Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Daniel2th
Hej,

Jeg er på udkig efter et nyt TV til min stue. Jeg er flyttet til en større bolig og mit trofaste 40" Samsung UE40K5505AKXXE er blevet for lille og "crasher" til tiden man navigerer i og mellem apps. Min sofa er knap 4 meter fra TV'et, og så kommer der en del sollys ind fra et stort vinduesparti. Jeg bruger det udelukkende til streaming via HBO, VIAPLAY, Netflix og Chromecast.

Jeg er totalt nybegynder udi valg af TV, men faldt over denne side og det virkede som det rigtige sted at spørge :)

Jeg kunne godt tænke mig Samsung, 55" og at bruge ikke mere end 6.500 kr. Hvad skal man vælge?

Jeg kiggede på et Samsung Q95T til 6.200 kr. Designet tiltaler mig, jeg læste positive anmeldelser og fordi min kæreste gerne vil slippe for soundbars o.l. tiltaler det mig at lyden (måske?) er bedre end nogle af de mindre modeller.

I Elgiganten anbefalede personalet i stedet at vælge et Samsung Q68A til 6.500 kr. fordi modellen er et år nyere og angiveligt mere fremtidssikret foruden ellers at have de samme karakteristika som Q95T. Er det rigtigt?

Skal jeg købe en af ovenstående modeller eller en helt tredje og hvorfor?

På forhånd tak for jeres hjælp :)
Brugeravatar
Af edinger
Du kan ligeså godt spørge din lokale slagter til råds. Sandsynligheden for, at du dér får ligeså (u)kvalificeret "vejledning" som hos Elgiganten, er temmelig stor.

Har du indledningsvis tjekket købsanbefalingerne her på siden? Det er altid et godt sted at starte :)
Af henrik.yde
For nu at svare på trådstarters spørgsmål, så er Q95T langt det bedste af de to. Du kan iøvrigt læse testen af Q95T her:
https://www.flatpanels.dk/test.php?suba ... 1594195888
Vær dog obs på at for stort set de samme penge kan du få et OLED TV der uden problemer slår de to andre på billedkvaliteten. Sælgerne i Power og Elgiganten er (verdens) dårligste rådgivere, de sælger helst det der giver den største bonus/profit.
Af jkn789
Til dit budget vil jeg mene at du får den bedste billede kvalitet ved køb af Panasonic oled HZ1000 55 " til 6295 hos Power.
Jeg har selv 65 udgave og har også sol ind på skærmen i et par timer om eftermiddagen uden problemer med at se billedet, der er naturligvis genskin i skærmen, men ikke noget som genere.
hvis du har Chromecast er der ikke noget problem med apps, Panasonic mangler HBO Max, men har Netflix, viaplay, og Apple tv + og Amazon prime og Disney +
Du kan læse mere i tv data basen her på siden som også har en test af HZ1000.
Den har ikke hdmi 2,1 til fremtidige gameing maskiner, men du nævner ikke noget om gameing.
Hvis du ikke ser tv2news i flere timer af gangen, er der ikke noget problem med risiko for burn in som nogle vil nævne som en ulempe.
jeg har haft mit i knapt et år og bruger alle de nævnte streaming tjenester og alm flow tv og ser en masse sport, bla golf i op til 6 timer af gangen med kanal logo uden at have det mindste spor af burn in.
Jeg bruger den billede profil som flatpanels test anbefaler og det giver rigeligt med lys i billede til en solskinsdag.
Du skal op i en dyrere prisklasse for at få et Samsung tv som kan matche oled teknologi,
Der er tilhænger af både oled teknologi og alm lcd teknologi og synes du skal prøve at købe et oled tv og hvis du ikke er tilfreds så brug retur retten, jeg har i hvert fald ikke fortrudt.
og husk på at Samsung smart tv delen ikke bliver opdateret så i løbet af et par år eller mindre, mangler du nye apps.
Jeg bruger selv et Apple tv til daglig, men chromecast kan også bruges, husk dog det skal være en 4k udgave hvis du vil nyde den bedste billede kvalitet.
Kan se at LG B1 55 "kan fås for 6990 i øjeblikket, det er også en God mulighed, men 500 kroner over dit budget
blot min mening til dig, men ønsker dig held og lykke med hvad end du vælger.
Af Supergris
Hvor finder du Samsung Q95T til 6.200 kr.?
Går ud fra, der er tale om 55", men med 4 meter fra dit TV, vil jeg absolut anbefale dig at kigge på 65", forudsat du kan smide lidt mere i budgettet...
Af henrik.yde
Panasonic HZ1000 er et knaldgodt tilbud til prisen, også selvom smartdelen heller ikke bliver opdateret der. Apple TV, eller en Android boks er løsningen på dette, hvor Android boksen jo i tillæg har indbygget Chromecast.
Af jkn789
Vær opmærksom på at HZ1000 er restsalg og ikke kan købes online og hvis du vælger et HZ1000, så skal du ikke købe en udstillings model. Som har stået i butikken og blevet godt brugt.
kan se at LG B1 stadig kan købes online.
Brugeravatar
Af edinger
Supergris skrev: 01 feb 2022, 14:05 Hvor finder du Samsung Q95T til 6.200 kr.?
Går ud fra, der er tale om 55", men med 4 meter fra dit TV, vil jeg absolut anbefale dig at kigge på 65", forudsat du kan smide lidt mere i budgettet...
Jeg har tre meter og en sjat fra sofaen til TV'et, og jeg overvejede længe en 75"-skærm, idet 75" ifølge anbefalingerne fra THX og SMPTE (Society of Motion Picture and Television Engineers) ville være noget nær den ideelle størrelse. I hvert fald til film.

Jeg valgte dog 65", da jeg kom fra en noget mindre skærm, og 75" simpelthen virkede for overvældende. Dertil kommer spørgsmålet om æstetik (og pris).

Men med fire meter mellem sofa og skærm ville jeg ligesom Supergris som minimum anbefale dig at vælge 65".
Af Daniel2th
Tusind, tusind tak for meget brugbare svar allerede!

Tak for advarslen! Jeg er slet ikke i tvivl om at salgskonsulenterne i Elgiganten, POWER osv. er sjakaler og deres integritet ligger på et meget lille sted :-)

Som svar på spørgsmålet: Jeg fandt Q95T i 55" til 6.200 kr i Elgigantens outlet. Kosmetisk fejlede det ingenting. Jeg læste anmeldelsen af modellen her på siden, men manglede sammenligningensgrundlaget til Q68A. Jeg har fået et klart svar på den del så mange tak.

Jeg har kigget på Panasonic HZ1000 og LG B1. Førstnævnte er totalt udsolgt i POWER, og sidstnævnte kan jeg ikke finde til under 8.000 kr. Findes der/Vil i anbefale et OLED i til >=7.000 kr eller er QLED så det bedste alternativ? Hvis QLED er Q95T så det gode valg? (Bruger 55" som reference for prissammenligning).
Af henrik.yde
I princippet vil alle mærker af OLED TV være en mulighed, de performer stort set ens, da det er LG der har lavet panelerne til dem alle sammen. Så forskellen på billedet er derfor betydeligt mindre end ved LCD TV. Samsungs QLED Q95T er iøvrigt i bund og grund et LCD TV. Og bestemt et af de bedre af slagsen. Jeg tænker at der i den kommende tid kommer flere gode tilbud på OLED igen, da lagrene skal tømmes for at gøre plads til nye modeller. Overall så giver OLED den bedste billedoplevelse.
Af PeterD
QLED er det samme som LCD.

Samsung bruger det mest fordi det forvirrer kunderne til at tro det kan måle sig med OLED.

Nå det er sagt så har QLED/LCD selvfølgelig også fordele og god antirefleks i mærkets fordel, men oftest får man et god allroundoplevelse med OLED fra LG/Sony/Philips og Panasonic ( og et par andre udbydere som ikke er så store i Europa)
Af jkn789
Som en anden skrev så vil et 65 " passe bedre til din siddeaftand så hvis du har 10000 kr til rådighed kan du få HZ1000 online og lidt billigere hvis du vælger en outlet model.
Jeg sidder selv 3 mtr fra min 65 tommer skærm og det passer perfekt.
det vil føles voldsomt at gå fra 40 ", men efter en uge har du vænnet dig til det og dit gamle tv vil føles voldsomt lille.
en 65 " skærm fortjener at blive hængt op på væggen og vil dermed syne mindre end på fod.