Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Falcon
Som helt ny bruger herinde undrer det mig lidt at købsanbefalinger af PC skærme ikke er blevet løbende opdateret. Der må da være kommet en del nye skærme på markedet siden Januar 2007 som måske er bedre end de "gamle" modeller.
Jeg leder selv efter en 19 - 22" WS vpa, s-vpa eller isp til billedbehandling til max kr 2200 - 2800, men synes det er utroligt svært at finde en som ikke er TN. Så er der nogen I kan anbefale i den prisklasse så må I meget gerne give et bud.

mvh Jørn
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Vores liste afspejler de skærme vi pt. anbefaler og den opdateres skam også løbende.

At finde et VA eller IPS baseret panel i det prisleje er tæt på umuligt. Du må smide 1000 kr. ekstra i kassen for at få dette ønske opfyldt. 19" skærmene bliver der ikke gjort så meget ved længere og alle 22" er pt. med TN paneler, på nær et par enkelte prof. modeller, som ligger langt udenfor dit budget.
Af Falcon
Tak for svaret. Jeg har ikke umiddelbart lyst til at smide mere end MAX kr 3000 i en ny skærm i øjeblikket, så kan du anbefale en TN skærm som "kan" bruges til billedredigering eller gør jeg klogere i at vente et ½ års tid og så håbe på at der kommer flere va/isp skærme på markedet i et lavere prisleje?
Af Gr3y
Jeg har lige købt en Samsung 245B, den har Samsungs seneste generation TN panel.

Farverne er gode, betragtningsvinklerne er ikke.

Se den evt. før du køber den og dan dit eget indtryk.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nej, jeg kan ikke anbefale dig nogen TN baseret skærm til billedredigering, desværre. Netop billedredigering er den anvendelse som TN ikke egner sig til.

Forvent ikke at IPS eller VA skærmene kommer ned i dit prisleje. De tages oftest af markedet før de når derned, fordi deres produktionspris er højere end TN skærmene. Naturligt nok kan de derfor ikke komme til at koste det samme som en TN skærm uden at der tabes penge på dem.

Forsøg i stedet at spare lidt mere sammen. Hvis du alligevel venter et halvt år, kan du nok få sparet op til eksempelvis Samsung 971P.