Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du kan ikke genbruge indstillinger for hvidbalance fra vores test. Hvis du vil kalibrere, så kræves der måleudstyr - afskrift fra andre er ikke en kalibrering - så du kan med fordel tage kontakt til TV-kalibrering.dk. Han har været på besøg på B&O Teknisk forum for at kalibrere et Harmony: https://www.youtube.com/channel/UCOlU6g ... GTG76s7shw
Af hugosarang
Torben Rasmussen skrev: 15 jan 2021, 11:26 Du kan ikke genbruge indstillinger for hvidbalance fra vores test. Hvis du vil kalibrere, så kræves der måleudstyr - afskrift fra andre er ikke en kalibrering - så du kan med fordel tage kontakt til TV-kalibrering.dk. Han har været på besøg på B&O Teknisk forum for at kalibrere et Harmony: https://www.youtube.com/channel/UCOlU6g ... GTG76s7shw
Aha men kan man se forskel efter den er kalibreret? :)
Af HrJensen1
Det kommer helt an på hvad du ser på fjernsynet. Skal den bruges til almindelig tv, og en lørdagsfilm på TV2, så vil du ikke rigtig få noget ud af en kalibrering.

Bruger du mange timer på at se 4k materiale, så får du lidt ud af det.

Men kommer 9 ud af 10 personer gående ind i en stue med 1 fjernsyn, og bliver spurgt til om fjernsynet er kalibreret eller ej, vil de ikke kunne se forskel.
Af hugosarang
HrJensen1 skrev: 15 jan 2021, 18:10
Det kommer helt an på hvad du ser på fjernsynet. Skal den bruges til almindelig tv, og en lørdagsfilm på TV2, så vil du ikke rigtig få noget ud af en kalibrering.

Men kommer 9 ud af 10 personer gående ind i en stue med 1 fjernsyn, og bliver spurgt til om fjernsynet er kalibreret eller ej, vil de ikke kunne se forskel.
Tak for svaret. Jeg ser mest DR eller Tv2. Film bliver det også til via dolby vision men jeg har nu sat parametre efter kalibrering fra Rtings.

Du har nok ret man skal være kender for st kunne se forskel :)
Brugeravatar
Af Blackspot4200
HrJensen1 skrev: 15 jan 2021, 18:10

Det er altså langtfra korrekt, effekten af en kalibrering er ikke bundet op på opløsningen af indholdet.

Uanset om du ser DR1, TV2 eller en 4K serie på Neflix så afhænger effekten af kalibreringen jo udelukkende af hvordan skærmen var indstillet inden kalibreringen blev foretaget og derfor er det jo klart at man ikke kan vurdere hvorvidt et tv i et rum er kalibreret når man ikke har noget at sammenligne med.

Mange vil nok kunne vurdere forholdsvist hurtigt om billedet gengives nogenlunde korrekt, f.eks hvis man sammenligner en typisk "Dynamisk" billede profil op imod en "Film/Cinema" profil.

Henrik fra BOFT videoen ovenover, han giver sin mening til kende her om hvad han syntes om resultatet efter kaliberering:

Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
hugosarang skrev:
Spørger du seriøst en anmelder, om man kan se forskel før og efter...? Billede Hvis jeg svarede nej, så var der jo ingen grund til, at lægge vægt på dén del i anmeldelserne.
Af hugosarang
Torben Rasmussen skrev: 15 jan 2021, 23:37
hugosarang skrev:
Spørger du seriøst en anmelder, om man kan se forskel før og efter...? Billede Hvis jeg svarede nej, så var der jo ingen grund til, at lægge vægt på dén del i anmeldelserne.
Så du mener at man kan mærke forskel som anmelder? :)
Af jkn789
man behøver ikke at være anmelder for at kunne se forskel, jeg har fået mit tv kalibreret og jeg kan godt se forskel når jeg skifter mellem profil før og efter.
der er sikkert forskel fra tv til tv, men en kalibrering giver lige det sidste og jeg har ikke fortrudt.
men hvis havde købt et tv til 3000 ville jeg ikke ofre en kalibrering, men et oled tv fortjener en kalibrering så man kan nyde det maximalt.
hvis man ikke går op i god billedkvalitet, er der jo ikke nogen grund til at betale for et dyrt tv.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
hugosarang skrev: 16 jan 2021, 21:32
Torben Rasmussen skrev: 15 jan 2021, 23:37
hugosarang skrev:
Så du mener at man kan mærke forskel som anmelder? :)
Jeg mener, at hvis jeg svarede “nej, det betyder ikke en fis”, så brugte jeg næppe timevis på at kalibrere TV’ene i hver anmeldelse!
Af Supergris
Selvfølgelig kan du/man se forskel, mange vil dog opfatte et korrekt kalibreret billede som "livløst", mat, især hvis man er vant til et billede, der blot har stået på "Standard-profilen", men efter man har vænnet sig til det korrekte billede, vil man sikkert opdage, at man lægger mærke til flere detaljer, især i scener der er optaget i mørke, kan der være meget at hente.
Nyhedsoplæseren har pludselig fået den rigtige farve i kinderne og ligner ikke altid én, der lige er kommet hjem efter 14-dages ferie på Gran Canaria.

Nye TV med ISF-profil eller lign., rammer dog som regel ikke helt ved siden af, og man kan komme ret langt ved at følge indstillinger fra tests, hvor de har foretaget en egentlig kalibrering, hvis man samtidig har en interesse for området (med tilføjelsen af HDR, er det ikke blevet lettere), men man kan aldrig komme helt i mål uden at bruge måleudstyr, gerne assisteret af en del viden og knowhow, da blot man ændrer en parameter, vil det have indflydelse på mange andre.
Alle TV er forskellige, derfor nytter det ikke at kopiere indstillinger for hvidbalance mm., som er meget vigtige for TVets evne til at vise b.la. gråtoner.

Om det er pengene værd, må komme an på hvilke krav man stiller, og som jkn789 er inde på, så giver det ikke meget mening at ofre en kalibrering på et TV til 3000 kr.; desuden er der stor forskel på, hvor meget der er at hente på de enkelte modeller, hvilket kan være svært at vide på forhånd, men som en professionel sikkert gerne svarer på.

Der findes mange, der foretrækker et billede lige ud af æsken, med masser af "soap opera effekt", men jeg vil mene, det blot er et spørgsmål om tilvænning, hvor man bagefter ikke kan lade være med at undre sig, når man er på besøg hos venner og bekendte, hvorfor de f.eks. ikke spekulerer over, hvorfor græsset altid er så grønt, når man ser landskamp fra Parken...
Af Kernel
Hej alle

Jeg skal til at købe et ny fjernsyn. Jeg har været forbi ELgiganten og Power for at blive inspireret. Begge forretninger anbefaler NanoCell fra LG - måske fordi mit og families behov er at se følgende: flow-tv, Tv2 News, Disney+, Netflix og HBO. Det kan også være fordi, at deres provosion på salg af NanoCell er større end på andre TV, så som OLED.
Anyway.. begge forretninger lægger meget vægt på kalibrering af det nye tv.
Skal man vælge kalibrering eller skal man gå efter standard indstillinger ved det behov, som vi har i huset?
Er det klogt, at begge forretninger udfører kalibrering i butik? Skal kalibrering ikke udføre i ens stue og ved de forskellige lysforhold der er?
Kan godt forstå at det er måske lidt overkill at bruge kr. 1500,- på kalibrering af et fjernsyn til kr. 3000,-, men nu overvejer jeg en OLED, da NanoCell skulle være dårligere skærme.
Er i tvivl, og mangler en skærm, da mit 14 år gammel Pioneer afgik ved døden i går :-(

På forhånd tak
Af SPV1977
Ja, det er formodentligt netop, fordi at de tjener mere på et Nano + måske selv får en bonus, at de anbefaler dig det. Uanset dine behov, som i øvrigt er helt "almindelige", så er der intet, der kan begrunde, at man skulle vælge et højst middelmådigt LED/LCD tv, som LG´s Nano er, frem for et OLED, der i alle tilfælde er fra øverste hylde. Det vil naturligvis give noget, de sidste 5%, at få et tv professionelt kalibreret (og det er altså nok ikke det, du bliver tilbudt), men ift. forskellen imellem at købet et dårligere tv sat op imod et OLED, gør valget indlysende. Der er aktuelt et Panasonic HZ980 på bud både i 55" og 65". Når det skal tage over efter et klasse-tv som et Pioneer (jeg formoder, at det, du har haft er et af de gamle Kuro-modeller), så skal du have et godt OLED, og hér kunne det nævnte være et godt bud.