Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Cacers
Hej kære flatpanels.dk-eksperter :)

Jeg søger lidt råd til køb af en ny fladskærm. Mit gamle Philips fjernsyn arvet af forældrende holder ikke så godt længere, og da der jo skal ske noget nyt til engang imellem, må det jo næsten være nu...

Landet ligger sådan, at jeg skal ud og investere i et nyt fladskærms TV. Jeg har selvfølgelig kigget lidt på sagerne inden, men synes lidt at det er en jungle at finde rundt i.

Jeg er dog kommet frem til følgende krav:

1. Fladskærmen SKAL være af mærket SAMSUNG (Hvilket der er flere forskellige årsager til, men de er jo ligegyldige i denne sammenhæng, men det kan IKKE diskuteres ;) ).

2. Opløsningen skal være god nok til "Full-HD" (Eller hvad man nu siger!).

3. Skærmen skal være minimum 32" stor (Men så vidt jeg har regnet ud, så er "Full-HD" mindst 37" right?).

Jeg har kigget lidt nærmere på de forskellige Samsung modeller, og kan ikke lige finde ud af hvad der er af forskelle på de forskellige serier (Forklaring ønskes gerne :) )!

Hvis man følger nedenstående link, synes jeg at det er lidt af en jungle med alle de forskellige TV'er der er:
http://www.dvdpriser.dk/Products/Listpr ... 1&x=20&y=9

Men jeg har også et par andre ting jeg tror, at jeg gerne vil have opfyldt :)

Jeg har lige fået en ny DVD-optager i julegave, af mærket Samsung DVD-HR757. Den kræver en HDMI-indgang/udgang for at køre optimalt, så det må der meget gerne også være i TV'et.
Desuden skulle jeg i fremtiden gerne få anskaffet mig en Playstation 3, og hvis jeg ikke tager meget fejl, så bruger den vel også en HDMI-indgang/udgang?
Derfor må der meget gerne være 2 HDMI-igange/udgange tilgængelige i TV'et :)

Desuden har jeg lagt mærke til at min nye DVD-optager kan benytte "Anynet+", sammen med andre Samsung produkter, så det må fjernsynet da også meget gerne kunne (En forklaring på hvad det egentlig er, ønskes da også gerne :) ).

Man kan så også trykke på en knap der hedder "Progressive Scan", ligeledes ønskes en forklaring på hvad det egentlig er, og desuden er det også noget der gerne skal være muligt, ved det nye TV.

Noget andet jeg gerne kunne tænke mig en forklaring på og noget som jeg ikke forstår en brik af, er forskellen mellem de forskellige digitale TV-tunere?
Hvilket der selvfølgelig også gerne skulle være i det nye TV.

Desuden ønskes også en solid Text-TV hukommelse, men det er vel standard idag?

Inden at det bliver for langt et indlæg, kan jeg lige komme med et par facts, så i har en bedre chance for at ramme rigtigt.

Mit fjernsyn står ca. 2 meter væk.
Jeg har TDC-kabeltv (eller YouSee som de kalder det nu).
Jeg har min DVD-optager som før nævnt og overvejer at investere i en Playstation 3.
Det må meget gerne være muligt at tilslutte pc'eren til skærmen.
Jeg er meget usikker på om det er et LCD-tv eller et plasma-tv jeg skal investere i (Det er en smagssag ikke?).
Budgettet ligger på omkring 10.000 kroner, men kan sikkert strækkes til 15.000, hvis det HELT rigtige TV findes.

Håber på lidt vejledning, og siger på forhånd tak :)
Håber ikke at det var for meget :p
Af kskruger
Et 37" skærm er nok den rette str. til dig, da 42" nok bliver lige en tand for stort, når vi snakker afstand på 2 m. Og når det nu skal være Samsung, så kan det kun blive LCD og dermed en 37M86/87 du skal ha. Den har alt det du ønsker med 3 HDMI indg. Anynet+ samt FullHD.
Af Joergner
Som jeg ser det kan et fjernsyn næsten ikke være for stort, så jeg har udset et par fjernsyn i 40", der skulle udfylde alle dine krav.

LE40F86BD (Topseries af Samsungs LCD skærme)
http://www.hifipriser.dk/Products/Listp ... ?ID=398581
http://www.samsung.com/dk/products/tv/l ... 6f86bd.asp

LE40M87BD (Fås også i 37" og i et lidt anderledes design M86)
http://www.hifipriser.dk/Products/Listp ... ?ID=380554
http://www.samsung.com/dk/products/tv/l ... 0m87bd.asp

Full-HD plasma er vist ikke aktuelt, hvis det skal være Samsung.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvis du vil overveje at købe et TV med lavere opløsning, så er Q97 også et godt bud (plasma).
Af Cacers
Jeg har også spurgt om vejledning på en anden side og der kom dette link frem:
http://www.easyshopping.dk/default.asp? ... &catid=356

Da jeg læste lidt nærmere spugte jeg om det ikke kunne svare sig at investere et par tusinde kroner mere og investere i et 40" når:
Da et højteknologisk produkt blev indpakket i en yderst smukt og stilrent design, var M8 en realitet. M8 er teknik på højeste niveau. M86 findes i størrelserne 32”/37”/40”/46”/52”. M86 har egenskaber såsom Super Clear Panel (40"-52"), Full-HD (37"-52"), op til 15.000:1 i dynamisk kontrast (40"-46"), Movie Plus og HDMI-CEC . For nu bare at nævne nogle af dem. Formsproget hos M86 er elegant og smagfuldt med en dekorativ sort ramme i nederste kant.
Er det ikke pengene hver at investere i et 40", hvis man får en bedre dynamisk kontrast, og Super Clear Panel med? (Ikke fordi jeg aner hvad det gør og betyder O-O ).

Og tag ikke fejl af at jeg sidder 2 meter fra skærmen. Det er nu. Men hvis det kommer op og hænge på væggen er det 3-4 meter væk.
Et fjernsyn må jo også gerne være klar til fremtiden :)
Af Peter VTEC
Vil helt klart anbefale dig og kigge på en 40" istedet for 37" modellen, især hvis du får en afstand til Tvet på 3-4m. Samsungs Super Clear panel er med en blank overflade på selve panelet og ikke ligesom andre LCD tv der er matte (M8 37" bla.) det skulle give en bedre kontrast og give bedre sort niveo. Hvad jeg har set så virker det da også men giver til gengæld nogle flere refleksioner.

Min egen anbefaling til dig vil være at snuppe et Samsung (eftersom det er det mærke du vil have) Plasma Tv, den hedder PS42Q96HD den du skal kigge nærmere på, det er godt nok ikke Full HD men billedet er bedre end på M8 serien. Bemærk dog at skærmen er 42" istedet.
Af Cacers
@ Alle

Tak for input.

Jeg er næsten nået frem til at Samsung LE-40M86BDX er fjernsynet for mig!
Er der nogen indvendinger eller andet jeg bør overveje?
Link til lignende fjernsyn ønskes også gerne :)
Af Muntjac
Jeg overvejer stærkt at købe det samme fjernsyn, men kan heller ikke rigtig bestemme mig for om det er de 1000 kr værd for 3 ekstra tommer og et glanspanel...

hvor vil du købe det fra? og kan jeg lokke dig til at skrive tilbage her når du har modtaget det?
Af hypre
Glas panelet er alle pengene værd! Det giver en meget mere trofast sort og den seer bare bedre ude.
Af Cacers
Muntjac skrev:Jeg overvejer stærkt at købe det samme fjernsyn, men kan heller ikke rigtig bestemme mig for om det er de 1000 kr værd for 3 ekstra tommer og et glanspanel...

hvor vil du købe det fra? og kan jeg lokke dig til at skrive tilbage her når du har modtaget det?
Jeg regner ikke med at købe fjernsynet, før midt i januar.

Desuden synes jeg at 1.000 til hver en tid er 3" mere værd :)

Hvis bare man kunne komme op på 46" for 12.000 ;)
Af klog_joe
Hmm. altså umiddelbart kan jeg ikke anbefale Samsungs m serie. Jeg har virkelig mange problemer med at få et ordentligt billede (enten hakker billedet eller også er der slør) jeg er dog en kegle til at sætte tv'et op og jeg ved ikke hvor meget det har at sige. Mange siger man bare skal slå movie plus fra men det hjælper sku heller ikke. Hvis mine problemer er generalle kan det ikke anbefales (taget i betragtning af at M serien skulle være en af topmodellerne O_o)

Hvis de interesserede kommer frem til at købe dette tv kan jeg varmt anbefale laptops.dk - prisen var den bedste i følge pricerunner og leveringen tog kun en enkelt dag. Var meget tilfreds med hele processen.

PS. jeg har LE40M87.