Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af lapsus
jeg læste på et tidspunkt en artikel eller en tråd (kan ikke lige huske)
det var noget med at nogen tv producenter skifter komponenterne ud i deres tv sådan så hvis man køber 2 ens samsung tv fx, er det ikke altid det samme der sidder i.

nogen der har noget viden eller kan huske hvor det evt kunne være jeg har set det
Af Thomas.N
Taget fra M86/87 tråden avforums.com
Kode: Vælg alt
Q. How can I tell my panel's manufacturer?
A. Model sticker: What letter comes after [R] ?
That letter tells panel manufacturer: S = Samsung, A = AU Optronics, C = Chi Mei Optoelectronics

Her et billede af hvor du kan læse paneltype.

Billede

Og det er sgu da irriterende at de gør det, så hjælper det jo ikke man tager ud i butikken/kammerat og ser tv'et i aktion :o

(rettet lidt da yakken slettede sit indlæg)
Senest rettet af Thomas.N 29 dec 2007, 22:55, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg vrøvler... jeg har slettet mit indlæg. Sorry.
Samsung laver vist endda ikke eksempelvis 37" panelerne selv, så dér røg min teori i havet.

Men for lige at klargøre, så kan du ikke antage at Samsungs paneler automatisk er bedre end de paneler de får andre steder fra. S-PVA som Samsung laver selv har dog en dybere sort end andre VA teknologier, men de lider af andre skavanker, som MVA f.eks. ikke gør. Så blot fordi den ene er en "C" model og en anden er en "S" model, så er den ene ikke automatisk kvalitetsstemplet. Den rette elektronik burde kunne gøre underværker ved begge paneler.

Det er velkendt at eksempelvis Samsungs +40" modeller har én type panel og de mindre har en anden, men hermed er det ikke sagt at den ene er bedre end den anden.

Men jeg vil dog godt se linket til tråden der angiver at samme type TV har flere forskellige paneltyper. Jeg har endnu ikke set samme furore omkring A, S og C paneler, som det var tilfældet med eksempelvis Samsungs PC monitors.
Af Thomas.N
rettede mit inlæg til, direkte link til M86/87 tråden (læs faq'en)

(EDIT)
Kode: Vælg alt
Q. What issues currently exist on the newest sets?
A. The complaint "du jour" is that the TVs fresh from the production line are being shipped with 8bit panels instead of the 10bit versions that they used to come with. This is as yet UNCONFIRMED but if true would technically mean a reduction in amount of colours that can be displayed. In reality, the difference *should* be unnoticable (if true).
Og det bekræftes i tråden som er enorm så jeg gider ikke lige lede den igennem igen :p

(EDIT2) er sgu træt :p Har IKKE læst at det med 8bit/10bit skulle være bekræftet, kun det med 3 forskellige paneler....
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ud over [S]amsung fanboys, der mener at et S-PVA panel er den eneste lykke, kan jeg ikke finde beviser på at det ene panel er bedre end det andet og ergo at den ene type er af højere kvalitet end den anden. Alle modeller lider af clouding uanset fabrikant (medgivet - jeg har ikke læst alle 500 sider :) ).

Signalbehandlingen burde være den samme uanset paneltype, så selvom det ene panel på mirakuløs vis skulle kunne adresseres med 10 bits præcision (den tror jeg ikke på, men lad os antage det for diskussionens skyld) så kører elektronikken jo kun med 8 bit når spændingen over krystallerne sættes - er teorien så at Samsung har sat et helt nyt 10 bits kredsløb i, der rent faktisk adresserer hver subpixel med en sådan præcision uden at gøre mere væsen af det?

Vi har jo allerede set hvad der sker hvis man adresserer et 8 bits panel ved 6 bit og resultatet er præcis det samme som hvis man adresserer et 6 bits panel ved 6 bit - for få farver! Det kan du ikke redde ved blot at sætte et bedre panel i!

Det er velkendt at elektronikken internt har en LUT der er på 10 bit og nogle har endda 12 bit, men panelet adresseres ikke med denne præcision.
Af Thomas.N
Yakken , jeg ved ikke hvorfor du begynder at tale om fanboys og 8bit vs 10bit...læs lige hvad lapsus spørger efter i sit indlæg.

Det er jo bare det jeg svarer på. Jeg leder selv efter et nyt LCD TV og har været i butikker og hos venner for at se forskellige modeller.

Jeg var sådan set klar til enten et 37"r86/87 eller et 37" m86/87 da jeg så læser om samsungs praksis med skiftende paneler.

Der er sikkert fordele/ulemper ved dem alle spva/amva og hvad fanden de nu hedder, men har jeg været ude og se et med fx s-pva som jeg var tilfreds med og bestiller et tv på det grundlag, så ville jeg da være træt af det hvis jeg så får et med XXX ell YYY panel som måske har andre fordele/ulemper end det jeg havde set på.

Jeg synes efterhånden du er blevet ret negativ i dit tonefald Yakken, måske er det ved at være tid til en ferie......
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er betemt ikke negativt ment, så hvis du tolker det sådan, må den stå for egen regning. Jeg forsøger blot at forholde mig kritisk til de udsagn, der fremsættes i den tråd der linkes til - og det er i dette tilfælde også en diskussion omkring 8 bits eller 10 bits paneler. "Samsung fanboys" er også udelukkende ment som reference til de udsagn der findes i den tråd du linker til - ikke som en kommentar rettet imod dig.
Af Thomas.N
yakken skrev: Men jeg vil dog godt se linket til tråden der angiver at samme type TV har flere forskellige paneltyper. Jeg har endnu ikke set samme furore omkring A, S og C paneler, som det var tilfældet med eksempelvis Samsungs PC monitors.
Det linker jeg til og det er bekræftet i tråden, nu gider jeg heller ikke selv trevle 700+ sider igennem blot for at overbevise dig

Så kan du ellers forholde dig nok så kritisk til de udsagn der er i tråden....
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Fint fint, så er det jo afgjort. Jeg fandt bare ikke selv den samme paniske stemning mht. C og S paneler i tråden, hvor folk returnerede skærmen med det samme de fandt et "C" på bagsiden.

Mht. den negative attitude, så kan du jo feje for egen dør først.