Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Det har nu været vendt et par gange, men kunne godt tænke mig om I havde mulighed ved f. eks den nye Philips test der kommer. I kunne kigge lidt mere ind til det. Hvis jeg laver en ændring på mit 808 OLED kan jeg se det ligner sæbeopera alt for kunstigt. Overvejer at slå Dolby Vison fra, men nu er det jo det jeg gerne vil nyde. Bare ikke så mørkt.
Dolby Vision ER typisk meget mørkere langt de fleste TVets mere "selvstændige" tonemapping. Husk at film er producerede og colorgradede i lyskontrollerede mørke rum. Meningen er ikke at HDR billede nødvendigvis skal være særligt lyst, men at det skal kunne være dynamisk og altså kun sådan virkeligt særligt lyst i enkelte scener eller i forbindelse med specular highlights, hvor og når det lige er både hensigten og meningen. Det er også meningen at en film skal ses i et lyskontrolleret rum, da deres farver og videolevels sættes i lyskonktrollerede rum, så Dolby Vision er som al anden indstilling, når meningen er at man tilnærmer sig reference, noget der er beregnet på at ses i et lyskontrolleret rum, hvor hele det dynamiske område kan komme til sin ret og bedre formidle eller (afhængigt af skærmens formåen og filmens videolevels) i det mindste tilnærme hvad producenten har tiltænkt.

Mht sæbeoperalook, kunne det lyde til at du på en eller anden måde har fået aktiveret frameinterpolation (phillips kalder det vist “Perfect Natural Motion”), slå det fra i DV profilen, så du burde undgå det sæbeoperra lignende look, mens det ikke ændrer noget på videolevels (altså hvor lyst eller mørkt billedet er)
Senest rettet af TBC 09 aug 2024, 11:45, rettet i alt 1 gang.
lunddal skrev: 09 aug 2024, 11:44 Hvis du kan, så prøv at ændre gamma. Mit LG står som default til 2.4, og det hjalp at sætte den til 2.2.
Det vil i hvert fald gøre billedet lysere i bunden og give bedre/flere synlige shadowdetails - man skal bare ikke forvente højere lysstyrker længere oppe på grund af det. Men hvis det er manglende shadow details der egentlig generer OP og det han skulle mene med at billedet er for mørkt, så er det i hvert fald et godt råd, hvis man gerne ville kunne se flere shadowdetails.
TBC skrev: 08 aug 2024, 22:00 Dolby Vision ER typisk meget mørkere langt de fleste TVets mere "selvstændige" tonemapping. Husk at film er producerede og colorgradede i lyskontrollerede mørke rum. Meningen er ikke at HDR billede nødvendigvis skal være særligt lyst, men at det skal kunne være dynamisk og altså kun sådan virkeligt særligt lyst i enkelte scener eller i forbindelse med specular highlights, hvor og når det lige er både hensigten og meningen. Det er også meningen at en film skal ses i et lyskontrolleret rum, da deres farver og videolevels sættes i lyskonktrollerede rum, så Dolby Vision er som al anden indstilling, når meningen er at man tilnærmer sig reference, noget der er beregnet på at ses i et lyskontrolleret rum, hvor hele det dynamiske område kan komme til sin ret og bedre formidle eller (afhængigt af skærmens formåen og filmens videolevels) i det mindste tilnærme hvad producenten har tiltænkt.

Mht sæbeoperalook, kunne det lyde til at du på en eller anden måde har fået aktiveret frameinterpolation (phillips kalder det vist “Perfect Natural Motion”), slå det fra i DV profilen, så du burde undgå det sæbeoperra lignende look, mens det ikke ændrer noget på videolevels (altså hvor lyst eller mørkt billedet er)
Jeg har her i weekenden set Lennon dokumentaren på Apple TV+ og den er med Dolby Vision. Det var faktisk helt fint. Jeg tænker det så svinger meget alt efter hvilken film, hvem der udgiver osv.. Siden forskellen er så stor..

Du nævner noget med indstilling af mit tv, kan ikke lige se hvor det er.. Og jeg kan se når jeg går ind i enkle menuer er det f. eks HDR udtonet (kan ikke vælges).. Må prøve om jeg kan komme om det, men en smule øv.. Når man streamer alm tv er det rigtig fint..
Supergris skrev: 10 aug 2024, 15:12 Dolby Vision og soap opera har egentlig ikke noget med hinanden at gøre, så du kan sagtens benytte Dolby Vision, blot du husker at lege med indstillingerne...
Der er et sted hvor jeg kan booste lys (filmmaker mode) og går jeg ind i det, så er det at det ser ud som sæbeopera..

Håber jeg kan blive klogere på deres kommende Philips test. Er ellers rigtig glad for mit nye tv.