke haster. Det plejer at starte før selve dagen og Flatpanels.dk samler alle de bedste tilbud i en oversigt, og besvarer spørgsmål.
Hej Rasmus
Tak for svaret.

Altså, ude i butikken stod der to Samsung ved siden af hinanden begge 55", den til 4.880 (som jeg havde udset mig) og en til 5.990 hvor billedet så "bedre/klarere/skarpere ud". Jeg var nysgerrig på prisforskellen og spurgte om det var opsætning af tv´et der gjorde forskellen, men han sagde noget om at det var inddelt i flere "firkanter" (mini LED-baglys hvis jeg forstod ham rigtigt) så det gav bedre billede/mere lys. (Men når jeg sammenligner de to (Samsung) i specifikationer, ser jeg ingen forskel!
Men han sagde at den TCL model han foreslog, har samme "flere, mini LED-baglys" firkanter, og altså bedre belysning, så det er faktisk det dyreste Samsung han sammenlignede med. Giver det en fornuftig mening?

Mht. pris på tv og OLED, jeg ser nok tv 4 gange om ugen, streamer og spiller ikke, så jeg tænker ikke jeg vil bruge de ekstra penge på det. :) og tak jeg havde glemt Black Friday, så jeg vil lige vente. (selvom han sagde at prisen var gældende til d. 29/9)
Der komme snart gode tilbud fra Power i forbindelse med en butiksåbning
STOP MED AT KØBE ✋🏼
STOP med at købe - for lige om lidt går det løs med en vanvittig åbningsfest i ODENSE! Vi banker alle priserne i bund og bringer VILDE tilbud, som er billigere end til Black Friday🚀🔥
MarianneTidemann skrev: 25 sep 2024, 16:24
Rasmus Larsen skrev: 25 sep 2024, 06:51 Hej Marianne. TCL QLED780 er Elgigantens version af TCL C655 (så det er sværere at prissammenligne). C655 er ofte billigere i tilbudsperioder.

Hej Rasmus
Tak for svaret.

Altså, ude i butikken stod der to Samsung ved siden af hinanden begge 55", den til 4.880 (som jeg havde udset mig) og en til 5.990 hvor billedet så "bedre/klarere/skarpere ud". Jeg var nysgerrig på prisforskellen og spurgte om det var opsætning af tv´et der gjorde forskellen, men han sagde noget om at det var inddelt i flere "firkanter" (mini LED-baglys hvis jeg forstod ham rigtigt) så det gav bedre billede/mere lys. (Men når jeg sammenligner de to (Samsung) i specifikationer, ser jeg ingen forskel!
Men han sagde at den TCL model han foreslog, har samme "flere, mini LED-baglys" firkanter, og altså bedre belysning, så det er faktisk det dyreste Samsung han sammenlignede med. Giver det en fornuftig mening?

Mht. pris på tv og OLED, jeg ser nok tv 4 gange om ugen, streamer og spiller ikke, så jeg tænker ikke jeg vil bruge de ekstra penge på det. :) og tak jeg havde glemt Black Friday, så jeg vil lige vente. (selvom han sagde at prisen var gældende til d. 29/9)
Personalet kan jo have slået "Omgivelsesensoren til/fra" og skruet op/ned for kontrasten på skærmene. Ændret farvetemperatur osv. osv. for at sælge en skærm frem for en anden.

Bum-Bum..Kan man gå ind og få rådgivning en onsdag så foreslår den ene sælger XXX og om fredagen foreslår en anden sælger YYY ?
Man skal desværre ikke få ud fra hvordan billede er på >TVer hos forhandleren, de er langt fra indstillet korrekt, et godt kan se dårligt ud, og et dårligt kan se bedre ud, ligeledes så som der skrives så vil sælges ofte pushe et bestemt fremfor noget andet, så det anbefales at man har sat sig ind i tingene så man køber det rigtige, og ikke hvad man bliver "tvunget" til af sælgerne.
Her er en sammenligning af de 2 omtalte TV:
https://www.displayspecifications.com/e ... 70ec2b36cd
Ingen er Tvene er dog "mini LED". Det kantbelyste Samsung ville jeg holde mig fra.
Hvis budgettet er stramt/begrænset, så tør jeg godt anbefale dette her, som er bedre end de 2 omtalte TV:
https://www.power.dk/tv-og-lyd/tv/hisen ... p-2251836/
Senest rettet af henrik.yde 26 sep 2024, 00:29, rettet i alt 2 gange.
I det hele taget, så er Edgelight ikke at anbefale.
Synes nu sagtens, et godt billigt kantbelyst kan anbefales mine billige kant belyste har holdt i ufattelig mange år , og så kan man nyde det slanke design, fremfor en tyk skærm, hvilket for nogle også betyder noget, det har været oppe at vende rigtig mange gange på dette site.
Synes at der var udbredte holdninger om at bagbelyst ikke er noget der er bedre end kantbelyst medmindre det er zoneopdelt.