Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Med 5 meter til skærmen, ville jeg gå med 75 tommer jeg synes det er et mega fedt design, anti-reflex skærm, One C boks og 10 års garenti mod burn in tæller positivt for mig , skærmen havde en vejledende pris på kr 37000 da den kom frem. Det er en ok pris den er kommet ned i nu.
Selvfølgelig får du bedre billede med QD OLED, men som sagt ville jeg vægte 75 tommer med den afstand til skærmen og til de penge er den et godt køb.
Nej nedgangen er ikke meget stor slet ikke på 5 meters afstand, og ikke for den almindelige forbruger, herinde får du oftest svar som om du er en entusiast, da det er rigtige fladnørder der fortrinsvis er på dette site. Du skriver du er vant til billige LCD så du vil opleve en væsentlig bedre billedkvalitet end du har været vant til.
Mit valg ville være 75" især pga den store afstand du har til skærmen, og den gode pris på en fed 75" .
Ikke enig på 5 meters afstand er 75 tommer at foretrække, ( sorry) og det er en ekstrem go pris for den 75" skærm, desuden er præcis S95B velkendt for at være meget modtagelig for burn in. Trådstarter er vant til billige LCD og ikke entusiast, så vil få noget der er væsentligt bedre på billedkvalitet end han er vant til
Bone:
Hvis det er størrelsen, der tæller, så er der også 85" Sony XH90 til 11.500 kroner. Det er en 2020-model, men samme tekniske platform som Sonys 2023-udgave af samme TV. Det er et LCD TV i nogenlunde samme klasse som Samsung QN700B.
Link: https://www.pricerunner.dk/pl/2-5208335 ... ign-Priser

George1:
Har du eksempler på, at S95B er meget modtagelig for burn-in? Rtings' test er en stresstest under forhold, der ikke tilsvarer folks daglige brug. Jeg ser ikke folk, der klager over det i praksis. Måske de begynder om 2-3 år, men det må tiden vise.

Enig i 75-tommer eller større er at foretrække på 5 meters afstand, men billedkvalitet afhænger ikke af afstand - billedoplevelsen gør. Jeg svarer trådstarter ud fra hans ønske om "noget ordentligt". Det er Samsung QN700B eller Sony XH90 ikke i min bog, idet de reelt ikke kan fremvise indhold i HDR, som igennem flere år nu har været branchestandard. Det er sådan jeg tolker ordvalget.
Tak for jeres svar.

Størrelsen er som sådan ikke afgørende, hellere kvalitet frem for dette. På nuværende tidspunkt sidder vi 3m fra en 55" 55UM7100PLB. Og så kom jeg i tvivl om, om 65" blev for lille når afstanden bliver 5m.

At det store tv ikke kan vise HDR var jeg ikke klart over. Det ville klart være at fortrække at TV'et kan dette.
Rasmus Larsen skrev: 08 aug 2023, 11:36 Bone:
Hvis det er størrelsen, der tæller, så er der også 85" Sony XH90 til 11.500 kroner. Det er en 2020-model, men samme tekniske platform som Sonys 2023-udgave af samme TV. Det er et LCD TV i nogenlunde samme klasse som Samsung QN700B.
Link: https://www.pricerunner.dk/pl/2-5208335 ... ign-Priser

George1:
Har du eksempler på, at S95B er meget modtagelig for burn-in? Rtings' test er en stresstest under forhold, der ikke tilsvarer folks daglige brug. Jeg ser ikke folk, der klager over det i praksis. Måske de begynder om 2-3 år, men det må tiden vise.

Enig i 75-tommer eller større er at foretrække på 5 meters afstand, men billedkvalitet afhænger ikke af afstand - billedoplevelsen gør. Jeg svarer trådstarter ud fra hans ønske om "noget ordentligt". Det er Samsung QN700B eller Sony XH90 ikke i min bog, idet de reelt ikke kan fremvise indhold i HDR, som igennem flere år nu har været branchestandard. Det er sådan jeg tolker ordvalget.
Nå vi er bare enige om at være uenig selvfølgelig bliver alting tydligere jo større skærm, en 32 "" ser også anderledes ud end en 55" og noget ordentligt tolker jeg som væsentligt bedre end de billige LCD trådstarter har haft og det er 700B Jeg svare ud fra hvad jeg personligt ville vælge og har givet mine argumenter.
Medhensyn til burn in ved jeg godt at det er meget slemt at nævne på dette site, men har blot konstateret efter at have besøgt Elgiganten, set QD OLED og snakket med sælger som var ærlig og sagde at de allerede havde fået flere ind med burn in, hvilket gjorde jeg ikke købte i denne omgang påtrods af at billedkvaliteten ej kan diskuteres. Uhørt at der fremkommer burn in på en QD OLED 2022 model sorry.
Og igen på 5 meters afstand er det bare en helt anden oplevelse med 75" tommer end 65"
Helt kort og enkelt, som i så mange af livets forhold: Kvalitet vs. Kvantitet.

Hvis man ser på det på den måde, er det jo op til den enkelte at afgøre hvad der vejer tungest. :)

Vil helt klart anbefale OLED, for den ypperste billedekvalitet.
Jeg oplever ofte, folk undervurderer betydningen af størrelsen på et TV.
Når der er et budget, vil spørgsmålet ofte opstå: Skal man gå med det mindre men bedre TV, eller det større men knap så gode TV?
Med 5 meters afstand mener jeg absolut, man skal gå efter TV større end 65"!

Jeg ville kigge efter et 77" OLED eller et LCD i den bedre ende, som tidligere har været nede i priser, der lå i samme prisleje, som de 2 TV der bliver nævnt, men desværre er priserne i øjeblikket ikke specielt gunstige for de større TV.

Hvis der kan slås lidt kold vand i blodet, ville jeg nok vente og se, hvad black friday byder.

Samsung QN700B ville jeg ikke overveje...
Supergris skrev: 08 aug 2023, 18:10 Jeg oplever ofte, folk undervurderer betydningen af størrelsen på et TV.
Når der er et budget, vil spørgsmålet ofte opstå: Skal man gå med det mindre men bedre TV, eller det større men knap så gode TV?
Med 5 meters afstand mener jeg absolut, man skal gå efter TV større end 65"!

Jeg ville kigge efter et 77" OLED eller et LCD i den bedre ende, som tidligere har været nede i priser, der lå i samme prisleje, som de 2 TV der bliver nævnt, men desværre er priserne i øjeblikket ikke specielt gunstige for de større TV.

Hvis der kan slås lidt kold vand i blodet, ville jeg nok vente og se, hvad black friday byder.

Samsung QN700B ville jeg ikke overveje...
Ok synes ikke det er et dårligt tv til de penge et såkaldt godt fund, men vi er altså enige om at der bør vælges et minimum 75" så er vi da enige om noget Supergris 🙃