Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Peoke
Jeg har lige købt ovenstående skærm og det ser ud til den har problemer med vertikal banding når der billedet er mørkt gråt.

Min C7 har ikke det problem - Ingen banding overhovedet. Efter at have googlet lidt kan jeg se at jeg ikke er den eneste der har det problem på LG's 65" OLED's. Så vidt jeg kan se anerkender LG det ikke som et problem.

Hvad dælen gør jeg. Jeg antager at skærmen kan byttes. Jeg har min fortrydelsesret. Men hvor stor er risikoen så for at næste skærm har samme problem? Jeg overvejer at vælge en helt anden model, men det vil jeg være temmelig træt af eftersom jeg er virkelig glad for den.
Vedhæftede filer
IMG_0731.jpeg
IMG_0731.jpeg (2.43 MiB) Vist 3787 gange
Senest rettet af Peoke 03 dec 2020, 21:06, rettet i alt 5 gange.
Jo. Klik på tandhjulet oppe til højre.

Banding har altid været en risiko ved OLED og den stiger med størrelsen. Du kan godt forsøge at bytte, og håbe at den næste er bedre.
Jeg kan ikke fortælle dig noget klogt om hvor stor risikoen er, kun at jeg har en 65" B7 som har virkelig træls banding med 2 store mørke streger, og så har jeg lige købt en 65" CX, som kun er en smule mørkere ude i kanten, som ikke rigtig generer.

Mit B7 blev ombyttet 3 gange, hvor jeg havde modeller med både slem banding og træls tint, og så gav jeg bare lidt op til sidst, og endte med den jeg har stående nu. Generelt fremstår min CX´er langt langt bedre i homogenitet, og det er også min opfattelse at det generelt er bedre i dag, end i sær 6 og 7 serien.
Af Peoke
Jeg har tilføjet et billede til min post. Billedet snyder en smule. Det er ikke helt så voldsomt som det ser ud her, men det viser meget godt hvor problemet er. Det er specielt i venstre side hvor der er en skarp overgang fra lys til mørk, at det er mest distraherende.
Hvis det er langtidseksponering af 1%, så er det desværre ikke et enestående tilfælde. Prøv at se på nogle af vores anmeldelser af OLED. Jeg synes dog ikke, at problemet har været så galt på det sidste års modeller.
Synes umiddelbart synes jeg det ser ret slemt ud. Ihvertfald værd at brokke sig over. Mit nye 65HZ2000 ser ikke sådan ud. Det har en svagt tendens til lidt lysere grå i nærheden af den venstre kant, men ellers synes jeg det er ret jævnt. Mine forsøg på at fotografere det med min smartphone ikke gået så godt.
Af Peoke
Torben Rasmussen skrev: 28 nov 2020, 10:21 Hvis det er langtidseksponering af 1%, så er det desværre ikke et enestående tilfælde. Prøv at se på nogle af vores anmeldelser af OLED. Jeg synes dog ikke, at problemet har været så galt på det sidste års modeller.
Det er ikke en lang eksponering, men billedet er taget med en smartphone, så det afviger fra det jeg selv ser. Når jeg læser jeres anmeldelser, synes jeg ikke jeg har stødt på eksempler hvor det har været så slemt, som her. I nogle anmeldelser nævner i at der er tendens til banding, men ved normalt brug kan det ikke ses. I mit tilfælde opleves det ved normalt brug. I en helt lys stue, er problemet minimalt. Men om aftenen ses det tydeligt i mørke scener.

Jeg må et smut forbi forhandleren og se hvad de siger :)