Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af LasseSC
Hej alle,

Jeg er desværre i den situation, at mit gamle 55" Panasonic TV er stået af, hvorfor jeg nu skal ud og investere i et nyt. Jeg vil ikke prale af min viden vedrørende TV nu til dags, hvorfor jeg søger lidt hjælp herinde.

Jeg bor i en 2 værelses lejlighed, ser primært Netflix og HBO, sjældent Yousee tv, og spiller ind i mellem på min PS4. Jeg kommer fra et Panasonic TV, så alle brugeroverflader tænker jeg vil være en forbedring.
TV'et skal op på et eksisterende dreje beslag. Der er okay lyst i stuen, hvor TV'et skal op.

Jeg kiggede først og fremmest på dette tv, da jeg synes prisen er indenfor budget. Jeg har dog læst, at 2019 modellerne fra Samsung halter lidt i forhold til 2018 modellerne.

Samsung QE55Q60RAT (2019)
https://www.elgiganten.dk/product/tv-bi ... 60rat-2019

Jeg blev dog anbefalet den nyere model, hvor man skulle have rettet op på mange af fejlene i 2019 modellerne med blandt andet bedre baggrundsbelysning, når man havde en megen lys stue. Jeg blev tilbudt den nye model til 6000 kroner, så jeg "kun" skal af med 1000 kroner mere i forhold til 2019 modellen. Men er det pengene værd?

Samsung QE55Q67TAU (2020)
https://www.elgiganten.dk/product/tv-bi ... 67tau-2020

Så har jeg kigget siden tynd for andre forslag, hvor jeg faldt over Philips OLED model, som umiddelbart på papiret virker til at være et knald tilbud.

Philips 55OLED754
https://www.dustinhome.dk/product/50111 ... bilight-tv

Hvad skal man vælge? Alt vil være en forbedring tænker jeg.

Pft og god dag til alle :)
Af henrik.yde
Philips 754 leverer (uden problemer) det bedste billede af de 3. Styresystemet Saphi er dog noget trægt, så derfor ville en boks i form af ATV eller Android være en god ide. Og vælger man Android får man jo Chromecast med også. Apple boksens interface er dog en tand bedre.
Af LasseSC
Jeg havde oprindeligt sat et budget til 5000 kroner, men blev som tidligere nævnt tilbudt den nye Samsung til 1000 kroner mere i forhold til den gamle. Og jeg giver gerne 1000 kroner mere, hvis jeg får for 1000 kroner mere.
Men som jeg læser og læser ud fra forskellige test, så virker den nye Samsung faktisk dårligere på flere parametre og samtidig er den dyrere.

Nu har jeg undersøgt Sony XF9005 til 5990 kroner, som en anden herinde varmt anbefalede.
https://www.hifiklubben.dk/tv-og-hjemme ... medium=cpc

Og samtidig konstateret, at der Q70R ligeledes kan fåes indenfor budget.
https://www.hifiklubben.dk/tv-og-hjemme ... r-qled-tv/

Tænk sig det skal være så kompliceret :s
Af Grandahl
Af XF9005 og Q70 er jeg i hvertfald uenig med Henrik, jeg har haft mulighed for direkte sammenligning.. FP trækker Q70 langt ned fordi det for dem er vigtigt at Tizen opdateres årligt.. For rigtig mange er det ligegyldigt.. Hvis de ikke havde trukket det fra havde Q70 vundet,..

Alt er forskelligt hvordan vi ser og oplever, og det gør jo også tilværelsen sjovere heldigvis.

I min sammenligning af de 2 står de nogenlunde ens billedmæssigt. Der hvor Q70 trækker fra er at den er noget hurtigere i kanalskift, menu, smart tv, opstart.. Den er noget mere smooth at rode rundt i.. Ligeledes er fjernbetjeningen noget mere tidssvarende og lækker.. Jeg forstår ikke hvorfor de andre producenter ikke snart kommer i gang med at gøre noget mere ud af deres fjernbetjeninger.. Det er jo trods alt det eneste vi fysisk har i hånden. For mig er Q70 en sikker vinder..

Når det så er sagt, ville jeg gå efter OLED hvis du kan finde plads til det økonomisk og hvis du ikke er bekymret for burn in.. Hvis du kan finde enten LG B9 eller C9 havde jeg gået med en af dem, de er dog ved at udgå og overtages af de nye modeller..
Senest rettet af Grandahl 30 apr 2020, 22:19, rettet i alt 1 gang.
Af henrik.yde
Citat:Samsung Q70R er en direkte konkurrent til Sonys XG95 og XF90, LGs "NanoCell" LCD-tv m.fl. Vi mener, at de to Sony-modeller leverer bedre ydelse (vores test af LG SM90 publiceres senere). Og selvom det er fristende at betragte Q70R som en lillebror til Q90R flagskibet, så mener vi, at der er stor forskel på billedkvaliteten de to skærme imellem. Citat slut
Af Grandahl
Ja det er klart Henrik at der forskel på Q70 og Q90, prisen og kvaliteten er forskellig.. Q90 regnes jo af mange for det bedste LCD tv der lavet.

De er alle med zonestyrede Paneler.. XF9005 og Q70 der ca har lige mange zoner kan fremvise en ok HDR er mening.. Men det er klart at Q90 med mange flere zoner eller OLED kan fremvise et noget bedre HDR..

Har du prøvet dem begge?
Af henrik.yde
Jeg har selv haft Sonyen, og set Q70 i aktion, og må indrømme at de set med mine øjne, er temmelige ens rent billedmæssigt, men hæfter mig også ved testen som tildeler en Reward/anbefaling til XF90.
Af PeterD
Som du nok kan høre @LasseSC, er der også følelser med i spillet

Nogle kan lide det ene mærke og nogen et andet mærke, og er ikke meget for konkurrenten.
Nøjagtig som sælgerne i butikken så du må nok ud og se begge i aktion og prøve at have fjernbetjeningen mellem hænderne.

Så er der også det æstetiske.

Hvis du gamer meger, så står Sony jo for PS systemet. Der kan måske også have en fordel at det er det samme mærke?

Ved ikke om Samsung laver spillekonsoller ?