Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af prebenvf
til mit samsung Q97 lå der 2 stk dimser til at sætte om ledninger.

kan se tv manden har sat ligende på strømledningen et oppe ved tvet og et nede ved strømstikket.

men jeg har 2 endnu ..

en med lidt større hul i midtem og en med lidt mindre hul i midten

er de til at sætte på scart stikkende jeg har ??

jeg har et fra dvd og et fra parabol

og hvad gør de egentlig
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Kan du komme det lidt nærmere end bare "dimser"? Er det ferritklodser? De benyttes ofte til fjerne støj i kabler og skal benyttes i par - én i hver ende af kablet. Klodserne fungerer som et passivt frekvensfilter.

Der er lidt blandede rapporter om effektiviteten af disse klodser og så vidt jeg kan læse mig til, så bør de ikke benyttes på audiokabler. Du kan godt forsøge at sætte dem på et af dine scart kabler og se om det har nogen effekt.
Af prebenvf
de er grå med en metal ligende midte.

på strømstikket til tvet sidder der en i hver ende af kabelet

bør der side det på mine scart stik osse ??

du skriver frekvens filter..
fjerner evt. hvis der er lidt ekko/ghosting ?? ved panoraming
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Så er det blot ferritklodser og disse er beregnet til at fjerne støj i kabler.
Nej, der er ingen efffekt på panoreringer på TV'et - trailing er en effekt som TV'et selv skaber pga. efterglød i plasmacellerne.

Ægte ghosting er ikke det samme som trailing, så lad os lige få afklaret hvad det er du mener. Ghosting er beskrevet her (og er ret sjældent!):
http://www.flatpanels.dk/tvbegreber.php#7
Trailing er den effekt du kan læse om her:
http://www.flatpanels.dk/hvad.php#10

De sidder normalt ikke på scart kabler, men som jeg skriver, så kan du jo forsøge at sætte dem på og se om der er nogen forskel.
Senest rettet af Torben Rasmussen 01 jan 2008, 15:39, rettet i alt 1 gang.
Af prebenvf
så er det sandsynligvis Trailing jeg mener her.

kan der gøres noget ved det ??

er det rigtigt at det er bedst at slå alt fra som gør billedet bedre ??

hvad er bedst at køre med:
standard - film - dynamiske instillinger uden div billede forbedringer slået til eller fra
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Slå alle de dynamiske funktioner fra. I vores anmeldelse af Q97 modellen kan du se hvilke indstillinger vi har brugt i testen. Jeg kan se at jeg har linket til trailing for LCD TV men du har jo et plasma-TV. Det er ikke samme effekt der skaber slør på de to modeller.

Husk at du bør køre med moderate indstillinger på et plasma-TV i de første 200 timer. Det kan du læse mere om i vores foksuartikel omkring burn-in på plasma-TV. Du finder artiklen i vores fokussektion på forsiden.
Af prebenvf
det er den her test du tænker ikke
Samsung 50Q96

den anden artikel kan jeg ikke finde du nævner
fokussektion
den kan jeg ikke finde
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
På forsiden er der 4 sektioner: Nyheder, Tests, Artikler og Fokus. Du kan klikke på disse overskrifter for at få vist indholdet. Ellers kan du benytte menuen til venstre til at vælge "Redaktionen" og vælge "Artikler".

Det direkte link er her:
http://www.flatpanels.dk/artikler.php