Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

hej.
mit spørgsmål går på, hvilke tekniske spec skal jeg være opmærksom på.
vil købe et 8k tv til mit opsæt.
men ps5 har kun 1 hdmi udgang, som jeg er nød til at køre op i skærmen for at få 8k, da forstærkeren kun har 4k pass through, men jeg vil også gerne forstætte med Dolby Atoms og DTS:X til forstærkeren.?
skal jeg ud i en fordeler boks..
eller tænker ARC eller eARC fra Tv'et, min forstærker har kun ARC, men jeg for Amos/DTS:X nu via ps4 nu.direkte fra ps til forstæker og det virker (undre mig over at man skriver at ARC ikke kan transpoter Atmos/DTS-X)
Hej Rune.

Hvis din PS4 er sat direkte i forstærker i dag, så bruges der ikke ARC. Så anvendes downstream linket i HDMI, som har masser af båndbredde. ARC/eARC er kun lydsignalet oppe fra TV’et.

Uden eARC kan du ikke få Atmos igennem TV ved spilbrug idet konsoller sender det udpakket. Til filmbrug kan Atmos godt komme igennem normal ARC, afhængigt af TV’et. Jeg vil anbefale at du læser vores guide til Dolby Atmos her på siden.

Vær opmærksom på, at PS5 kun klarer Atmos/DTS:X på Blu-ray delen. Ikke i spil eller apps. PS5 understøtter heller ikke 8K pt. Vi omtaler forholdene nærmere i vores test af PS5.

Jeg synes ikke 8K TV er modne endnu. Du vil få bedre billedkvalitet og spiloplevelse ved at vælge et godt 4K TV, såsom 4K OLED.