Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af sprutnik
Jeg købte for et stykke tid siden en Samsung 193p Plus.
Efter modtagelsen gik der desværre omkring 3 uger, før jeg kunne teste den, hvoraf de 14 dages returret ikke længere var aktuel. Efter at have sat skærmen til så jeg, den havde to røde pixels oppe i venstre hjørne. Jeg ringede til Samsung og forklarede problemet og fik at vide, at netop fordi de var røde, var de omfattet af en "Zero Bright Pixels" garanti. Alletiders! Jeg oprettede en RMA-sag og sendte skærmen afsted. Da jeg fik den selvsamme skærm tilbage, fulgte en seddel med, hvor der stod:

"2 grønne slukkede sub-pixels, ikke dækket af "Zero Bright pixel" - testet ok.

Mit spørgsmål er, hvordan defineres pixelfejl? Jeg har to røde, som hos Samsung er grønne. Jeg tolker Samsungs definition, som at en pixel består af flere "underpixels", men betyder det, at alle disse "underpixels" skal være i stykke før en pixel kan defineres som defekt?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvor sendte du den til RMA henne? Infocare.dk plejer at varetage ombytningen af Samsungs skærme.

På hvilken baggrund er dine pixels røde?
Af sprutnik
[quote="yakken"]Hvor sendte du den til RMA henne? Infocare.dk plejer at varetage ombytningen af Samsungs skærme.

På hvilken baggrund er dine pixels røde?[/quote]

Forhandleren kendte ikke til Samsungs garanti, så jeg ringede til Samsung og de fortalte, det nemmeste var blot at indlevere den til forhandleren med en fejlbeskrivelse, hvorefter de ville vidersende den til Samsung. Senere fik jeg af vide af forhandleren, at jeg i stedet burde have oprettet en RMA. Det gjorde de så for mig. Så hvor den blev sendt hen ved jeg ikke. Der står "Service og returafdelingen" på en seddel som fulgte med tilbage. Jeg ved ikke om det er InfoCare?
Jeg kan se de to røde pixels, undtagen når baggrunden er sort eller rød.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du bør altid benytte infocare.dk - de sender nemlig din nye skærm til dig før de tester din gamle. Du opretter en fejlbeskrivelse hos dem på www.infocare.dk og så vurderer de om du må få en ny skærm. Hvis du modtager den nye, så er alt i orden.

Er du helt sikker på at fejlene er helt røde? Hvis du har en rød pixel på hvid baggrund er det nemlig de to andre sub-pixels der er døde og ikke den røde. Hvid farve fremkommer når alle subpixels er tændte og sort når alle er slukkede, dvs. hvis du har en rød fejl på hvid baggrund mangler du den blå og grønne. Hvis den grønne er defekt (som de skriver hos forhandleren), så vil du få en lilla farve farve på hvid baggrund.

Benyt infocare.dk og se hvad resultatet er - ellers må du hive fat i Samsung igen.