Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg var forleden ved at investere i Panasonic 58PZ700 - men kom til at læse anmeldelsen her på siden. Så kom jeg i tvivl...... :(

Jeg så til min fortvivlelse at den ikke understøttede 1080p24, altså Blu-Ray uden at konverter signalet, hvilket betyder at der kommer lidt jidder ved hurtig panorering eller bevægelser...... :((

Jeg skal bruge skærmen til ren underholdning:
Blu-Ray / HD-DVD, PS3 og Xbox 360, Digital tv og PC. Vil gerne have Full HD og er i tvivl om LCD kontra Plasma - har set for få high end skærme.

Jeg har været i tvivl med Panasonic's og Pioneer KURO 60". Da det er rimelige kostbare skærme - og jeg ikke har haft én eneste chance at se nogen af skærmene i action, har jeg sat min lid til anmeldelser. 8)

Jeg er åben for diverse forslag - kvalitet frem for pris. Vil gerne have en der er lidt "fremtids sikret" O_O

Håber på kvalificeret hjælp - på forhånd mange tak!!!!! :)

PS: Jeg skal bruge 2 stk. - så hvis nogen kender det bedste sted at købe - så sig endelig til.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Efter sigende så kommer Panasonics model i en ny version med 1080p24 næste år, men det hjælper dig jo ikke lige nu.

Bedste bud er Pioneers Kuro serie på nuværende tidspunkt, ellers må du ned i størrelse og se på et LCD TV fra eksempelvis Sony eller Sharp.
Af spawnman
Tak for hurtigt svar.

Ang 1080p24 i Panasonic - til næste år.... Ved du om det er første kvartal eller senere??

Jeg har ikke mere travlt end jeg gerne vil have en ordentlig model.

Jeg kan se at du er yderst erfarende - og du skriver jo rigtig godt. Vil du sige at det er værd at vente på??

Jeg har lidt svær ved at se hvilke modeller der har 1080p24 og hvilke ikke har. Det er ikke ligefrem det de skilter mest med

Måske er det mig der stirre mig blind på at nu SKAL det bare være i tv'et - vil du mene at det er en lækker feature? Er der egentlig noget der bliver ringere af det - så som alm. digital tv og pc/konsol spil????

Takker mange gange på forhånd - som du kan læse, så er jeg lidt på herrens mark - idet det ikke lige er de modeller der står i butikkerne

Rigtig god side!!!!!
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ægte 1080p24 er svært at gennemskue ud fra specifikationerne og netop med PZ70/PZ700 har der også været en del spekulationer. Man kan argumentere for at hvis brugerne af PZ70 ikke engang selv kan se det, så er det måske ikke SÅ vigtigt alligevel.

Men få set det i virkeligheden i en butik der har begge modeller stående. Der må være nogen af vore brugere der har kendskab til en sådan butik - jeg selv sidder desværre i USA for tiden og har meget lidt styr på hvad der står hvor.
Brugeravatar
Af azrael
Jeg synes der er rimeligt meget begrebsforvirring omkring "24p". Mange anser det for at være et eller andet vidundermiddel til at få et fabelagtigt billede. Sådan hænger det ikke sammen. For det første skal man bemærke, at der primært kun loves, at tv'et kan *modtage* et 24p signal. Der nævnes ikke nødvendigvis noget om, hvad der derefter sker med signalet i tv'et.

Dernæst, judder findes også i biografen (hvor billedet jo vises med 24p), så 24p er som sådan ikke en garant for, at der ikke er judder. Faktisk kan judder kun fjernes med omfangsrig billedbehandling, som så til gengæld kan medføre, at billedet virker mærkelig eller unaturlig (tyske c't kalder effekten for "soap" effekten, da billedet ligner noget fra de billige sæbeoperaer). Philips tv er notorisk kendte for den effekt.

Det som 24p byder på er, at filmen på mediet ligger i samme hastighed og format, som den originale biograffilm, og at behandlingen af billedet skydes over til tv'et. Dvs. dit udstyr får meget mere at sige mht. hvordan billedet i sidste ende ser ud.

Pioneer går meget op i 24p og har også brugt meget tid på at sørge for, at deres tv ikke kun modtager 24p signaler uden at gå ned, men at de rent faktisk gør noget fornuftigt med signalerne. Det er for øvrigt egentlig nemmere at implementere 24p i plasma-skærme, da de ligesom billedrør (og for den sags skyld biografprojektorer) er af "impuls" typen. LCD-tv er modsat af "hold" typen, hvilket skal forstås sådan, at skærmen kun opdaterer hvis billedet virkeligt ændrer sig (det giver f.eks. intet at sende samme billede 3x til LCD-panelet for at opnå en72Hz frevkens for billedet ændrer sig ikke).

Hvor vil jeg så hen med alt dette? Tjo, det er selvfølgelig altid godt, hvis tv'et understøtter 24p. Men bagefter skal man så gerne (helst ved selvsyn) se at billedet er fornuftigt. Og der findes faktisk eksempler på, at apparater uden 24p og med god billedbehandling viser et bedre og roligere billede end et apparat med 24p og elendig billedbehandling.
Af spawnman
Hvis man ikke var i tvivl så bliver man det .... :) :)

Tjekkede op på rådet med at tjekke lidt mindre varianter.... Fandt Sony 52 LCD-TV KDL-52X3500AEP som et alternativ.

Er der ikke problemer med at det er 8ms ?? Tænker her på at vi jo helst vil have vores pc skærm på 2ms - for optimal spil - eller er jeg helt forkert på den???

Hvordan vil i sige at billede og farver er på denne model? Kontrast i forhold til Kuro og billede kontra Pana'en.

Jeg kan se den er 100MhZ og understøtter 24/50/60p - så er den del jo løst.

Er der en der har set de forskellige skærme - og evt. kan hjælpe mig med at skærre igennem.

Ellers er jeg bange for jeg venter til Pana'en kommer i update - eller jeg finder Kuro i 60" - og ser den visuelt. Bor i vestjylland - og de hænger ikke på træer herovre :D

Mange tak for fantastisk vejledning.
Brugeravatar
Af azrael
Det skulle ikke være et problem med en opdateringshastighed på 8ms. Om noget ville jeg snarere anse det for et tegn på et kvalitespanel af typen PVA eller IPS, der er har betydeligt bedre farver og betydeligt højere vinkelstabilitet end TN paneler. Sidstnævnte er dem, der typisk kommer ned i 2ms opdateringshastighed, men til gengæld falder igennem på billedkvalitetssiden.
Brugeravatar
Af azrael
Jamen, du køber bare dit tv i Sydafrika... :p
Af toto
he he det er nu lidt langt væk.
Panasonic TH-65PZ700E
Af madass32
prøv at se på LG´s 60pf95 i modsætning til pioneer og panasonic har den 100hz og motion teknologi der skulle billedet være judderfri, men hvor sådan en er udstillet... den bliver svær at finde. måske hvis deres karavane stadig køre rundt, der står noget om det på deres hjemmeside.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
100 Hz gør den ikke judderfri. Panasonics skærme i PX/PV 70 og PZ serien kører også ved 100 Hz. Pioneer kan også køre i x24 Hz når den modtager 1080p24 signaler, hvilket burde være endnu mere fordelagtigt end 100 Hz.
Af madass32
hvor har du fra af pana'erne køre 100hz de specs kan jeg ikke finde nogle steder, slet ikke på panasonics hjemmeside :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
De brugere der har PX/PV70 beskriver selv at der er et punkt i menuen hvor du kan indstille TVet til at benytte enten 50 Hz eller 100 Hz. Dette er også en af forskellene fra PX7 og PX70. PX7 har ikke denne feature.