Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej Flatpanels...
Beklager på forhånd den lange tekst, men hovedet koger snart over 8-) ;;)

Faktum er at jeg skal have nyt TV 65".... men herefter er jeg efter 8 måneders coronalæsning af guides og test faktisk tilbage til start og nu nærmer målet (BF2020) sig, så jeg skal nok snart ligge mig fast på noget.

Jeg har en Sony KDL-46NX723 fra januar 2012... en skærm vi har været godt tilfredse med og som jeg stadig idag syntes har et godt billede.
Alle snakker om rigtig sort og blooming når snakken kommer til billedekvalitet, men nu har jeg set jeg ved ikke hvor mange videoer på YouTube (særligt LGS DEMOvideoer) for at se hvordan det ser ud nu og hvad jeg skal kunne forvente i fremtiden....
og ja jeg kan se blooming og opløsning har jo noget at sige også men alt i alt føler jeg ikke det er et dårligt tv...

I det store hele går mit spørgsmål nok på om teknologinørden skal vinde eller fornuften skal sejre (valueForMoney)
Reelt set har jeg budget op til 15.000,- men vil jeg kunne se de forskelle der er på fx en q95t og en xh9005??

LED eller OLED er jeg ligeledes i vildrede omkring for er ikke i tvivl om kvaliteten af ægte sort men er ærlig talt lidt nervøs for burnin risikoen samt jeg hader designet med en "boks" i bunden og helt tyndt tv i toppen (syntes det ser ud af h til på en væg)

Vores forbrug er mest Serier (stream og Flow) andet hverdags tv på Flow og ikke mindst sport (Fodbold og F1) og så sætter vi selvfølgelig pris på en god film (hvad enten det er flow eller stream)
vil gætte på vi bruger fjernsynet 3-4 timer hver dag...

Så hvad burde jeg egentlig gå efter?
på forhånd tak....
Vil også sige Sony,
spørgsmålet er så OLED eller LED , og dit argument for en tyk og en tynd del, er let fesen? :)
Altså hvor ser du mest på skærmen, bagtil eller forfra, så hvis den del bagi går dig på så opfind noget som kan skjule det i dagligdagen.

OLED skærme er måske stadig mere følsomme men de giver dig klart bedste billede, også når det hedder Sony.
bbplayer skrev: 14 okt 2020, 17:21 Vil også sige Sony,
spørgsmålet er så OLED eller LED , og dit argument for en tyk og en tynd del, er let fesen? :)
Altså hvor ser du mest på skærmen, bagtil eller forfra, så hvis den del bagi går dig på så opfind noget som kan skjule det i dagligdagen.

OLED skærme er måske stadig mere følsomme men de giver dig klart bedste billede, også når det hedder Sony.
Hmm ja så er der jo næsten kun at finde ud af hvilken Sony...
i forhold til kassen på OLED så forstår jeg ikke hvorfor man i sin tid er kommet på den designede når man jo kan se varianter som fx LG GX som sagtens kan hænge tæt ind hele vejen ned...

vi har en stor åben stue og design har en lidt at sige i forhold til at se tv'et fra siden... når det så er sagt kan jeg jo se at jeg har kigget for lidt på Sonys Oled og en AG9 ikke ser ud som jeg ikke ønsker (LG særligt hvor det kun er det nederste som har en kasse...

Hvordan er erfaringerne med burnin på sony så?
Jeg har OLED Sony A1 i 65” , - og fodbold har høj prioritet .Det er et glimrende set-up , men jeg har via test herinde fået et klart indtryk af, at i hvertfald LG efterhånden er på niveau når vi snakker bevægelseshåndtering . Så jeg mener afgjort godt,at du kan tage LG med i ligningen . .
Hehe jeg syntes som rigtig mange andre tråde at snakken lynhurtig gik over på OLED og vi så snakker fuldt udnyttelse af budgettet...

Hvis det er sådan det er, så er det også det jeg vil kigge efter. men mit spørgsmål går så på om det nu også er det jeg vil have? vil jeg finde tilfredsstillelse i hvad de sidste %'er koster eller hvilke modeller vil så være alternativerne?
lennon skrev: 15 okt 2020, 12:28 Der er ingen billedmæssige alternativer til OLED i prisniveauet . . . Og så snart du nyder dit nye OLED, vil du omgående glemme alt om marginalt billigere nedgraderinger .
Jeg tror ikke der skal lyde et sekunds tvivl om at hvis jeg helt selv måtte bestemme og ingen økonomisk begrænsning havde, så ville jeg gå efter et LG GX...

Jeg har hele tiden sat mig et max på 15.000 og gået efter at finde det bedst mulige tv ud fra mine omstændigheder som ville komme ned i den pris til BF...
Der var ingen tvivl om at det skulle være et OLED i min verden... så begyndte jeg at undersøge sagen i butikkerne hvilket endte med at sælger i både Elgiganten, power (ja de skal tage med et gran salt) men også Hifi-klubben faktisk fraråde mig OLED grundet lysindfald i stuen...
efter lang tids kiggen på markedet blev jeg ved med at falde tilbage på samsung q95T da det også tiltaler mig teknisk. på det seneste er dog dukket en del emner op herinde ang folk som ser en del sport, hvor der konstant snakkes sony...

Det fik mig så til at kigge på flere faktorer deriblandt hvad jeg ser på lige nu...

i sidste ende kommer det hele nok ud på om jeg vil se og føle jeg får 100% mere ud af at give det ekstra som fx A8 koster mere end XH95 (antaget at de begge skulle nå inden for prismærket til BF)
lennon skrev: 15 okt 2020, 16:46 Der er nu altså et ret så markant lysoutput på OLED. . .Du kunne jo eventuelt prøve,at teste med et 55” OLED (-nemmere at håndtere end 65”) inden det endelige køb , og så bruge returretten .
Nej mine tanker har netop også været på om jeg ikke vil opleve en forbedring i lysstyrke selv med Oled i forhold til mit nuværende??
Jeg vil bestemt tro at OLED nu om dage giver mere lysstyrke end dit gamle Sony, uden at jeg kender den specifikke model. OLED er helt sikkert fremragende, men der findes bestemt fine alternative inden for LCD verdenen. Lige nu når det kommer til sport\hurtige bevægelser kan et godt LCD i hvert fald sagtens hamle op med en OLED. Så hvis du har forelsket dig lidt i en Samsung\Sony LCD model, så ville jeg da ikke være "bekymret" for at investere i sådan en...:-)
Jo men problemet deri er vel at de gode LCD så også har et markant prisskilt...
Retfærdig prisen å et samsung qe65q95t at det ikke er OLED i forhold til prisen på en Sony KD65A87...
Omvendt i forhold til en XF9005, som fås til 6995,- som mange nævner som et godt sportstv er de to ovenstående så merprisen værd?