Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af karuso
skal have udskiftet mit philips oled 9002 fra marts 2018, den røde farve er ved at blve
sort på hele skærmen (købte 2 stk. og d et er galt på begge)
er i tvivl om der stadig er problemer med oneconectboks, måske har nogen på forummet
erfaring med den
med venlig hilsen
karuso
Brugeravatar
Af TBC
Phillips 908 kan du sammenligne med LG G3 hvis billedydelse det minder utroligt meget om, bare ofte med lidt mindre præcise farver og et lidt større professionelt kalibrerings"behov" out-of-the-box. Men køber du det kalibreret eller får du det kalibreret, så er det bestemt et af markedets lækreste 2023 TV, imho lækrere end G3 grundet dets OS, Ambilight og B&W lyden (hvis man hører til den slags der ikke har eksternt sorroundanlæg, men skal bruge lyden fra TVets højttalere). LG G3 og Samsung S9xCerne kan du selv komme nærmere referenceindstillinger med out-of-the-box profilerne, uden en direkte professionel kalibrering (men nogle langt lettere manuelle bruger-indstillinger fra out-of-the-box settings hjælper stadig i retning af markant og mere referencenært og bedre billede)

Det var netop Philips 908, LG G3 (grundet MLA) og så Samsung S9xC'erne (Grundet QD-OLED) jeg stod og skulle vælge imellem da mit gamle Sony OLED-TV gik i stykker sidste år. Jeg endte med et Samsung S92C da jeg nemt kunne se forskel på QD-OLED og WOLED med MLA, men ikke kunne se forskel på S90Cerne og S95C og også skulle bruge det til PC-gaming og heller ikke var ked af at spare nogle penge.

One-Connect boksen, behøver man svjv kun for alvor at bekymre sig om hvis man skal tilslutte en PC og gøre brug af HDMI 2.1 signaler af særlig høj båndbredde, f.eks. 4:4:4 signal med 12-bit HDR ved 144 Hz som kræver 48 Gbps. S95C's connect-boks makser ud ved 40 Gbps (svarende til at man i praksis max kan bruge max 4:4:4 12 bit HDR @120 Hz og ved 144 Hz skal benytte sig af YUV 4:2:2 kompression) og nogle brugere rapporterer problemer med ustabilt signal ved brug af sådanne højere båndbredder end man typisk finder fra en streamingboks og en PS5. For streamingbokse bruger normalt max 18 Gbps ved 4:4:4 10 bit HDR@60 Hz, mens den typiske streamingboks gerne står til at outputte 10 Bit HDR som YUV 4:2:0@60 hz = 10 Gbps - 24 og 50 Hz bruger mindre båndbredde endnu. En PS5 benytter 4:2:2 YUV ved 120 fps HDR output, hvilket bruger 32 gbps. Så i 99% af tilfældene er det primært PC brugere der rapporterer problemer med one-connect boksen, herunder både det at signalet kortvarigt kan forsvinde oppe i nærheden af de 40 Gbps og så det at signalet i det hele taget begrænses til 40 Gbps i stedet for de 48 Gbps. Det er dog svært at afgøre hvor mange der brænder sig på et for dårligt kabel og hvor mange der reelt brænder sig på One-connect boksen, men det er helt klart, at hvis man er PC gamer, så er S90/92/94C naturligvis langt mere interessante end S95C, da man så slipper for one-connect boksens båndbreddebegrænsninger og potentielle issues ved nogle af dens maksimale HDMI båndbredder.
Brugeravatar
Af karuso
Ambilight har jeg haft i 7år, har det som regel som fast hvidt lys, Nej vil gerne have mla desuden har den også fået gode anmeldelser, s92c er ganske givet også fint, men nu faldt prisen næste 4 tusinde extra så tænkte pyt jeg gør det
Af PeterD
Supergris skrev: 11 sep 2024, 21:19 For de fleste vil Samsung S92C til under 10 af de lange nok være det bedre køb.
Måske er trådstarter lidt nervøs over det panellotteri der har været med nogle af S-modellene ?

Fin måde at sige tillykke med det nye tv nu når det er købt og man kender mærket, men ok.

Der er heldigvis mange producenter og brugere fortrækker værd især forskellige ting.. Feks. kendskab til mærket, skal jo heller ikke undervurderes, sammen med selvfølgelig pris parameteren
Brugeravatar
Af karuso
Så er det hængt op,bare et flot Tv og opfylder forventningerne det eneste jeg synes er at undertexter på f.eks.Netflix
er lidt skarp lysende,nok for mange nits nu😎
Af LarsCJ
Her er et tip til at fixe de skapt lysende undertekster:

As someone who is Deaf and has vision issues, I’ve been struggling for weeks with my new Sony Bravia - the subtitles on Netflix are thermonuclear white. So bright they burn a hole through my skull. I’ve literally had to hold my hand up to block the subtitles through Ozark to see wtf is going on. Tried everything online until today where I finally google-fu’ed the right combination of words and found an obscure buried reddit post with the answer in the replies so I decided to make a complete post in the hope this helps others find the solution quickly.

How?

Go to https://www.netflix.com/settings/subtitles Click the white box (the colour box, default will be white) and select semi-transparent. Save.

Now here is where I got stumped until today:

Open Netflix on the tv app. Press left to open the sidebar menu. You will see “Get help” on the bottom right. Navigate to the bottom of the sidebar and press right to get there and open it.

Now select “reload Netflix”.

And you’re done.

This is the only way to get it to work. Restarting the app doesn’t work. Nothing else works. You MUST reload the app INSIDE the app. I hope this helps someone because it was giving me literal headaches and ruining a lot of cool scenes. And you don’t have to compromise the quality of your sexy high def television by turning off options that shouldn’t be turned off anyway for maximum experience of cinematic goodness.
Brugeravatar
Af karuso
Ok,tusind tak for linket,skal prøves,var tidligere idag inde på Netflix men fandt kun ændringer på tekststørrelser,, hvorfor gøre det så svært for deres abonenter🥹
Af Supergris
PeterD skrev: 11 sep 2024, 22:12 Måske er trådstarter lidt nervøs over det panellotteri der har været med nogle af S-modellene ?

Fin måde at sige tillykke med det nye tv nu når det er købt og man kender mærket, men ok.

Der er heldigvis mange producenter og brugere fortrækker værd især forskellige ting.. Feks. kendskab til mærket, skal jo heller ikke undervurderes, sammen med selvfølgelig pris parameteren
Hvilket panellotteri er det, du hentyder til?
Hvis det er S90C, så er det jo ikke den model, der her anbefales, så blot fordi der er et "S" i modelbetegnelsen, behøver man ikke at blive ubegrundet nervøs!

Hvis trådstarter er glad for sit køb, er jeg skam ikke bange for at sige tillykke, da det er jo det, der er hovedsagen, men nu er der jo også andre end trådstarter, der læser tråden, som måske kunne få opfattelsen af, at der her er tale om et fantastisk køb, fordi det lige er faldet 4000 kr., men det blegner jo lidt, når den anden omtalte model er faldet mere end 10000 kr.
Billedmæssigt ligger de meget lige.

Mon ikke de fleste prioriterer prisen betydeligt højere end kendskab til mærket; hvis ikke, så er det vel de færreste, der ikke kender Samsung?

TILLYKKE med dit nye køb, som jeg uden tvivl er sikker på, du bliver glad for!
Det eneste, der for andre nok har afgørende betydning, er prisforskellen på 50 % eller 5000 kr. mere oven i hatten, for to meget ligeværdige produkter...

Grunden til mit indlæg var i øvrigt på ingen måde et forsøg på at få trådstarter til at fortryde sig køb, blot et forsøg på at forstå hvad det er, der kan få folk til at betale SÅ meget mere for et produkt i forhold til et andet, jeg ser som meget ligeværdigt?
Personligt foretrækker jeg endda QD-OLED på grund af de rigtig flotte og mættede farver.

Jeg spurgte til Ambilight, da jeg ser dette som den største forskel mellem de to.
Nogle værdsætter det højt, mens andre enten ikke bryder sig om denne funktion eller blot bruger det neutrale hvide lys, som en lampe eller lignende kunne udføre på samme måde.
Hvis man ønsker denne funktion, hvor meget er man så villig til at betale for det?