Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af tommyk
Håber der er en der kan hjælpe.

Jeg overvejer lidt en 98” skærm. Har ellers lige købt en Epson TW7100, men gik lidt død i projektet. Har pt Sonys OLED 65” A80J.

Kigger på Sonys x90L og TCLs QM851G - som får ok anmeldelser.

Bl.a. hos Andrew Robinson.

Her på flatpanels kan jeg se at QM851G svarer til X955. Men hvorfor er prisdifferencen så vanvittig? Det er 4000 USD - ca. 27.000 i USA (plus moms diff mv.) - men 85.000-100.000 på pricerunner mv?

Det bliver jævligt sammenlignet med Sonys X90L (37.500 kr hos Sony) - som de siger er lidt dyrere end TCL skærmen. Det er så åbenbart overhovedet ikke tilfældet i DK?

Er der noget jeg overser?
Jeg tror, at du vil opleve skridtet fra projektor til skærm som en stor opgradering på billedkvalitet, men 98" er dog ikke helt projektorstørrelse endnu og for mit vedkommende synes jeg stadig at det er mere et stort TV end en "hjemmebiograf". Da jeg testede TCLs 115" følte jeg, at det begyndte at blive hjemmebio. Nævner det bare, så du har det in mente, før du får hængt en gigantisk 98" op på væggen. Prøv at få dem set live, hvis du ikke allerede har.

Jeg synes ikke, at Sony 98" X90L kan sammenlignes med 98" TCL X955 (QM851G). Sony X90L er nærmere en model i den øvre mellemklasse og Sony har jo også mange modelserier ovenpå (ikke i 98" dog). X955 er et af de mest avancerede miniLED LCD TV til dato. 98" X90L skulle have under 200 lyszoner, hvor 98" TCL X955 jo har over 5000 lyszoner. Det er helt forskellige klasser af billedkvalitet. 98" Sony X90L skal teknisk nærmere sammenlignes med 98" TCL C735, der i sin tid lå og blev solgt til ca. 22.000 kroner.

Du kan sammenligne funktioner og specifikationer på modeller side-om-side i TV-databasen vha. det orange ikon: https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php

I Danmark afspejles det i prisforskellen. Jeg ved dog ikke, hvorfor danske forhandlere har 98" X955 liggende SÅ højt. De har løbende haft den på tilbud til 55.000 kroner, hvilket er den mere reelle pris, men jeg tror den kommer noget længere ned, når de rigtige tilbud slår ind.

PS: Jeg aner ikke hvem Andrew Robinson er, men pas generelt på med YouTube ift. TV-anmeldelser. Der er meget få reelle anmeldere derinde. Ganske få Youtubere deltager ved tekniske seminarer og fagarrangementer i TV-branchen, og der er ikke den store respekt for dem i branchen, da meget af det er skjult sponsoreret indhold på den ene eller anden måde. Producenterne samarbejder typisk med dem efter influencer-princippet (altså købt omtale). Det er meget langt fra journalistiske principper.
Af Supergris
Hvorfor gik du død i projektet med din projektor?

Andrew Robinson er skam ingen andre end "The Recovering Audiofile", som jeg nok synes, du burde kende, når man kender dit arbejdsområde.
Han har tidligere været redaktør, filminstruktør og skrevet for flere anerkendte Hifi-magasiner...
Det ringer måske en klokke, men min kritik var nu mere en generel betragtning om YouTube-modellen. Det var selvsamme model, der herskede dengang vi startede Flatpanels som modspil til de mange printmagasiner, der på samme måde var blevet overtaget af (skjult) sponsoreret indhold – producenternes yndlingsdisciplin da de så kan styre budskabet og undgå kritik. Det vidste alle i branchen, men ingen turde sige det højt. Det gjorde Flatpanels.

Uanset hvad synes jeg dog ikke, at det er retvisende at sidestille Sony X90L med TCL X955.
Af tommyk
Supergris skrev: 05 sep 2024, 23:02 Hvorfor gik du død i projektet med din projektor?
Jeg fik et tilbud som jeg ikke kunne sige nej til mht pris. Så det var egentligt bare et "impulskøb".

Som stuen er indrettet, så er jeg på et lærredstørrelse på omkring 100" - og da der også hænger et Sony 65" på væggen, skulle det være noget tab-tension rullelærred. Men Elite Screens vil ikke sælge de manuelle i DK. Så det er også halvpebret.

Problemet var så lidt, at det ekstra space der er over lærredet ikke var stort nok, så hvis det skulle installeres hvor der var plads, så ville jeg skulle kigge lidt op.

Så det jeg forsøger at sige er, at jeg skulle lave nogle omfattende ændringer i stuen hvis det skulle blive optimalt. Så jeg var måske der, at hvis jeg solgte TW7100 og OLED tv'et - så kunne det blive til en 98". Men jeg er dælme også glad for OLED - i forhold til LED/MiniLED.

Derfor gik jeg i gang med at kigge på noget omkring de 100" - og der var Robinson okay tilfreds med TCL - jeg studsede bare over at skærmene var voldsomt meget dyrere i DK - end hvad de procentmæssigt normalt var. Normalt er det mellem 25 og 50%. Men de var nærmere dobbelt så dyre, selv når de var på tilbud.