Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Nu når vi nærmer os Black Friday, så vil jeg være klar til at købe et nyt TV til soveværelset, foran vores crosstrainer. Det skal hænge på en smal væg, så 32" er det største der kan være. Jeg smider et Apple TV på, så det er reelt set kun billedet jeg er interesseret i, og evt. lyden, da jeg ikke har kigget på eksterne lyd-løsninger endnu, men det skal ikke være noget avanceret.

Hvad lander vi på hvis det skal være bedste billedkvalitet? Jeg kan se der ikke findes 32" OLED TV, så vi er vel på QLED antager jeg? Er det så Samsungs The Frame vi lander på?
Fabrikater hvor kvaliteten er i orden, så er det Panasonic eller Sony, begge har TVer i 32". TVer i den størrelse uanset fabrikat komme næppe til at se lavere priser, de er lave i forvejen.
Panasonic.
https://www.google.com/search?q=panason ... e&ie=UTF-8
Sony.
https://www.google.com/search?q=sony+32 ... e&ie=UTF-8
Du bliver ved? (Rettet mod Radiomanden, der er vokset op i et Panasonic-center)
Nogen grund til, du specifikt søger efter Panasonic TV kun med Full HD-opløsning?

Udvalget i 32" er ret begrænset, og prisen bliver hurtigt uforholdsmæssigt dyrt, da prisen på de gode skærme, ofte ligger på niveau med de større skærme.
Jeg vil ikke mene, det kan betale sig at kigge for meget nu.
Hvis du har black friday i sigtet, så er det bare med at vente og se, hvad der dukker op...
Supergris skrev: 24 sep 2024, 11:01 Udvalget i 32" er ret begrænset, og prisen bliver hurtigt uforholdsmæssigt dyrt, da prisen på de gode skærme, ofte ligger på niveau med de større skærme.
Det ved jeg, men jeg skal alligevel bruge et i den størrelse grundet der hvor det skal hænge.

Der er næsten ingen anmeldelser på de små skærme at finde, derfor jeg prøver at indhente lidt viden.
Supergris skrev: 24 sep 2024, 11:01 Du bliver ved? (Rettet mod Radiomanden, der er vokset op i et Panasonic-center)
Nogen grund til, du specifikt søger efter Panasonic TV kun med Full HD-opløsning?

Udvalget i 32" er ret begrænset, og prisen bliver hurtigt uforholdsmæssigt dyrt, da prisen på de gode skærme, ofte ligger på niveau med de større skærme.
Jeg vil ikke mene, det kan betale sig at kigge for meget nu.
Hvis du har black friday i sigtet, så er det bare med at vente og se, hvad der dukker op...
Ja, når der ikke er et Samsung med, må man jo lige ytre sig...

Black Friday har jo sjældent udsalg på de mærker som @Radiomanden nævner. Måske fordi de er for dyre i indkøb ?

Hvorfor ?

Fordi butikkerne ikke tjener så meget på disse mærker, fremfor andre. Men ja det er da meget irriterende.

Udvalget i 32" er ikke stort...

Selvfølgelig laver mange mærker 32" men det er bedst at kigge efter fabrikanter der mener de har forstand på det.
PeterD skrev: 24 sep 2024, 18:11 Ja, når der ikke er et Samsung med, må man jo lige ytre sig...

Selvfølgelig laver mange mærker 32" men det er bedst at kigge efter fabrikanter der mener de har forstand på det.
Er det en hentydning til, jeg er Samsung-fanboy?
Hvis det er (som du burde vide bedre!), så kan du jo prøve at kigge samtlige af mine indlæg igennem, så vil du erfare, jeg har anbefalet så at sige alle mærker igennem årene, da jeg ser på modellen og ikke fabrikatet!

At jeg gennem den seneste tid stort set kun har anbefalet Samsung S90C og dets varianter, hænger ganske enkelt sammen med, at der indiskutabelt ikke findes et bedre TV på markedet til en bedre pris, end de har været i stand til at levere, hvis du kan nøjes med "sidste års model"!
For nogle år siden var det Panasonic, der kunne sælge deres TV til priser langt under hvad konkurrenterne var i stand til, hvilket naturligvis gjorde, at det var dem, der blev anbefalet, da priserne i modsætning til billedkvaliteten, når vi snakker OLED (før QD-OLED og MLA), er det, der kan variere kraftigt, og for de fleste retteligt er afgørende for, hvilket TV der bliver handlet.

Tidligere, da OLED ikke var aktuelle, var det ofte Sony med deres fornuftige LCD-skærme, der blev anbefalet.
Det gælder bare om at have en finger på pulsen, da markedet bevæger sig hurtigt.

Påstår du hermed, at det kun er Sony og Panasonic, der mener, de er i stand til at lave gode TV?
Hvis man tager det, du skriver til sidst (eller i det hele taget) for gode varer (hvilket man naturligvis ikke gør!), så kan man konstatere at i modsætning til dem, så ved du ikke en dyt om noget som helst relateret til TV eller lyd for den sags skyld...
Supergris skrev: 25 sep 2024, 01:34
Er det en hentydning til, jeg er Samsung-fanboy?
Hvis det er (som du burde vide bedre!), så kan du jo prøve at kigge samtlige af mine indlæg igennem, så vil du erfare, jeg har anbefalet så at sige alle mærker igennem årene, da jeg ser på modellen og ikke fabrikatet!

At jeg gennem den seneste tid stort set kun har anbefalet Samsung S90C og dets varianter, hænger ganske enkelt sammen med, at der indiskutabelt ikke findes et bedre TV på markedet til en bedre pris, end de har været i stand til at levere

Det gælder bare om at have en finger på pulsen, da markedet bevæger sig hurtigt.

Lidt off-topic først:

SPOT ON !

Kunne LG G3 købes til nogenlunde samme pris som Samsung S90/S92/S94 så var det jo unægteligt et realistisk alternativ.

Ærgerligt at nogle låser sig fast på én bestemt fabrikant og gør i det i årevis....utvetydige tegn på fanboy symptomer. Tror bare ikke fanboys er påvirkelige....dertil er de for fanatiske og loyale overfor det ene brand de nærmest tilbeder med lukkede øjne.
Men lad dem bare om det....det er de jo i deres gode ret til :)

On-topic:
Skulle jeg anbefale et 32" som desværre ikke fås i andet end 1080p FHD og 50 Hz (1080p opløsningen er faktisk ikke så slem når panelet ikke er større) så ville jeg næsten kun kigge efter dette Samsung LS03C 32" The Frame Full HD QLED til små 3.500 kr. De fleste andre 32" tv er typisk discount modeller fra det nedre segment.

Mht lyden vil den optimale løsning nok være et par gode hørebøffer da lyden derved kommer helt 'tæt på' med alle detaljerne bibeholdt og ikke 'drukne' når åndedrættet sætter tempoet op under træningen.
Ja, der er ikke meget at vælge imellem når det er Samsung som nævnes i næsten alle tråde uanset om det er OLED eller LCD/QLED, nå men så meget for konkurrencen. De har nogle gode udviklere og, åbenbart, gode skærme..

Hvornår kommer LG's, Samsung og Philips OLED ned i 32" ? Kan displayet ikke "blot" skæres ud i et 32".

Det kan vel ikke være så svært ?
PeterD skrev: 25 sep 2024, 05:58 Hvornår kommer LG's, Samsung og Philips OLED ned i 32" ? Kan displayet ikke "blot" skæres ud i et 32".

Det kan vel ikke være så svært ?
Det er det ikke, men om det kan betale sig økonomisk, det er nok der problemet ligger. Jeg havde også overvejet en 32" OLED computerskærm, men så ryger prisen også op i det tredobbelte af et normalt 32" TV.
IT-Bruger skrev: 25 sep 2024, 03:27 On-topic:
Skulle jeg anbefale et 32" som desværre ikke fås i andet end 1080p FHD og 50 Hz (1080p opløsningen er faktisk ikke så slem når panelet ikke er større) så ville jeg næsten kun kigge efter dette Samsung LS03C 32" The Frame Full HD QLED til små 3.500 kr. De fleste andre 32" tv er typisk discount modeller fra det nedre segment.
Det er også det jeg er endt på, ud fra den mængde research jeg har lavet. Og jeg gider ikke vente på OLED rammer 32" TV, da jeg tror der godt kan gå et par år før det sker.
Mht lyden vil den optimale løsning nok være et par gode hørebøffer da lyden derved kommer helt 'tæt på' med alle detaljerne bibeholdt og ikke 'drukne' når åndedrættet sætter tempoet op under træningen.
Absolut, men så meget larmer vi og vores crosstrainer heldigvis ikke. Pt. kører vi bare med en iPad liggende på maskinen, og den klarer fint at give lyd uden man skal skrue helt op, så jeg tænker en lille højtaler eller to sagtens kan klare det også. :) Og til gengæld sveder vi meget, så sådan et par hørebøffer vil blive ekstremt stinkende ret hurtigt.
Udover Samsung's Frame 32" er samme firmas TQ32Q50A nok et af de bedste 32" tv på markedet lige nu. Det er et Full HD QLED-tv, som understøtter HDR10+ og fungerer fint samme med en Apple TV-boks.

Det står til ca. 4500 kr, men er af og til på tilbud til 3500 kr.

Jeg har selv lige købt denne model til soveværelset og er godt tilfreds med bygge- og billedkvalitet. Har i forvejen et stort LG OLED-tv i stuen.
Hmm..

Har set folk der har købt et 32" kantbelyst Q60 hvor farven sort ikke er "dyb sort".

"The Frame" er så nok det eneste gode 32" der er muligt at købe..

https://www.elgiganten.dk/product/tv-ly ... 023/612263

Eller måske er der alligevel flere ?

https://www.techradar.com/televisions/h ... dull-sound

https://www.pricerunner.dk/pl/2-3205467 ... ign-Priser

Det letteste er nok bare at købe et Samsung som dette :

https://www.hifiklubben.dk/samsung-q60d ... mtq43q60d/

Det er vel i de fleste butikker ellers skal du finde Panasonic/Sony forhandler og se hvad de kan tilbyde i 32".