Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej,

Troede egentlig at det var slut med billige 77” OLED TV, men nu ser jeg LG G2 til 13.600,- Er i tvivl om jeg skal slå til eller om det bedre kan betale sig at vente til MLA/QD-OLED kommer ned i pris.. og tør jeg satse på at det sker?!

Har LG A1 77” i dag, så kunne i teorien godt vente et år med at købe nyt. Det bliver brugt på 2.4 meters afstand i et helt mørkelagt rum og hermed tænker jeg også at forskellen i lysstyrke mellem f.eks.G2 og G3 bliver mindre vigtig.

Er egentligt ret glad for mit A1, men om noget savner jeg lidt mere punch i highlights og Dolby Vision kan på konservativt mastered materiale, godt blive lige lidt til den mørke side, i sammenligning med mit C8. Det synes dog aldrig at være et issue med HRD10.

Desuden synes jeg at dårligt mastereret og komprimeret materiale kan en udfordring, især ud af sort (jeg kigger på dig HBO/MAX SDR).

Er dog noget usikker på i hvor høj grad forbedringer i billedprocessering på generationer nyere end G2 ville hjælpe her (ud over evt. forbedringer i opskalering). Slår i udgangspunktet alt fra og synes uanset ikke rigtigt det hjælper at slå ting til på mit A1.

Havde et panasonic OLED til låns i et par dage og hæftede mig ved at “skodmateriale” umiddelbart så noget pænere ud, hvilket var fedt.

Hvis du er nået hertil, hører jeg gerne dit indspark til min process :D

Redigeret (stavefejl og læsbarhed)
Senest rettet af RigVader 12 aug 2024, 00:40, rettet i alt 1 gang.
Her er en sammenligning af de 2 TV:
https://www.displayspecifications.com/e ... c2ac24817e
Jeg mener bestemt at der er en gevinst ved at skifte til noget bedre. Men om det er pengene værd for dig, kan kun du vurdere.
Mulig gevinst: mere præcise og mættede farver + mere dybde i billedet. Mere lys generelt selvfølgelig, og bedre styr på bevægelser p.g.a bedre billedprocessor og 40/120HZ EVO panel kontra 50/60HZ ved A1 TVet. Personligt ville jeg ikke selv tøve med så lav en pris for G2.
Svært at svare på nu om MLA, eller QD OLED kommer ned i så lav en pris for et 77 tommer, men man har jo lov at håbe🙏😀
Og så er der jo 5 års panel-garanti på G2 + vægbeslag medfølger, dog er der ingen fod med. Det er der normalt ikke til G modellerne.
Tak for indspark Henrik!

Jeg har været heldig med mit A1 som har EVO panel. A1 går for øvrigt i 48hz mode hvis der sendes 24hz ind. Hvis jeg ikke bruger frame interpolation og har styr på kilden, burde der ikke være nogen forskel i forhold til motion, er det rigtigt forstået?
Senest rettet af RigVader 12 aug 2024, 00:55, rettet i alt 1 gang.
Ja, det er korrekt forstået. Men jeg tror bestemt ikke at panelet i dit A1 er et Evo panel med 40/120HZ. Det har jeg ligegodt aldrig hørt om. ABL = auto brightness limiter, og har jo til formål at beskytte panelet mod Burn-in. På visse TV har den dog vist sig at være for agressiv, hvilket er blevet løst med en firmware opdatering. Men det anbefales ikke selv at deaktivere i servicemenuen, da det i yderste konsekvens kan skade TVet, og også gå ud over garantien.
Tak Henrik! Det er et Evo panel, hvilket kan bekræftes af serienummer, dog kører det som forventet henholdsvis 48/50/60hz :-) Har besluttet at det nok ikke er så farligt at slå ABL fra på et evo panel som er capped under 500 nits. Men på mit C8 gøres det kun lejlighedsvis, når der f.eks. skal ses div. drageserier!!
henrik.yde skrev: 12 aug 2024, 00:15 Og så er der jo 5 års panel-garanti på G2 + vægbeslag medfølger, dog er der ingen fod med. Det er der normalt ikke til G modellerne.
Da jeg var sammen med min kammerat ude at købe et LG OLED i Elgiganten under tilbud, tilbød de en tillægsforsikring på 5 år til halv pris, som var 500 kr.
Jeg spurgte om den også dækkede burn in, som de ikke kunne svare på, så jeg måtte ringe til LG, som svarede at de faktisk ikke engang vidste, hvad det betød, så jeg fik aldrig et ordentligt svar på, hvad forsikringen dækkede!
Jeg var rystet.

Min kammerat valgte alligevel at beholde den, og nu er de 5 år vist gået uden den trådte i kraft, så jeg ved stadig ikke, hvad der var sket, var burn in indtruffet, men jeg mener nu heller ikke det er noget, man burde bekymre sig om.

Med hensyn til normalen med G-modellerne, så er det med G4 muligt at få en fod med, vist afhængigt af størrelsen om den følger med eller ej.