Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af lapsus
hej

jeg skal købe mig et fladtv :D.. det er jo dejligt..

det skal være til TV/DVD/XBOX/WII og vel noget HDDVD eller blueray på et tidspunkt.
jeg har 20.000 og gøre godt med, men ville helst lande omkirng de 16-18.000.
det skal stå i min forhodsvise lyse stue.
jeg har digital kabeltv og regner med at skulle gøre brug af de nye HD kanaler.
jeg tænker 40 - 42" (gerne 1080p)

nu til spørgsmålne

skal det være lcd eller plasma (g10)?
hvilket panel skal man gå efter?
hvilken model giver mig mest for pengene?
Af tosa
For ikke at forvirre begreberne så er g10 en reference til panasonics nuværende paneler, mens pioneers plasmaskærme er 8.g ;)

Du skriver lys stue. Er det ikke sådan at du kan trække gardiner for eller lignende, når der ses TV??
For i dit tilfælde, og til det du vil bruge TV'et til, er Pioneer PDP-xx8 eller Panasonic xx70(0) (deres 10.g panel) som regel ret gode. Men det er plasma, og derfor er frontpladen af glas, og glas giver som bekendt genskær - LCD giver også genskær, men ikke i samme grad som plasma.

Der findes selvfølgelig også plasmaskærme med antiglare coating (jeg mener faktisk alle Pioneers har det, og Panasonics 700 modeller har også), men jeg ved ikke hvor effektivt det er.
Af lapsus
tak for svar

det med panelerne vidste jeg ikke.. der kan man bare se :D.... men hvad er forskellen på g10 g8 ?

lys stue er nå det er daglys så har jeg store panorama vinduer ud fra 6 sal så der bliver meget lyst. man kan sige det er kun et "problem" i sommer halfåret og jo jeg har gardiner..
Af tosa
lapsus skrev:tak for svar

det med panelerne vidste jeg ikke.. der kan man bare se :D.... men hvad er forskellen på g10 g8 ?
Forskellen er at Panasonic er nået til deres 10. generation af plasmapaneler, mens Pioneer er nået til deres 8. generation. Men du kan slet ikke sammenligne dem på den måde.
Pioneers er de bedste.
lapsus skrev: lys stue er nå det er daglys så har jeg store panorama vinduer ud fra 6 sal så der bliver meget lyst. man kan sige det er kun et "problem" i sommer halfåret og jo jeg har gardiner..
Hvis du kan trække for, vil der jo ikke være problemer med lyset, og så vil jeg anbefale dig at købe enten Panasonic eller Pioneer (hvis budgettet er til det) - eventuelt Samsungs nye plasmaskærme, men dem kender jeg ikke så meget til, og derfor ved jeg ikke hvordan de er i forhold til de to førstnævnte.

Panasonic PV70 og PX70 er der hvor du får bedst (mest naturtro) billede for pengene (hvis du vil have fullHD kan du vælge PZ70). Eventuelt kan du se på 700 modellerne, hvis du vil have antiglare, bedre lyd mm.
Pioneer PDP-xx8 er der hvor du får bedst (igen mener jeg mest naturtro) billede på et TV i dag.

Men du bør jo da lige tage ud og se på de forskellige skærme, så du selv kan lave en vurdering af hvilken der passer bedst til dit behov/budget.
Af lapsus
Ok jamen så er jeg så meget klogere

det ligner som du anbefaler et valg mellem PZ70EA eller PZ700E
de ligger også i det pris lege jeg er ude i

hvilket en af disse er det bedste
så vidt jeg kan se er den helt store forskel at pz70ea har 10000:1 og PZ700 har 5000:1. men jeg må indrømme jeg ved ikke ret meget om flad tv...
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
PZ700 har bedre højttalere og flere tilslutningsmuligheder.
Af svak
lapsus skrev:det ligner som du anbefaler et valg mellem PZ70EA eller PZ700E
så vidt jeg kan se er den helt store forskel at pz70ea har 10000:1 og PZ700 har 5000:1. men jeg må indrømme jeg ved ikke ret meget om flad tv...
jeg er i nøjagtig samme situation - så al info om kontrast vil blive værdsat