Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hejsa
Jeg har lagt mærke til, under slow-motion optagelser på mobilen, at mit LG CX flimrer, både med motionhandling (BFI) og uden.
Jeg antager dette er normalt, men synes ikke jeg har lagt mærke til det på mine andre skærme, at det ser sådan her ud.

Jeg synes jeg læste på Rtings, at skærmen så godt som ingen flicker burde have, men dette er måske ikke tale om den samme type "flimren"?

Er der nogen der kan berige mig på området? :-)
Er dette bare kameraet på mobilen, PWM (troede jeg ikke OLED's havde) eller noget helt tredje (forhåbentlig ikke defekt).

Synes at jeg kan spotte det også bare ved normalt kiggeri, men er nok bare placebo.
Alle tv skærme og signaler kører med et antal Hz. Det betyder at billedet bliver opdateret x antal gange i sekundet. Det er det så lidt forskelligt hvordan skærmen opdateres. Havde du et gammelt billederørs tv, ville du se billedet rulle ned over skærmen.
Det samme opstår afhængig af om man ser 720p eller 720i - så flimrer skærmen også på forskellig vis. 720p er det som kan sammenlignes med "gammeldags" tv.
Den flimren kan forstærkes af, hvis du har nogle lyskilder i huset, som kører en smule faseforskudt, da dine lamper i huset også hele tiden står og pulserer lidt. Og så kan det komme til at se frygteligt ud.
Ydermere kan det gå galt, hvis du har noget der kører 24 eller 48Hz kontra det danske 50Hz, i tilfælde af at der sættes 1 eller 2 sorte frames ind i billedet, for at få det til at passe med 25/50Hz igen.

Så hvis du kører fra en ekstern kilde, skal du sørge for at sætte den så højt som muligt op i opløsning - og som minimum til 720p eller 1080p - aldrig i. Og så skal du sørge for at sætte den til 50Hz, såfremt der er en 60Hz mulighed i menuen på den. Det er der blandt andet på Apple tv og Playstation m.v.
HrJensen1 skrev: 18 mar 2021, 14:19 Alle tv skærme og signaler kører med et antal Hz. Det betyder at billedet bliver opdateret x antal gange i sekundet. Det er det så lidt forskelligt hvordan skærmen opdateres. Havde du et gammelt billederørs tv, ville du se billedet rulle ned over skærmen.
Det samme opstår afhængig af om man ser 720p eller 720i - så flimrer skærmen også på forskellig vis. 720p er det som kan sammenlignes med "gammeldags" tv.
Den flimren kan forstærkes af, hvis du har nogle lyskilder i huset, som kører en smule faseforskudt, da dine lamper i huset også hele tiden står og pulserer lidt. Og så kan det komme til at se frygteligt ud.
Ydermere kan det gå galt, hvis du har noget der kører 24 eller 48Hz kontra det danske 50Hz, i tilfælde af at der sættes 1 eller 2 sorte frames ind i billedet, for at få det til at passe med 25/50Hz igen.

Så hvis du kører fra en ekstern kilde, skal du sørge for at sætte den så højt som muligt op i opløsning - og som minimum til 720p eller 1080p - aldrig i. Og så skal du sørge for at sætte den til 50Hz, såfremt der er en 60Hz mulighed i menuen på den. Det er der blandt andet på Apple tv og Playstation m.v.
Ah ok, og det er så denne frekvens, som går ind og laver en "billedlig resonans" med kameraets optagefrekvens, og det er derfor, det ses tydeligt/tydeligere ved optagelser?

Var lidt nervøs for at det havde noget at sige, når nu jeg ikke kunne se det på min laptop-skærm (ved optagelser)