Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg har et LG OLED C9, hvor jeg via HDMI 2 porten (eARC), har tilsluttet min Sonos Arc Soundbar med et HMDI 2.1 kabel. Jeg anvender primært de apps der er på tv'et for at afspille film, ellers en UHD Bly ray afspiller, og en PS4 til spil.

Under lydindstillinger står lyden på HDMI Arc med eARC slået til. Lige under kan man vælge en af følgende muligheder for "Digital lydudgang":

- Automatisk
- Gennemgang
- Pcm

PCM giver jo kun stereo her, så jeg står mellem Automatisk og gennemgang via streaming Apps.

Hvad giver den bedste Dolby Atmos oplevelse og er der overhovedet forskel ?

Håber i kan hjælpe - på forhånd tak.
Velbekomme 😊
”Gennemgang” sender det signal som kilden (Netflix, ATV, Blu-ray, PS4) sender til TV’et videre i den form det kommer f.eks. DD+, Dolby TrueHD eller DTS-HD MA i enten et Bitstream eller PCM format.
De andre muligheder ”Automatisk” og ”PCM” er mere til hvis soundbar/receiver har problemer med at afkode signalerne.

Husk at slå Earc til når nu både TV og soundbar understøtter det 😊
Jeg er lidt forvirret over mit eget setup. LG C9 og Beosound Stage samt ATV4K

Sætter jeg C9 til PCM så får jeg ikke noget ATMOS logo frem på film med ATMOS PÅ Apple tv. Feks Bumblebee filmen købt på ITunes.

Under lyd indstillinger på ATV står der heller ikke noget om at ATMOS er muligt heller ikke når jeg er inde på en film med Atmos under info på selve filmen under afspilning.

Sætter jeg derimod C9 til Bitstream så kommer der ATMOS logo frem på ATV- både under lydinstillinger hvor ATV skriver at ATMOS er tilgængelig samt under selv samme film når jeg trykker på info under afspilning.

Så kan man sige at PCM også er Dolby Atmos med metadata i og det er også rigtigt. Men hvorfor vises mine indkøbte film på ATV samt lydinstillinger på ATV indstillings menu at ATMOS IKKE er tilgængelig når C9 står til PCM.