Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af roar
Hej,

Jeg skal bruge et TV til min gamle mormor, og det eneste krav er at det er maks 43" stort, og at det har indgang til hendes hovedtelefoner. Prisen må maks være 3999,-

Vi har prøvet at kigge alle tv i Power og Elgiganten igennem, men det er ikke alle tv det er skrevet på, så det er rigtig svært at finde et.

Det eneste vi har kunnet finde er et Sharp, men jeg ved ikke hvor gode de tv er, og om det vil være et dårligt køb. Det skal kun kunne køre flow-tv, og ikke streame noget overhovedet.

Er det nogle der kender til TV det overholder ovenstående krav, eller nogen der ved om Sharp er et fint tv?

På forhånd tak!
Allerede ved budgettet kan man jo gætte sig til at det ikke er billedekvalitet der er i højsædet. Det er også meget få tv der laves i 43”, så har du fundet et med hovedtelefon indgang så go for it.
Af roar
Bluetooth er desværre ikke en mulighed, da hendes hovedtelefoner ikke understøtter det. De er trådløse, men holderen til dem, er koblet til fjernsynet med Jackstik.

I ville ikke være bange for at købe et Sharp eller det du linker til der? Billedekvaliteten er fuldstændig ligegyldig, da hun ikke kan se forskel. Hun synes en udsendelse i butikken i SD og 4:3, var rigtig god kvalitet :D
Prøv Pricerunner - der kan du vælge skærmstørrelse, hovedtelefonudgang etc. og finde et der passer pris- og kvalitetsmæssigt.
Der er p.t. 37 forskellige i 43" med jackstik i prisklassen fra 2.000-4.000 kr. at vælge imellem. I de fleste tilfælde (med mindre der er tale om tilbud eller restlager) er der nogenlunde sammenhæng mellem pris og kvalitet.
Smæk modelnummeret ind i søgefeltet på https://www.displayspecifications.com/en

Søg efter "3.5 mm audio out" på siden med specifikationerne for den valgte model.

Det kan nok knibe at finde modeller fra Samsung eller LG.

Prøv modeller fra Sony, Philips eller Panasonic.

F.eks. Sony 43XG8096: https://www.displayspecifications.com/en/model/077f1837

Ideelt set skal udgangen kunne sættes til et fast niveau så man kan skrue op og ned for lyden på TV'et uden at det påvirker lydstyrken i hovedtelefonerne, som har deres egen styrkeregulering(?) Det må du finde en online-manual for at kontrollere.

Jeg går ud fra, at der er tale om trådløse hovedtelefoner med analog overførsel(?) Så snart der kommer noget digital konvertering ind i billedet kan der opstå forsinkelse så der opstår en ekkoeffekt når man samtidig skruer op for lyden på TV'et. Hvis hun er ligeglad med at skulle slukke helt for lyden på TV'et når hovedtelefonerne benyttes kan man sætte en konverter mellem den optiske audio-udgang på TV'et og basen. Den koster måske et par hundrede kr., men så står man også mere frit mht. valg af TV-model, da stort set alle(?) modeller i dag har en optisk audio-udgang.

Men som sagt: Sony, Philips og Panasonic er de bedste bud, hvis du skal søge efter modeller som stadig har en analog audio-udgang.