Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af nulle27
Hejsa

Tak for en rigtig fin side, som jeg igennem de seneste par timer har lært rigtig meget af.

Jeg har nu, efter at have siddet ved min bærbare i længere tid, besluttet at købe mig en fladskærm, som skal tilsluttes den bærbare.
Jeg er fuldstændig uerfaren hvad skærme angår, men er efterhånden kommet frem til, at nedenstående modeller opfylder mit behov. De er noget dyrere end mit oprindelige budget, men jeg vil jo gerne have en ordentlig skærm.

Samsung Syncmaster 711T
Samsung Syncmaster 173P +
Eizo flexscan L568
Lacie119

Hvilken af disse ville I foreslå??

Den skal udelukkende bruges til fotoredigering og selvfølgelig lidt surfing i ny og næ. Dog er det altoverskyggende, at den er egnet til fotoarbejde.

Men men men ak ja. Ligesom jeg troede, at jeg havde fået nogenlunde styr på denne nye verden, ser jeg en del spørgsmål angående skærmkort. Hjælp!! Kan jeg nu gå ud fra, at mit skærmkort kan trække disse skærme?? Jeg kan se, at det skærmkort jeg har i min bærbare hedder ATI Mobility Radeon 9600/9700 series (siger det overhovedet noget som helst??) Kan det fungere sammen med en af de skærme, jeg har i tankerne, og er der andet jeg skal overveje ved køb af fladskærm, som skal tilsluttes en bærbar??

På forhånd tak

Venligst
Pernille
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Til professionelt fotoarbejde kan du nok godt smide 711T og 173P+ væk fra listen. Det er de ikke helt gode nok til.

Du skal dog lige tjekke om din bærbar har et DVI stik på bagsiden ellers kan det være ret ligemeget at købe en stor dyr skærm idet du sikkert vil få problemer med at få den til at stå helt skarpt.

Hvis du ikke har DVI udgang i computeren bør du måske overveje at få en portreplikator med DVI udgang ved siden af. Hvilket mærke er din computer?
Af nulle27
Tak for svaret. Min bærbare, som er en Medion Intel Pentium 1.69 GHz, har et DVI stik, så umiddelbart er der ingen problemer så??
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nej, så er alt lysegrønt :) Du kan uden problemer trække skærme der har f.eks. 1600x1200 pixels og billedet vil være supersprødt. Så længe du ikke køber en fladskærm på 30" så er der ikke den store fare for at dit grafikkort ikke kan følge med.

Jeg havde vist læst dit indlæg for hurtigt - jeg troede du havde set på Eizo's 19" model L768, men det ændrer vist ikke på noget ud over budgettet. De modeller du har kig på er ikke high-end grafiker skærme, så du må nok forberede dig på at der ER nogen derude der giver mere korrekte farver, men på et så stramt budget, bliver det nok svært at finde gode alternativer.

I 19" serien er der også Samsung 970P og Viewsonic VP930 som adskiller sig ved at være noget hurtigere, men basalt set er det samme farveoplevelse du vil få med dem.
Af nulle27
Okay super. Så er der vist intet andet for at få købt den :) Tak for svaret ;)