Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af kamjo
Hej Alle

Jeg har efter lang tids søgen (som nybegynder på fladskærmsområdet) fundet ud af at man som tommelfinger-regl skal lave skærmstørrelsen i tommer om til cm, (bare for at gøre det nemmere) og derefter gange den med fire. Så skulle man komme frem til normal siddeafstand.

Hvis jeg har ca. 3,9m i siddeafstand, kommer jeg derfor frem til at en 46" skærm skulle kunne gøre det.

Den skal hænge i en lys stue og fortrinsvis bruges til alm. TV-kiggeri og spil på nettet. Ud fra den betragtning har jeg set mig lun på en Samsung LE-46M86BD. Den får rigtig gode anmeldelser, bedre end M87BD, og et design der tiltaler mig.

Hvis der skulle være nogen der har en anden udregning af siddeafstand, eller erfaring med den omtalte skærm, er jeg sulten på alle kommentare.

PS: jeg har ikke kunne finde tidligere indlæg om det.

De Bedste Hilsner
KAMJO
Af kamjo
Så hvis jeg bruger din guide rigtigt, skal jeg med en sideafstand på 3,85M op i en 100"+ skærm........ ;;)

Realistisk set, tror jeg min udregning som ender på en 46" passer bedre til mine øjne.

Men tak for linket, og undskyld ulejligheden.

De Bedste Hilsner
KAMJO
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Vores applet beskriver hvor langt væk du skal sidde hvis du vil have gavn af en given opløsning. Hvis du vælger 1080p så skal du sidde ret tæt på for at få noget ud af opløsningen.
Af Nick_S
Så giver det også lidt mere mening for mig. Troede nemlig også at man var nødsaget til at få hold i ryggen og diverse andre nakkeproblemer såfremt man ville have et Full HD. :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er vel også delvist sandt. Hvis du vælger et 40" TV med full HD, så skla du sidde ca. 1.6 m fra TV'et for at få glæde af denne opløsning. Hvorfor denne afstand skulle give hold i ryggen eller nakkeproblemer ved jeg ikke...
Af Dr. J
Jeg har anvendt applet'en på flatpanels, men har også savnet en tommelfingerregel.
Applet'en beskriver hvor langt væk du skal sidde hvis du vil have gavn af en given opløsning, men den giver ikke noget forslag til "passende skærmstørrelse" med en given siddeafstand.
Flere forhandlere har fortalt mig, at man får en passende skærmstørrelse når man tager siddeafstanden i m gange med 10 - altså siddeafstand på 3.7m til 37" fjernsyn. Er der nogen der kan genkende dette? Jeg har ovennævnte siddeafstand og regner med at anskaffe mig 32" eller 37" fjernsyn.

Når en sådan tommelfingerregel mangler på flatpanels, skyldes det så, at det udelukkende er en smagssag om man vil anskaffe sig 24", 32", eller 60" fjernsyn med en siddeafstand på fx 3,7m, og at man ikke kan sige noget generelt?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du kan bruge vores applet på flere måder. Vi giver dig kun den fysiske begrundelse for at vælge en given skærmstørrelse, men om du synes at et TV er for stort må være dit eget valg.

Eksempel:
Du benytter et 576i signal (dvs. TV og DVD) og vil vide hvor stor din skærm bør være for at tingene ikke bliver alt for grumsede at se på. Dette kan du får svar på i vores applet. Med 576 liniers signaler kommer du hurtigt til at kunne se den pixelering der vil være til stede pga. opskaleringen af signalet, så hvis dette er din primære signal-kilde, så bør du ikke vælge en 100" skærm til 4 m afstand.

Med HD signaler, derimod, så har jeg selv intet problem med at sidde indenfor 2 m fra skærmen, hvis den eksempelvis er 42". Vores applet foreslår her 2.3 m.

Der kan være temmelig stor forskel på hvad du finder passende og hvad der fysisk er passende. Jeg vil ikke forsøge at lave en applet der tager højde for personlige præferencer, WAF eller ligenende. Vi forsøger, for så vidt muligt, at holde os rent saglige i vores artikler.
Af niels_1984
Kære Jakken

har brug forJeg et uforpligtende svar. (også gerne fra jer andre eksperter)

Jeg overvejede på et tidspunkt at købe et 42tommer px70, men gik fra det igen, da jeg var bange for at billedet vil blive grumset. Her tænker jeg på alm. tv kiggeri.

Fakta:
- sidder ca. 3.5 meter fra skærmen
- Har ganske alm. stofa tv

Håber på noget hjælp snarest, da et 42" kunne være cool til min PS3, haha
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du har 4 tråde på forsiden af dette forum nu. Vent til der kommer svar i en af dem i stedet for at hijacke andres tråde.

Min avatar er et dyr og ikke en beklædningsgenstand ;)
Af niels_1984
yakken skrev:Du har 4 tråde på forsiden af dette forum nu. Vent til der kommer svar i en af dem i stedet for at hijacke andres tråde.

Min avatar er et dyr og ikke en beklædningsgenstand ;)
fire tråde og fire forskellige spørgsmål - intet underligt i det...
Dr. J skrev: Flere forhandlere har fortalt mig, at man får en passende skærmstørrelse når man tager siddeafstanden i m gange med 10 - altså siddeafstand på 3.7m til 37" fjernsyn. Er der nogen der kan genkende dette? Jeg har ovennævnte siddeafstand og regner med at anskaffe mig 32" eller 37" fjernsyn.
Jeg synes det er alt for langt fra, men det kommer naturligvis også an på Tv'et kvalitet og signalets kvalitet.

Personligt sidder vi knap 4 meter fra Tv'et herhjemme (i den bagerste sofa) og jeg synes et 32 tommer er for småt. Et 40/42 går an, men personligt synes jeg, at et 50 tommer er bedst egnet og det måtte skam gerne være endnu større. ;)
Rasmus Larsen skrev:
Dr. J skrev: Flere forhandlere har fortalt mig, at man får en passende skærmstørrelse når man tager siddeafstanden i m gange med 10 - altså siddeafstand på 3.7m til 37" fjernsyn. Er der nogen der kan genkende dette? Jeg har ovennævnte siddeafstand og regner med at anskaffe mig 32" eller 37" fjernsyn.
Jeg synes det er alt for langt fra, men det kommer naturligvis også an på Tv'et kvalitet og signalets kvalitet.

Personligt sidder vi knap 4 meter fra Tv'et herhjemme (i den bagerste sofa) og jeg synes et 32 tommer er for småt. Et 40/42 går an, men personligt synes jeg, at et 50 tommer er bedst egnet og det måtte skam gerne være endnu større. ;)
Så jeg vil ikke opleve billedet er grynet hvis jeg sidder 3,5 meter fra et 42" px70 f.eks.?