Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Trashmouth
Hej fladskærmseksperter!

TLDR;
Vi leder efter et godt, moderne 48-50" tv til under 8000. Er OLED og HDMI 2.1 super vigtigt eller skal man nøjes med et LED Sony til 6000?

Vi står til at skulle udskifte vores gamle svend af et Sony 42" fra 2009. Det har fået en billedfejl men fejler ellers ikke noget.

Vi har målt på det, og den gængse størrelse på 55" er simpelthen for stort til vores stue. Vi kommer primært til at se film på det et par gange om måneden, og ellers bliver det brugt af ungerne til at spille Nintendo Switch, og så bliver sådan en kæmpe sort flade simpelthen for stor i vores lille stue - vores løsning er at vi har en TV-arm der kan strækkes 80 cm ud i rummet, så tv'et kan komme meget tættere på når man ser film.

Jeg har gået og kigget længe på LG's CX i 48". Jeg vil gerne føle at jeg opgraderer til en ny generation, men 48" modellen har ligget på 9999 fast de sidste 3 mdr. iflg. pricerunner.

Jeg kigger også på Sony's KD49XH8505 hos hifiklubben til 5999,- (1500,- rabat i øjeblikket). Jeg vil desuden rigtig gerne støtte hifi-klubben og de giver også 3 års garanti.

Mit problem med Sony'en er at den ikke har HDMI 2.1, og at det ikke er OLED. Jeg ved ikke hvor meget jeg kommer til at savne OLED, da jeg aldrig har oplevet det, og tænker at springet til 4K vel også giver lidt.

På sigt kommer der også en PS5 ind i stuen, og der skal tv'et selvfølgelig kunne følge med. Men jeg har læst flere kilder der siger at selvom PS5 i teorien kan levere 4K ved 120 hz, kommer det nok ikke til at ske i realiteten. Så spm her er om HDMI 2.0b er nok til PS5 gaming.

Så de store spørgsmål er:
Skal jeg vente og se om LG CX 48" kommer på tilbud?
Eller skal jeg tage mig "til tåls" med Sony's KD49XH8505?
Eller er der et tredje, endnu bedre alternativ i 48-50"?

Mvh mig og konen.
Senest rettet af Trashmouth 04 jan 2021, 21:06, rettet i alt 1 gang.
Af SPV1977
Sony KD-49XH9505 vil være et væsentligt bedre køb end XH85-modellen. Det skulle efter sigende være det bedste LED-tv på markedet aktuelt - om end 49 tommer kommer uden Wide Angel-filter (XH95 har et VA-panel i modsætning til XH85, der har et IPS-panel).

Men helt ærligt - bliver 55 tommer virkeligt for stort? Ift. de gamle skærme skal I tænker på, at man jo helt slipper for den store "ramme" i dag, så 55 tommer fylder ikke nødvendigvis meget mere i landskabet end jeres gamle 42 tommer. I så fald vil anbefalingen vel lyde på et LG CX 55-tommer på bud til de 9000 kr.

Og to ting til sidst - hvis du med HDMI mener HDMI 2.1, så er det alene vigtigt, hvis du overvejer en af de nye spillekonsoller. Ellers er det ligegyldigt. Og så den sidste ting - hvorfor tænker du, at det er godt at støtte Hifiklubben? Det er en butik som alle andre, der er sat i verden til at skabe profit til ejerne. Dermed adskiller den sig ikke (længere) fra alle mulige andre.
Af Trashmouth
SPV1977 skrev: 04 jan 2021, 20:40 Sony KD-49XH9505 vil være et væsentligt bedre køb end XH85-modellen. Det skulle efter sigende være det bedste LED-tv på markedet aktuelt - om end 49 tommer kommer uden Wide Angel-filter (XH95 har et VA-panel i modsætning til XH85, der har et IPS-panel).

Men helt ærligt - bliver 55 tommer virkeligt for stort? Ift. de gamle skærme skal I tænker på, at man jo helt slipper for den store "ramme" i dag, så 55 tommer fylder ikke nødvendigvis meget mere i landskabet end jeres gamle 42 tommer. I så fald vil anbefalingen vel lyde på et LG CX 55-tommer på bud til de 9000 kr.

Og to ting til sidst - hvis du med HDMI mener HDMI 2.1, så er det alene vigtigt, hvis du overvejer en af de nye spillekonsoller. Ellers er det ligegyldigt. Og så den sidste ting - hvorfor tænker du, at det er godt at støtte Hifiklubben? Det er en butik som alle andre, der er sat i verden til at skabe profit til ejerne. Dermed adskiller den sig ikke (længere) fra alle mulige andre.
Tak for svar :)

Sony KD-49XH9505 bliver desværre for dyrt - det er i rest eller koster mere end LG CX.

Størrelsen er vi faktisk begge enige om, men mest hende :D . Den væg det skal hænge på kan ikke bære at have 55" sort flade hængende. Hun går meget op i indretning, og når hun får lov at få sin vilje på det punkt, bliver det fedt.
Vi har målt op og sammenlignet billeder. De 120+ cm i bredden for et 55" er mega meget, og arealmæssigt er der næsten tale om en fordobling. Med kompromissets kunst er vi blevet enige om at op til 50" må være maksimum.

Som jeg skriver, kommer der nok en PS5 indenfor dørene indenfor en overskuelig fremtid, og jo, jeg mente self HDMI 2.1, det gik lidt stærkt og er hermed rettet.
Af SPV1977
Hvis PS5 skal udnyttes, bør du købe et tv med funktionaliteterne, der kun kan fås ved HDMI 2.1. Det snævrer feltet en hel del ind.

Hverken Sony XH85 eller Sony XH95 har HDMI 2.1 - det har Sony XH 90 (der i billedkvalitet er dårligere end XH95) og LG CX 48 derimod. Du finder en komplet oversigt over de relevante tv her, så kan du jo krydstjekke ift. dine størrelsesønsker:

https://www.flatpanels.dk/fokusartikel. ... 1572240039
Af Trashmouth
Ok. Det kan godt se ud som om vi lige skal klappe hesten og se om LG CX ikke kommer på tilbud i løbet af foråret så. Det haster heller ikke mere end det jawer...

Tak for hjælpen :D