Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af ziphnor
Vi træner på crosstrainer i vores garage og vil gerne have et TV op på væggen som erstatning for at bruge en tablet. Det skal ikke være særlig stort (max 32"), da der ikke er særlig meget plads til det

Det skal gerne have et brugbart SmartOS med især netflix og prime (gerne også disney+, hbo og plex).

Er der nogle gode muligheder, eller er det smartere at købe en PC monitor og et Apple TV (som vi allerede har i både soveværelse og stue)?
Af ziphnor
Sidder og kigger lidt, og udvalget i den størrelse er bestemt ikke imponerende, men det lader til at følgende kunne være relevante:
LG 32LK6200PLA / 32LM6300PLA
Philips 32PFS6905
Samsung UE32T5305
Sony WD75

Nogen gode foreslag? Det kan også være 24" men jeg tænker at kvaliteten er endnu ringere i den størrelse?
Af SPV1977
Jeg tvivler på, at ret mange hér gør sig erfaringer med tv i den størrelse - og hvis der er nogen, så er det næppe særligt gode erfaringer. Størrelsen er overset og er på ingen måde i fokus for producenternes udvikling. Dermed også sagt, at du sikkert vil få præcis den samme kvalitet (eller mangel på samme), hvis du køber et brug tv i samme størrelse. Jeg tvivler helt ærligt på, at der er nogen væsentlig kvalitetsforskel på et tv i 32 tommer fra i dag og for 5-6 år siden.
Af ziphnor
SPV1977 skrev: 10 jan 2021, 09:34 Jeg tvivler på, at ret mange hér gør sig erfaringer med tv i den størrelse - og hvis der er nogen, så er det næppe særligt gode erfaringer. Størrelsen er overset og er på ingen måde i fokus for producenternes udvikling.
Jeg er godt klar over at det står skidt til i det segment, det var netop derfor jeg spurgte til om en PC skærm med indbyggede højtalere måske ville være bedre, men så skal der også en ekstern streaming box til, også begynder det at blive mere dyrt og besværligt.

Ærgeligt at der ikke findes 32" OLED så jeg kunne matche mit Panasonic HZ2000 i stuen :)
Dermed også sagt, at du sikkert vil få præcis den samme kvalitet (eller mangel på samme), hvis du køber et brug tv i samme størrelse. Jeg tvivler helt ærligt på, at der er nogen væsentlig kvalitetsforskel på et tv i 32 tommer fra i dag og for 5-6 år siden.
Den primære årsag til at jeg er ude efter et nyere TV er for at sikre at det kan følge med på streaming delen. Et 5 år gammelt TV har nok ikke både Netflix og Amazon Prime apps for eksempel.
Af SPV1977
PC-monitorer kender jeg ikke noget til, men at de skulle være bedre som tv-skærm tvivler jeg på. Hvis du køber et ældre tv til få hundrede kr., kan du supplere med en billig streaming løsning. F.eks. Amazon Fire Stick eller Xiaomi tv stick. De koster hver især ca. 300 kr., når det er den almindelige HD-udgave, du skal have, og det vil stadig være yderst konkurrencedygtigt ift. at købe et nyt tv, hvor streaming-løsningen næppe heller er god i den størrelse.
Af ziphnor
SPV1977 skrev: 10 jan 2021, 10:12 PC-monitorer kender jeg ikke noget til, men at de skulle være bedre som tv-skærm tvivler jeg på.
En god PC skærm er jeg ret sikker på er bedre end et dårligt TV, men prisen er så også derefter og de har typisk ingen eller *meget* ringe højtalere.
Hvis du køber et ældre tv til få hundrede kr., kan du supplere med en billig streaming løsning. F.eks. Amazon Fire Stick eller Xiaomi tv stick. De koster hver især ca. 300 kr., når det er den almindelige HD-udgave, du skal have, og det vil stadig være yderst konkurrencedygtigt ift. at købe et nyt tv, hvor streaming-løsningen næppe heller er god i den størrelse.
En "tv stick" løsning ville nok ikke være så dum, sålænge TV'et understøtter at starte op på det rigtige input og man kan slippe med en fjernbetjening...

Spørgsmålet er så nok hvilke ældre TV der egner sig? Jeg vil ikke glo på en gammel Prosonic/Grundig skærm :)
Af SPV1977
Jeg vil tro, at de fleste nyere tv vil kunne tændes med fjernbetjeningen fra en streaming stick. Hvis du vil finde et brugt tv, så gå efter et i de anerkendte mærker - Sony, Samsung, Panasonic mv. Det er nok altid en god idé.
Af ziphnor
Jo, men selv i 32" er alle TV jo ikke skabt ens, og jeg kan godt lide at have et godt billede :) Den tablet vi ellers bruger er jeg ikke specielt imponeret over i forhold til billede. Det er virkelig irriterende at der findes så få anmeldelser af den størrelse TV :(

Jeg fandt et Samsung Ue32h6475 (2014) på dba.dk (dog ikke til "et par hundrede"). Det lader stadig til at være understøttet af de fleste apps (dog ikke Disney+) og er trods alt en serie 6 ( i 2020 er de eneste Samsung 32" serie 5)
Af SPV1977
De manglende anmeldelser hænger nok sammen med, at der dels ikke sker nogen særlig udvikling i den størrelse; dels at kvaliteten generelt er dårligt. Du kan prøve at læse lidt om størrelsen på avforums:

https://www.avforums.com/threads/new-my ... n.2325951/

Hvorvidt det er et godt tilbud eller ej, du har fundet, aner jeg ikke. Jeg tror ikke, at serierne er direkte sammenlignelige, men det kan meget vel være bedre end nogen, du kan købe i dag. Hvorvidt du så vil betale prisen, er det jo kun dig, der kan afklare.
Af ziphnor
SPV1977 skrev: 11 jan 2021, 17:30 Det her er på tilbud i morgen i Power til 1599,- - måske kan det være en mulighed. Jeg tænker hverken, at det er værre eller bedre end så meget andet.
Det er vildt at det er så ringe i denne her størrelse, den størrelse er jo "high-end" for computer skærme, så jeg ville have troet at der ville være noget synergi i markedet der.

Mine forældre havde et UE32C6715 (2010) tilovers fra da de flyttede. Jeg prøvede at sætte en laptop til og se lidt netflix. Kønt var det fandme ikke, men på den anden side er det gratis. Jeg betaler gerne for et ordentlig billede, me så skal jeg også vide at det bliver bedre. Overvejer lidt at bruge det her gamle TV indtil der kommer 20-30" OLED næste år. Men skal lige have læst op på det Sharp TV du linkede til, det er da en hæderlig rabat i det mindste.
Af SPV1977
Jeg kender ikke noget til Sharp-modellen, men generelt er mærket ikke specielt velanskrevet. Omvendt er det billigt - og der følger en eller anden form for garanti med i modsætning til det brugte. Og så har det Android. De nye OLED er helt vildt spændende - men de bliver altså også i en helt anden prisklasse. Held og lykke med det.
Af ziphnor
SPV1977 skrev: 11 jan 2021, 20:20 Jeg kender ikke noget til Sharp-modellen, men generelt er mærket ikke specielt velanskrevet.
Så lige at det faktisk kun er "HD Ready", så ikke engang Full HD (som det gamle Samsung fra 2010 er). Tror det må blive en 300kr's TV stick i det gamle Samsung også må vi se hvordan det går.

Mht til 30" OLED så tænker at når 55" kan komme under 10k, så må et 30" OLED vel også kunne komme ned i feks 5k.

Fandt forresten følgende: https://www.computersalg.dk/i/5911319/s ... 2-diagonal

4k QLED i 32". Ikke at det i sig selv er en garant for kvalitet, men helt skidt er det nok ikke. >6k er dog nok i overkanten til garagen :)
Af LarsCJ
ziphnor skrev: 11 jan 2021, 23:39 Mht til 30" OLED så tænker at når 55" kan komme under 10k, så må et 30" OLED vel også kunne komme ned i feks 5k.
Næppe. Dels er der jo ikke tale om en Tv-skærm, dels koster 48" OLED stadig 1.000 kr. mere end 55"